Tuesday, 23 August 2022

Model Test IV PAPER 1 for NET/SLET 2022

 

 

Competition Coaching Centre, Siliguri & Gangtok

7908401075/9832359082 Email: ccc4job@gmail.com

Model  Test for NET/SLET

Sub: PAPER I                                    Time : 75 min.

 

Directions: Answer the following questions by selecting the most appropriate option.

1.    Communication using a modulated carries to apply a data signal to a transmission medium in analog form is:  1) Local area network 2) Modern 3) Base band networking  4) broad band networking 

संचार माध्यमों का उपयोग कर एक एनालॉग माध्यम में एक संचरण माध्यम के लिए डेटा सिग्नल लागू करने के लिए है: 1) स्थानीय क्षेत्र नेटवर्क 2) आधुनिक 3) बेस बैंड नेटवर्किंग 4) ब्रॉड बैंड नेटवर्किंग

2.    Which storage device is mounted on ‘reels’?  1)Floppy Disk 2) Hard Disk 3) Magnetic Tapes 4) CDROM

कौन सा स्टोरेज डिवाइस  रील्स पर लगाया गया है? 1) फ्लॉपी डिस्क 2) हार्ड डिस्क 3) चुंबकीय टेप 4) सीडीरोम 

3.    What is an operating system?     1) It is an interface between the user and the computer.   2) It manages all resources    3) It does all process management tasks    4) All the above

ऑपरेटिंग सिस्टम क्या है? 1) यह उपयोगकर्ता और कंप्यूटर के बीच एक इंटरफेस है। 2) यह सभी संसाधनों का प्रबंधन करता है 3) यह सभी प्रक्रिया प्रबंधन कार्यों को करता है 4) उपरोक्त सभी

4.    CGI stands for: CGI का अर्थ है:   

 1) Common Gateway imaging     2) Computer Gateway Imaging    3) Computer Generated Imaging     4) Computer Gateway Icon

5.    Which one of the following represents the decimal equivalent of the binary number:  110001    निम्न में से कौन सा द्विआधारी संख्या के दशमलव समकक्ष का प्रतिनिधित्व करता है

 (1)52    (2) 25   (3) 48     (4) 49

6.    The annual range of temperature in the interior of the continents is high compared to coastal areas. What is the reason? a) Thermal difference between land and water. (b) Variations in altitude between continents and oceans. (c) Presence of strong winds in the interior. (d) Heavy rains in the interior as compared to coastal region.

तटीय क्षेत्रों की तुलना में महाद्वीपों के भीतरी इलाकों में तापमान की वार्षिक सीमा अधिक है। क्या कारण है ? a) भूमि और पानी के बीच थर्मल अंतर। (b) महाद्वीपों और महासागरों के बीच ऊँचाई में भिन्नताएँ। (c) आंतरिक में तेज हवाओं की उपस्थिति। (d) तटीय क्षेत्र की तुलना में आंतरिक में भारी बारिश।

 1)(a) and (b) only 2) (b) and (c) only 3) (a) only   4) (a), (b), (c) and (d)

7.     Assertion (A): People population control measures do not necessarily help in checking environmental degradation.

Reason (R): The relationship between population growth and environmental degradation is rather complex.

Choose the correct answer from the following:

(1) Both (A) and (R) are true and (R) is the correct explanation of (A).

(2) Both (A) and (R) are true but (R) is not the correct explanation of (A).

(3) (A) is true but (R) is false.

(4) (A) is false but (R) is true.

 अभिकथन (): लोगों की जनसंख्या नियंत्रण के उपाय पर्यावरणीय क्षरण की जांच में आवश्यक रूप से मदद नहीं करते हैं।

कारण (आर): जनसंख्या वृद्धि और पर्यावरण क्षरण के बीच संबंध बल्कि जटिल है।

निम्नलिखित में से सही उत्तर चुनिए:

() दोनों () और (आर) सत्य हैं और (आर) सही विवरण है ()

() दोनों () और (आर) सही हैं लेकिन (आर) () की सही व्याख्या नहीं है।

() () सही है लेकिन (आर) गलत है।

(4) () गलत है लेकिन (आर) सच है।

8.    High concentrations of pollutants at ground level during winter season are due to:  (1) Radiation inversion  (2) Subsidence inversion (3) Frontal inversion     (4) Landscape induced inversion

सर्दियों के मौसम के दौरान जमीनी स्तर पर प्रदूषकों की उच्च सांद्रता निम्नानुसार है: (1) विकिरण उलटा (2) उपखंड व्युत्क्रम (3) ललाट उलटा (4) लैंडस्केप प्रेरित उलटा

 

9.    Tropical cyclones occur on:

उष्णकटिबंधीय चक्रवात किस पर आते हैं:

(1)  Meso – scale (2) Micro – scale (3) Planetary scale (4) Synoptic scale

10. Ratio of energy transfer at different trophic levels in the food chain is called:

(1)  Metabolic efficiency (2) Ecological efficiency (3) Energy flow rate (4) Food chain complexity   खाद्य श्रृंखला में विभिन्न ट्राफिक स्तरों पर ऊर्जा हस्तांतरण के अनुपात को कहा जाता है: (1) चयापचय दक्षता (2) पारिस्थितिक दक्षता (3) ऊर्जा प्रवाह दर (4) खाद्य श्रृंखला जटिलता  

Directions :( 11 to 15) : Read the following passage carefully and answer the given questions:

Some 2000 km down south of the Amazon, and about the same time when the tidal waves were at their highest as a consequence of the big clash of sea and fresh water at the Amazon delta most vigorously in March and April (2018), more than 40,000 people were talking about the power of water. Brasilia hosted the eighth edition of the World Water Forum (WWF – 8), where heads of states, civil societies and private sector gathered to discuss the present and future of mankind’s most valuable resource. This year’s theme was ‘Sharing Water’, and the government authorities expectedly put forth a political declaration, aimed at raising awareness about threats and opportunities associated with water resources. Deliberations here would play a decisive role in the periodic assessment of the sustainable development goals of Agenda 2030.

Brazil has established a solid institutional and legal framework for water management, based on the principle of multi-stakeholder participation. Brazil has also been conducting one of the boldest river inter-linking projects in which 500 km of canals will transfer abundant waters from the Sāo Francisco basin to small rivers and weirs in one of Brazil’s most arid areas, benefitting more than 12 million people in almost 400 municipalities.

India, too, has a large variety of water resources. An institutional framework consisting of regional river boards and river cleansing missions has been set up, while successive Central Governments have made efforts to address the dire needs of irrigation and mitigation of ground water depletion. As in the case of Brazil, a lot remains to be done in India.

Adequate treatment of industrial waste-water, the fight against contamination of riverbeds and assistance to drought affected areas are high priority topics for both New Delhi and Brasilia. Due to these commonalities, there is ample room for bilateral co-operation. Water is a local, regional and global common and as such, collaboration is key to address most of its associated threats.

Today, mankind is faced with two facts: water is too powerful a force to be fought over, and too valuable a resource to be lost. To harmonies these two conflicting aspects, sharing water is perhaps the only meaningful motto for the ages to come.

अमेज़ॅन के दक्षिण में लगभग 2000 किमी नीचे, और लगभग उसी समय जब मार्च और अप्रैल (2018) में अमेज़ॅन डेल्टा में समुद्र और ताजे पानी के बड़े संघर्ष के परिणामस्वरूप ज्वार की लहरें अपने उच्चतम स्तर पर थीं। 40,000 लोग पानी की शक्ति के बारे में बात कर रहे थे। ब्रासीलिया ने विश्व जल मंच (डब्ल्यूडब्ल्यूएफ - 8) के आठवें संस्करण की मेजबानी की, जहां राज्यों, नागरिक समाजों और निजी क्षेत्र के प्रमुख मानव जाति के सबसे मूल्यवान संसाधन के वर्तमान और भविष्य पर चर्चा करने के लिए एकत्रित हुए। इस वर्ष की थीम थी 'जल साझा करना', और सरकारी अधिकारियों ने जल संसाधनों से जुड़े खतरों और अवसरों के बारे में जागरूकता बढ़ाने के उद्देश्य से एक राजनीतिक घोषणा की उम्मीद की थी। एजेंडा 2030 के सतत विकास लक्ष्यों के आवधिक मूल्यांकन में यहां विचार-विमर्श निर्णायक भूमिका निभाएगा। ब्राजील ने जल प्रबंधन के लिए एक ठोस संस्थागत और कानूनी ढांचा स्थापित किया है, जो बहु-हितधारक भागीदारी के सिद्धांत पर आधारित है। ब्राजील नदी को जोड़ने वाली सबसे साहसिक परियोजनाओं में से एक का संचालन भी कर रहा है जिसमें 500 किमी की नहरें साओ फ्रांसिस्को बेसिन से प्रचुर मात्रा में पानी को ब्राजील के सबसे शुष्क क्षेत्रों में से एक में छोटी नदियों और बांधों में स्थानांतरित कर देंगी, जिससे  400 नगर पालिकाओं में लगभग 12 मिलियन से अधिक लोगों को लाभ होगा

भारत में भी जल संसाधनों की एक विशाल विविधता है। क्षेत्रीय नदी बोर्डों और नदी सफाई मिशनों से मिलकर एक संस्थागत ढांचा स्थापित किया गया है, जबकि लगातार केंद्र सरकारों ने सिंचाई की सख्त जरूरतों को पूरा करने और भूजल की कमी को कम करने के प्रयास किए हैं। ब्राजील के मामले में, भारत में बहुत कुछ किया जाना बाकी है।

औद्योगिक अपशिष्ट जल का पर्याप्त उपचार, नदी तलों के प्रदूषण के खिलाफ लड़ाई और सूखा प्रभावित क्षेत्रों को सहायता नई दिल्ली और ब्रासीलिया दोनों के लिए उच्च प्राथमिकता वाले विषय हैं। इन समानताओं के कारण, द्विपक्षीय सहयोग के लिए पर्याप्त गुंजाइश है। जल एक स्थानीय, क्षेत्रीय और वैश्विक आम है और इसलिए, इससे जुड़े अधिकांश खतरों को दूर करने के लिए सहयोग महत्वपूर्ण है।

आज, मानव जाति के सामने दो तथ्य हैं: पानी इतना शक्तिशाली है कि उससे लड़ा नहीं जा सकता, और इतना मूल्यवान संसाधन जिसे खोया नहीं जा सकता। इन दो परस्पर विरोधी पहलुओं में सामंजस्य स्थापित करने के लिए, जल साझा करना शायद आने वाले युगों के लिए एकमात्र सार्थक आदर्श वाक्य है।

 

11. As per the text of the passage, the eighth edition of the World Water Forum was concerned with

(1) Present and future of mankind

(2) The issue of high tidal waves

(3) The power of water

(4) The role of civil society in solving water-related problems

 

मार्ग के पाठ के अनुसार, विश्व जल मंच के आठवें संस्करण का संबंध था

() मानव जाति का वर्तमान और भविष्य

() उच्च ज्वार की लहरों का मुद्दा

() पानी की शक्ति

() पानी से संबंधित समस्याओं के समाधान में नागरिक समाज की भूमिका

12. Deliberations on the theme ‘Sharing Water’ should facilitate

(1) Regular evaluation of sustainable development goals

(2) The role of private sector in preserving water resources

(3) The establishment of institutional framework

(4) Sensitisation of government authorities

'जल साझा करना' विषय पर विचार-विमर्श की सुविधा होनी चाहिए

(1) सतत विकास लक्ष्यों का नियमित मूल्यांकन

() जल संसाधनों के संरक्षण में निजी क्षेत्र की भूमिका

() संस्थागत ढांचे की स्थापना

(4) सरकारी अधिकारियों का संवेदीकरण 

13. The institutional framework of Brazil for water management

(1) Promotes bilateral collaboration

(2) Provides for multi-stakeholder participation

(3) Consists of regional river boards

(4) Addresses legal dimensions of water sharing

 

जल प्रबंधन के लिए ब्राजील का संस्थागत ढांचा

(1) द्विपक्षीय सहयोग को बढ़ावा देता है

(2) बहु-हितधारक भागीदारी के लिए प्रदान करता है

() क्षेत्रीय नदी बोर्डों से मिलकर

(4) पानी के बंटवारे के कानूनी आयामों को संबोधित करता है

14. What would be of high priority to both New Delhi and Brasilia as regards river water ?

(1) Proposing water as a global common

(2) Sharing water

(3) Development of large water resources

(4)  Fight against contamination of riverbeds

नदी जल के संबंध में नई दिल्ली और ब्रासीलिया दोनों के लिए उच्च प्राथमिकता क्या होगी?

(1) पानी को वैश्विक आम के रूप में प्रस्तावित करना

() पानी बाँटना

() बड़े जल संसाधनों का विकास

() नदी नालों के दूषित होने से लड़ना 

15. The main focus of the passage is on

(1) Resolution of water conflicts

(2) Encouraging bilateral co-operation

(3) Management of water as a valuable resource

(4) River inter-linking 

मार्ग का मुख्य फोकस चालू है

() जल संघर्ष का समाधान

() द्विपक्षीय सहयोग को प्रोत्साहित करना

() पानी का मूल्यवान संसाधन के रूप में प्रबंधन

(4) नदी अंतर-लिंकिंग

16. According to NCF, 2005, the role of a teacher has to be:

(1)  Authoritative (2) dictatorial (3) permissive (4) facilitative

NCF, 2005 के अनुसार, एक शिक्षक की भूमिका होनी चाहिए:

(1) आधिकारिक (2) तानाशाही (3) अनुज्ञाशील (4) सुविधाकारक

17. A teacher can enhance effective learning in her elementary classroom by:

(1) offering rewards for small steps in learning

(2) drill and practice

(3) encouraging competition amongst her students

(4) connecting the content to the lives of the students

एक शिक्षक अपनी प्राथमिक कक्षा में प्रभावी शिक्षण को बढ़ा सकता है:

(1) सीखने में छोटे कदमों के लिए पुरस्कार प्रदान करना

() ड्रिल और अभ्यास

() उसके छात्रों के बीच उत्साहजनक प्रतिस्पर्धा

(4) सामग्री को छात्रों के जीवन से जोड़ना

18. Which of the following statements about children are correct?

A. Children are passive recipients of knowledge.

B. Children are problem solvers.

C. Children are scientific investigators.

D. Children are active explorers of the environment.

बच्चों के बारे में निम्नलिखित में से कौन सा कथन सही है?

A. बच्चे ज्ञान के निष्क्रिय प्राप्तकर्ता हैं।

B. बच्चे समस्या हल करने वाले होते हैं।

C. बच्चे वैज्ञानिक जांचकर्ता हैं।

D. बच्चे पर्यावरण के सक्रिय खोजकर्ता हैं।

(1) A, B and D

(2) B, C and D

(3) A, B, C and D

(4) A, B and C

19. Which of the strategies in the list given below will be associated with direct teaching?

(i) Providing examples and explanation

(ii) Promoting inquiry

(iii) Focusing on concepts

(iv) Giving review and recapitulation

(v) Orienting practice and feedback

(vi) Problem raising and problem-solving

Choose the correct answer from the options given below:

नीचे दी गई सूची में कौन सी रणनीति प्रत्यक्ष शिक्षण से जुड़ी होगी?

(i) उदाहरण और स्पष्टीकरण प्रदान करना

(ii) जाँच को बढ़ावा देना

(iii) अवधारणाओं पर ध्यान केंद्रित करना

(iv) समीक्षा और पुनर्पूंजीकरण देना

(v) ओरिएंटिंग अभ्यास और प्रतिक्रिया

(vi) समस्या उठाना और समस्या-समाधान करना

नीचे दिए गए विकल्पों में से सही उत्तर चुनें:

(1) (i), (ii) and (iii)

(2) (ii), (iii) and (iv)

(3) (i), (iv) and (v)

(4) (iv) (v) and (vi)

20. What should a teacher tell her students to encourage them to do tasks with intrinsic motivation?

(1) “Come on, finish it before she does.”

(2) “Why can’t you be like him? See, he has done it perfectly.”

(3) “Complete the task fast and get a toffee.”

(4) “Try to do it, you will learn.”

 

 

 

एक शिक्षक को अपने छात्रों को आंतरिक प्रेरणा के साथ कार्य करने के लिए प्रोत्साहित करने के लिए क्या कहना चाहिए?

() "आने से पहले उसे खत्म करो।"

() तुम उसके समान क्यों नहीं हो सकते? देखिए, उन्होंने इसे पूरा किया है।

(3) "कार्य को तेजी से पूरा करें और एक टॉफी प्राप्त करें।"

(4) "यह करने की कोशिश करो, आप सीखेंगे।"

 

21. Negative criticism as an element of classroom communication will lead to:

(a) External sympathy

(b) Justification

(c) Defensiveness

(d) De-motivation

(e) Supportive listening

(f) Confrontational empathy

 

कक्षा संचार के एक तत्व के रूप में नकारात्मक आलोचना:

(a) बाहरी सहानुभूति

(b) औचित्य

(c) रक्षात्मकता

(d) डी-प्रेरणा

(e) सहायक श्रवण

(f) टकराव सहानुभूति

1) (b), (c) and (d)

2) (d), (e) and (f)

3) (a), (b) and (c)

4)(c), (d) and (e)

22. Which  of the following is said to be a power in term of communication?

1)    Persuation  2) Knowledge 3) Information 4) Instruction

निम्नलिखित में से किसे संचार शब्द में एक शक्ति कहा जाता है?

1) दृढ़ता 2) ज्ञान 3) सूचना 4) निर्देश

23. Assertion (A):  The initial messages to students in the classroom by a teacher need not be critical to establish interactions later.

Reason (R): More control over the communication process means more control over what the students are learning.  

(1) Both (A) and (R) are true, and (R) is the correct explanation of (A).

(2) Both (A) and (R) are true, but (R) is not the correct explanation of (A).

(3) (A) is true, but (R) is false.

(4) (A) is false, but (R) is true.

जोर (): शिक्षक द्वारा कक्षा में छात्रों को प्रारंभिक संदेश बाद में बातचीत स्थापित करने के लिए महत्वपूर्ण नहीं होना चाहिए।

कारण (आर): संचार प्रक्रिया पर अधिक नियंत्रण का मतलब है कि छात्र जो सीख रहे हैं उस पर अधिक नियंत्रण। कोड:

(1) दोनों () और (आर) सच हैं, और (आर) सही विवरण है ()

(2) दोनों () और (आर) सच हैं, लेकिन (आर) () का सही स्पष्टीकरण नहीं है।

() () सही है, लेकिन (आर) गलत है।

(4) () गलत है, लेकिन (आर) सच है।

24. Which of the following set of statements is correct for describing the human communication process?

(a) Non-verbal communication can stimulate ideas.

(b) Communication is a learnt ability.

c) Communication is not a universal panacea.

(d) Communication cannot break-down.

(e) More communication means more effective learning by students.

(f) Value of what is learnt through classroom communication is not an issue for students.

मानव संचार प्रक्रिया का वर्णन करने के लिए निम्नलिखित में से कौन सा कथन सही है?

(a) गैर-मौखिक संचार विचारों को उत्तेजित कर सकता है।

(b) संचार एक सीखी हुई क्षमता है।

c) संचार एक सार्वभौमिक रामबाण नहीं है।

(d) संचार ब्रेक-डाउन नहीं कर सकता।

(e) अधिक संचार का अर्थ है छात्रों द्वारा अधिक प्रभावी सीखना।

(f) कक्षा संचार के माध्यम से जो सीखा जाता है उसका मूल्य छात्रों के लिए कोई समस्या नहीं है।

 

Code:

(1) (a), (c), (e) and (f)

(2) (b), (d), (e) and (f)

(3) (a), (b), (c) and (d)

(4) (a), (d), (e) and (f)

25. In a classroom, the probability of message reception can be enhanced by:

(1) Establishing a viewpoint

(2) Exposing the ignorance of students

(3) Increasing the information load

(4) Using high decibel audio tools

एक कक्षा में, संदेश के स्वागत की संभावना को बढ़ाया जा सकता है:

() दृष्टिकोण स्थापित करना

() छात्रों की अज्ञानता को उजागर करना

() सूचना भार बढ़ाना

(4) उच्च डेसिबल ऑडियो टूल्स का उपयोग करना 

26.   Which of the following statements represent the main functions of UGC?

(i) Recognition of institutions

 (ii) Maintenance of quality and standards

(iii) Appointment of Vice Chancellor

(iv) Giving grants to institutions

(v) Making state governments responsible for educational development

Choose the correct answer from the options given below:

 

निम्नलिखित में से कौन सा कथन यूजीसी के मुख्य कार्यों का प्रतिनिधित्व करता है?

(i) संस्थानों की मान्यता

 (ii) गुणवत्ता और मानकों का रखरखाव

(iii) कुलपति की नियुक्ति

(iv) संस्थानों को अनुदान देना

(v) शैक्षिक विकास के लिए राज्य सरकारों को जिम्मेदार बनाना

नीचे दिए गए विकल्पों में से सही उत्तर चुनें:

(1) (i), (ii) and (iii)

(2) (i), (iii) and (iv)

(3) (i), (ii) and (iv)

(4) (ii), (iii) and (v)

 

27. Which of the following are the objectives of Rashtriya Uchchatar Shiksha Abhiyan (RUSA)?

 (a) To improve the overall quality of state institutions.

(b) To ensure adequate availability of quality faculty.

(c) To create new institutions through upgradation of existing autonomous colleges.

(d) To downgrade universities with poor infrastructure into autonomous colleges.

Select the correct answer from the codes given below:

निम्नलिखित में से कौन सा उद्देश्य राष्ट्रीय शिक्षा अभियान (रूसा) के उद्देश्य हैं?

 (a) राज्य संस्थानों की समग्र गुणवत्ता में सुधार करना।

(b) गुणवत्ता संकाय की पर्याप्त उपलब्धता सुनिश्चित करना।

(c) मौजूदा स्वायत्त कॉलेजों के उन्नयन के माध्यम से नए संस्थान बनाना।

(d) स्वायत्त कॉलेजों में खराब बुनियादी ढांचे के साथ विश्वविद्यालयों को अपग्रेड करने के लिए।

नीचे दिए गए कोड में से सही उत्तर का चयन करें:

(1) (a), (b), (c) and (d)

(2) (a), (b) and (c)

(3) (a), (c) and (d)

(4) (a), (b) and (d)

28. The grounds on which discrimination in admission to educational institutions is constitutionally prohibited are:

a) Religion (b) Sex (c) Place of birth (d) Nationality

Select the correct answer from the codes given below:

शैक्षणिक संस्थानों में प्रवेश पर भेदभाव का आधार संवैधानिक रूप से निषिद्ध है:a) धर्म (b) लिंग (c) जन्म स्थान (d) राष्ट्रीयता

 

नीचे दिए गए कोड में से सही उत्तर का चयन करें:

(1) (b), (c) and (d)

(2) (a), (b) and (c)

(3) (a), (b) and (d)

(4) (a), (b), (c) and (d)

29. The University Grants Commission (UGC) was formally inaugurated on 28 December 1953 by whom among the following?

(1)  Maulana Abul Kalam Azad

(2)Dr. Rajendra Prasad

(3) Mrs. Indira Gandhi

(4) Dr. S. Radhakrishan

 

विश्वविद्यालय अनुदान आयोग (यूजीसी) का औपचारिक उद्घाटन 28 दिसंबर 1953 को निम्नलिखित में से किसके द्वारा किया गया था?

(1) मौलाना अबुल कलाम आज़ादी

(2) डॉ. राजेन्द्र प्रसाद

(3) श्रीमती इंदिरा गांधी

(4) डॉ. एस राधाकृष्णन

30. The session of the parliament is summoned by:  (1) The Speaker of the Lok Sabha (2) Chairman of the Rajya Sabha (3)The President (4)The Prime Minister

संसद का सत्र किसके द्वारा बुलाया जाता है: (1) लोकसभा के अध्यक्ष (2) राज्य सभा के अध्यक्ष (3) राष्ट्रपति (4) प्रधान मंत्री

31. A good thesis writing should involve:

(a) Reduction of punctuation and grammatical errors to a minimum.

(b) Careful checking of references.

(c) Consistency in the way the thesis is written.

(d) A clear and well written abstract.

Select the correct answer from the codes given below:

 

 

एक अच्छा शोध लेखन शामिल होना चाहिए:

(a) विराम चिह्न और व्याकरणिक त्रुटियों को कम से कम करना।

(b) संदर्भों की सावधानीपूर्वक जाँच।

(c) थीसिस लिखने के तरीके में संगति।

(d) एक स्पष्ट और अच्छी तरह से लिखा गया सार।

नीचे दिए गए कोड से सही उत्तर चुनें:

(1) (b), (c) and (d)

(2) (a), (b), (c) and (d)

(3) (a), (b) and (c)

(4) (a), (b) and (d)

 

32. A variable that is manipulated is known as:

(1) Dependent variable

(2) Control variable

(3) Independent variable

(4) Confounding variable

हेरफेर करने वाले एक चर के रूप में जाना जाता है:

() आश्रित चर

() नियंत्रण चर

() स्वतंत्र चर

() परिवर्तनशील चर

33. In qualitative research paradigm, which of the following features may be considered critical?  (1) Data collection with standardized research tools.  (2) Sampling design with probability sample techniques.  (3) Data collection with bottom-up empirical evidences.  (4) Data gathering to take place with top-down systematic evidences. 

गुणात्मक अनुसंधान प्रतिमान में, निम्नलिखित में से कौन सी विशेषता को महत्वपूर्ण माना जा सकता है? (1) मानकीकृत अनुसंधान उपकरणों के साथ डेटा संग्रह। (2) संभाव्यता नमूना तकनीकों के साथ नमूनाकरण डिजाइन। (3) नीचे से ऊपर के अनुभवजन्य साक्ष्य के साथ डेटा संग्रह। (4) टॉप-डाउन व्यवस्थित साक्ष्य के साथ डेटा एकत्र करना।

 

34.  From the following list of statements identify the set which has negative implications for ‘research ethics’ :  (i) A researcher critically looks at the findings of another research.  (ii) Related studies are cited without proper references.  (iii) Research findings are made the basis for policy making.  (iv) Conduct of practitioner is screened in terms of reported research evidences.  (v) A research study is replicated with a view to verify the evidences from other researches.  (vi) Both policy making and policy implementing processes are regulated in terms of preliminary studies.  Codes :  (1) (i), (ii) and (iii) (2) (ii), (iii) and (iv)  (3) (ii), (iv) and (vi) (4) (i), (iii) and (v) 

निम्नलिखित कथनों की सूची से उस सेट की पहचान करें जिसका 'शोध नैतिकता' के लिए नकारात्मक प्रभाव पड़ता है: (i) एक शोधकर्ता दूसरे शोध के निष्कर्षों को गंभीर रूप से देखता है। (ii) संबंधित अध्ययनों को उचित संदर्भ के बिना उद्धृत किया गया है। (iii) अनुसंधान के निष्कर्षों को नीति निर्माण का आधार बनाया जाता है। (iv) रिपोर्ट किए गए शोध साक्ष्य के संदर्भ में व्यवसायी के आचरण की जांच की जाती है। (v) अन्य शोधों से साक्ष्यों को सत्यापित करने की दृष्टि से एक शोध अध्ययन को दोहराया जाता है। (vi) नीति निर्माण और नीति कार्यान्वयन प्रक्रियाओं दोनों को प्रारंभिक अध्ययनों के संदर्भ में विनियमित किया जाता है। कूट : (1) (i), (ii) और (iii) (2) (ii), (iii) और (iv) (3) (ii), (iv) और (vi) (4) (i) , (iii) और (v)  

35. When planning to do as social research, it is better to 

(1) approach the topic with an open mind

 (2) do a pilot study before getting stuck into it

(3) be familiar with literature on the topic 

4) forget about theory because this is a very practical

 

 सामाजिक शोध के रूप में करने की योजना बनाते समय, यह बेहतर है:

(1) विषय को खुले दिमाग से देखें

 (2) इसमें फंसने से पहले एक पायलट अध्ययन करें

(3) विषय पर साहित्य से परिचित हों

4) सिद्धांत के बारे में भूल जाओ क्योंकि यह एक बहुत ही व्यावहारिक है

 

 

36. The next term in the following series YEB, WFD, UHG, SKI, ?

 

निम्नलिखित श्रृंखला YEB, WFD, UHG, SKI में अगला पद है?

 

(1) TLO  (2) QOL  (3) QLO   (4) GQP

37. A buys a glass, a pencil box and a cup and pays Rs. 21 to the shopkeeper. Rakesh buys a cup, two pencil boxes and a glass and pays Rs. 28 to the shopkeeper. Preeti buys two glasses, a cup and two pencil boxes and pays Rs. 35 to the shopkeeper. The cost of 10 cups will be

एक ग्लास, एक पेंसिल बॉक्स और एक कप खरीदता है और रु. 21 दुकानदार को दिया ,राकेश एक कप, दो पेंसिल बॉक्स और एक ग्लास खरीदता है और रु. 28 दुकानदार को दिया प्रीति दो गिलास, एक कप और दो पेंसिल बॉक्स खरीदती है और दुकानदार को रु.35 तो 10 कप की लागत होगी?

(1) Rs.40

(2) Rs.60

(3) Rs.80

(4) Rs.70

  

38. A group of 280 students appeared in some test. The mean of 1/4th   of students is found to be 60. The mean of the remaining students is found to be 80. The mean of the whole group will be:

280 छात्रों का एक समूह किसी परीक्षा में उपस्थित हुआ। 1 / 4th छात्रों का माध्य 60 पाया जाता है। शेष छात्रों का माध्य 80 पाया जाता है। पूरे समूह का माध्य होगा:

(1) 80

(2) 76

(3) 72

(4) 75

39. A man sold an article at a loss of 20% . If he had sold it for Rs.50 more , he would have gained 5%.  What was the cost price of the article?   

 

एक आदमी ने 20% की हानि पर एक वस्तु  बेचा। अगर उसने इसे 50 रुपये में बेचा होता, तो उसे 5% का फायदा होता। वस्तु का लागत मूल्य क्या था?

    1)Rs.250            2)Rs.300           3)Rs.180            4)Rs.200

40. If REASON is coded as 7 and GOVERNMENT as 11 , than what is the code for ACCIDENT? 

यदि REASON को 7 और GOVERNMENT को 11 के रूप में कोडित किया गया है, तो ACCIDENT का कोड क्या है?   (1) 7   (2) 9 (3) 10 (4) 6   

41. 'Pre - employment testing of teachers is quite fair because doctors, architects and engineers who are now employed had to face such a testing.'  What type of argument it is?

(1) Deductive   (2) Analogical   (3) Psychological  (4) Biological

'पूर्व - शिक्षकों का रोजगार परीक्षण काफी उचित है क्योंकि डॉक्टर, आर्किटेक्ट और इंजीनियर जो अब कार्यरत हैं, उन्हें इस तरह के परीक्षण का सामना करना पड़ा।' यह किस प्रकार का तर्क है?

(1) डिडक्टिव (वियोजक) () अनुरूप () मनोवैज्ञानिक () जैविक

42. Among the following propositions two are related in such a way that they can both be true although they cannot both be false. Which are those propositions? Select the correct code.

Propositions:

(a) Some priests are cunning.

(b) No priest is cunning.

(c) All priests are cunning.

(d) Some priests are not cunning.

निम्नलिखित प्रस्तावों में से दो इस तरह से संबंधित हैं कि वे दोनों सच हो सकते हैं, हालांकि वे दोनों झूठे नहीं हो सकते। वे प्रस्ताव कौन से हैं? सही कोड का चयन करें।

प्रस्ताव:

(a) कुछ पुजारी चालाक होते हैं।

(b) कोई पुजारी चालाक नहीं है।

(c) सभी पुजारी चालाक हैं।

(d) कुछ पुजारी चालाक नहीं हैं।

Codes: (1) (a) and (b)

        (2) (c) and (d)

         (3) (a) and (c)

         (4) (a) and (d)

 

43. Consider the following assertion (A) and reason (R) and select the correct code given below:

(A): No man is perfect.

(R): Some men are not perfect.

(1) Both (A) and (R) are true but (R) does not provide sufficient reason for (A).

(2) Both (A) and (R) are true and (R) provides sufficient reason for (A).

(3) (A) is true but (R) is false.

(4) (A) is false but (R) is true.

निम्नलिखित दावे () और कारण (आर) पर विचार करें और नीचे दिए गए सही कोड का चयन करें:

(): कोई भी आदमी पूर्ण नहीं है।

(आर): कुछ पुरुष परिपूर्ण नहीं हैं।

(1) दोनों () और (आर) सच हैं लेकिन (आर) पर्याप्त कारण प्रदान नहीं करता है ()

(2) दोनों () और (आर) सत्य हैं और (आर) पर्याप्त कारण प्रदान करता है ()

() () सही है लेकिन (आर) गलत है।

(4) () गलत है लेकिन (आर) सच है।

44. One day Prakash left home and walked 10km towards south, turned right and walked 5km, turned right and walked 10km and turned left and walked 10km. How many km will he have to walk to reach his home straight?

एक दिन प्रकाश ने घर छोड़ दिया और 10 किमी दक्षिण की ओर चला गया, दाएं मुड़ गया और 5 किमी चल गया, दाएं मुड़ गया और 10 किमी चला गया और बाएं मुड़कर 10 किमी चला। उसे अपने घर तक पहुँचने के लिए कितने किमी चलना पड़ेगा ?

1)10   2)20    3)15     4)30

45. Deepak said to Nitin, "That boy playing with the football is the younger of the two brothers of the daughter of my father's wife." How is the boy playing football related to Deepak? 1) Son  2) brother 3) cousin 4) brother in law

 

दीपक ने नितिन से कहा, "फुटबॉल खेलने वाला लड़का मेरे पिता की पत्नी की बेटी के दो भाइयों में से छोटा है।" दीपक का फुटबॉल खेलने वाला लड़का कैसा है? ) बेटा ) भाई ) चचेरा भाई ) बहनोई

 

Directions (46 – 50 ):  Study the following table carefully answer the questions that follow:- There are 20 employees. Age and salary is given in thousand Rs. per month

 

 

 

 

 

S.NO.

 

क्रं. संख्या

Age

(in years)

आयु

 

(वर्षो में)

Salary

(in thousand Rs. per month)

वेतन

( प्रति माह हजार में )

S.NO.

क्रं. संख्या

Age

 

(in years)

आयु

 

(वर्षो में)

Salary

(in

Thousand  Rs  per month)

 

वेतन ( प्रति माह हजार में )

1.

44

          35

11.

33

        30

2.

32

           20

12.

31

        35

3.

54

           45

13

30

        35

4.

42

           35

14.

37

        40

5.

31

           20

15

44

        45

6.

53

           60

16.

36

        35

7.

42

           50

17.

34

        35

8.

51

           55

18.

49

        50

9.

34

           25

19.

43

        45

10.

41

           30

20.

45

        50

 

46. What is the average salary (in thousand per month) in the age group 40-50 years? . 40-50 वर्ष आयु वर्ग में औसत वेतन (प्रति माह हजार में) क्या है?

       (1) 36.5 (2) 35 (3) 42.5 (4) 40.5

47. What is the frequency (Number of employees) (%) in the class interval of 30-35 years?   30-35 वर्षों के वर्ग अंतराल में आवृत्ति (कर्मचारियों की संख्या) (%) क्या है?

      (1) 35% (2) 20% (3) 25% (4) 30%

48. What is the percentage (%) of employees getting salary > 40,000 per month? प्रति माह 40,000  वेतन और अधिक पाने वाले कर्मचारियों का प्रतिशत (%) क्या है?

(1) 32% (2) 45% (3) 50% (4) 35%

49. What is the average age of the employees?   कर्मचारियों की औसत आयु क्या है?

(1) 45.3 years (2) 40.3 years (3) 38.6 years (4) 47.2 years

50.  Classify the data of age of each employee in class interval of 5 years. Which class interval of 5 years has the maximum average salary?   

5 वर्ष के वर्ग अंतराल में प्रत्येक कर्मचारी की आयु के डेटा को वर्गीकृत करें। 5 साल के किस वर्ग के अंतराल में   अधिकतम औसत वेतन है?

          (1) 50-55 years (2) 35-40 years (3) 40-45 years (4) 45-50 years

 

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