Competition Coaching Centre, Siliguri & Gangtok
Practice
Set for NET /SLET
Sub:
Inclusive
Education
Planning
and Management of Inclusive Classrooms
& Barriers and Facilitators in Inclusive Education
Directions : Answer the following questions by selecting
the most appropriate option.
QUESTIONS
1.
Which of the following provisions is most
appropriate for addressing the learning needs of the students having
disabilities/impairments ? (1) Individualised Transition Programme(ITP) (2)
Pre-school Programmes for children (3) Individualised
Education Programme(IEP) (4) Free and Appropriate Education(FAPE)
निम्नलिखित में से कौन सा प्रावधान विकलांग / हानि वाले छात्रों की सीखने की जरूरतों को संबोधित करने के लिए सबसे उपयुक्त है? (1) व्यक्तिगत संक्रमण कार्यक्रम (ITP) (2) बच्चों के लिए पूर्व-विद्यालय कार्यक्रम (3) व्यक्तिगत शिक्षा कार्यक्रम (IEP) (4) नि: शुल्क और उचित शिक्षा (FAPE)
2.
On the basis of research studies, it
has been generally observed that problem students can be dealt with most
effectively through use of (1) Punishments (2) Rewards (3) Correctional feedback (4) Failure
शोध अध्ययनों के आधार पर, यह आमतौर पर देखा गया है कि छात्रों को (1) दंड (2) पुरस्कार (3) सुधार प्रतिक्रिया (4) विफलता के उपयोग से समस्या से सबसे प्रभावी तरीके से निपटा जा सकता है।
3. what are the measures suggested by the United
Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities (UNCRPD)?
(a) Ensure full
and equal enjoyment of human rights
(b) Ensure fundamental freedom to all persons with
disabilities
(c) Ensure legal actions for parents not sending
children to school
(d) Promote respects for the inherent dignity of such
children
विकलांग व्यक्तियों के अधिकारों पर संयुक्त राष्ट्र सम्मेलन (UNCRPD) द्वारा सुझाए गए उपाय क्या हैं?
(ए) मानव अधिकारों का पूर्ण और समान आनंद सुनिश्चित करें
(बी) सभी विकलांग व्यक्तियों के लिए मौलिक स्वतंत्रता सुनिश्चित करें
(सी) बच्चों को स्कूल नहीं भेजने वाले माता-पिता के लिए कानूनी कार्रवाई सुनिश्चित करें
(डी) ऐसे बच्चों की अंतर्निहित गरिमा के लिए सम्मान को बढ़ावा देना
Choose correct answer from the following.
निम्नलिखित में से सही उत्तर चुनिए।
(1) (a), (c), (d)
(2) (a), (b),(d)
(3) (b), (c),
(d) (4) (a),
(b), (c)
4. which of the following are needed for inclusive
education to be successful?
(a)
Availability of trained teachers in school
(b) Availability of infrastructure in schools
(c) Asking parents of children with special needs to
send their wards to special schools
(d) Appointment
of trained counsellors in schools
समावेशी शिक्षा के सफल होने के लिए निम्नलिखित में से क्या आवश्यक है?
(ए) स्कूल में प्रशिक्षित शिक्षकों की उपलब्धता
(बी) स्कूलों में बुनियादी ढांचे की उपलब्धता
(सी) विशेष आवश्यकता वाले बच्चों के माता-पिता को अपने बच्चों को विशेष स्कूलों में भेजने के लिए कहना
(डी) स्कूलों में प्रशिक्षित परामर्शदाताओं की नियुक्ति
Choose correct answer from the option given below:
नीचे दिए गए विकल्प में से सही उत्तर चुनिए:
(1) (a), (b), (c)
(2) (b), (c),
(d)
(3) (a), (b), (d)
(4) (a), (c), (d)
5. How would
you as a teacher identifies students with mild learning impairment in the
class?
(a) The learner keeps hand near his/ her ear when you
speak to him/her
b) The learner leans towards you in an attempt to hear
better
(c) The learner squeeze his/her eyes and looks at you
(d) The learner
does not respond to your calling unless someone tells him/her
एक शिक्षक के रूप में आप कक्षा में कम सीखने वाले छात्रों की पहचान कैसे करेंगे?
(a) जब आप उससे बात करते हैं तो शिक्षार्थी अपने कान के पास हाथ रखता है
b) बेहतर सुनने के प्रयास में शिक्षार्थी आपकी ओर झुक जाता है
(c) शिक्षार्थी अपनी आँखें निचोड़ता है और आपकी ओर देखता है
(d) शिक्षार्थी आपकी कॉलिंग का जवाब तब तक नहीं देता जब तक कि कोई उसे नहीं बताता
Choose correct answer from the following options
below:
नीचे दिए गए विकल्पों में से सही उत्तर चुनिए:
1) (a), (b), (d)
(2) (a), (b), (c)
(3) (b), (c),
(d)
(4) (a), (c), (d)
6. Which of the following are barriers in the way of
Education to be inclusive?
(a) Parents do not send children with special needs to
schools
(b) Non-availability of suitably trained teachers
(c) Children
with special needs get legal protection
(d) Scarce financial provision from the government
शिक्षा के समावेशी होने के मार्ग में निम्नलिखित में से कौन सी बाधाएँ हैं?
(ए) माता-पिता विशेष आवश्यकता वाले बच्चों को स्कूलों में नहीं भेजते हैं
(बी) उपयुक्त प्रशिक्षित शिक्षकों की अनुपलब्धता
(सी) विशेष आवश्यकता वाले बच्चों को कानूनी सुरक्षा मिलती है
(डी) सरकार से दुर्लभ वित्तीय प्रावधान
Select the correct answer from the option given below
नीचे दिए गए विकल्प में से सही उत्तर का चयन करें
(1) (a) ,(b), (d)
(2) (a), (c), (d)
(3) (a), (b),
(c)
(4) (b), (c), (d)
7. Professionalization of Teacher Education is needed
(a) Enrich teacher’s knowledge of subjects being
taught
(b) Sharpen teaching skills in the classroom
(c) Generate and contribute new knowledge for the
profession
(d) Train the students to be tech-savvy
(e) Help teachers to open coaching centres
शिक्षक शिक्षा के व्यावसायीकरण की आवश्यकता है
(ए) पढ़ाए जा रहे विषयों के शिक्षक के ज्ञान को समृद्ध करें
(बी) कक्षा में शिक्षण कौशल को तेज करना
(सी) पेशे के लिए नया ज्ञान उत्पन्न और योगदान करें
(डी) छात्रों को तकनीक-प्रेमी होने के लिए प्रशिक्षित करें
(ई) कोचिंग सेंटर खोलने के लिए शिक्षकों की सहायता करें
Select the correct option from the following
निम्नलिखित में से सही विकल्प का चयन करें
(1) (a), (b), and (c)
(2) (b), (c),
and (d)
(3) (c), (d),
and (e)
(4) (d), (e), and (a)
8. Given below are two statements. Statement one is
labelled as Assertion (A) and the other is labelled as Reason (R) Assertion
नीचे दो कथन दिए गए हैं। कथन एक को अभिकथन (A) के रूप में लेबल किया गया है और दूसरे को कारण (R) अभिकथन के रूप में लेबल किया गया है
(A): In ancient India, the development of the inner
nature or character of the student was deemed as one of the essential object of
education
Reason (R):
Mere intellectual development without the development of character will defeat
the very ends of studentship.
(ए): प्राचीन भारत में, छात्र की आंतरिक प्रकृति या चरित्र के विकास को शिक्षा का एक अनिवार्य उद्देश्य माना जाता था।
तर्क (R) : चरित्र के विकास के बिना केवल बौद्धिक विकास ही छात्रवृति का अंत कर देगा।
In the light of
the above statements, choose the correct options:
उपरोक्त कथनों के आलोक में सही विकल्पों का चयन कीजिए :
(1) Both (A) and (R) are true and (R) is the correct
explanation of (A)
(2) Both (A)
and (R) are true and (R) is not the correct explanation of (A)
(3) (A) is
true, but (R) is false
(4) (A) is false, but (R) is true
9. Which of the following interventions for the gifted child
is most appropriate? (1) Enrichment while in a regular
class. (2) Separation from other children into special schools for the
gifted. (3) Subgrouping of the children. (4) Acceleration through double
promotion
प्रतिभाशाली बच्चे के लिए निम्नलिखित में से कौन सा हस्तक्षेप
सबसे उपयुक्त है? (1) नियमित कक्षा में
रहते हुए संवर्धन। (2) उपहार के लिए अन्य बच्चों से विशेष
स्कूलों में अलगाव। (3) बच्चों का उपसमूह। (4)
दोहरी
पदोन्नति के माध्यम से त्वरण
10. In
which of the following areas do deaf children tend to show relative inferiority
as compared to hearing children ? (1) Language development (2) Socio-emotional
development (3) Personal and Social adjustment (4) Academic progress
निम्नलिखित में से किस क्षेत्र में बधिर बच्चे सुनने वाले
बच्चों की तुलना में सापेक्ष हीनता दिखाते हैं? (1) भाषा
विकास (2)
सामाजिक-भावनात्मक
विकास (3)
व्यक्तिगत
और सामाजिक समायोजन (4) शैक्षणिक प्रगति
No comments:
Post a Comment