Competition Coaching Centre, Siliguri & Gangtok
Sub: Inclusive
Education for NET/SLET
Physical and Multiple Disabilities,
Causes and prevention of disabilities& Types of Disabilities
QUESTIONS
Directions
: Answer the following questions by
selecting the most appropriate option.
1. Match
the following two sets. Set - I consist of terms related to refractive
disorders, retinal and optic nerve problems. Set - II provides description of
those terms. Select the correct code for indicating your answer.
Set – I Set - II (Terms) (Description)
(a) Astigmatism (i)
It occurs when the flow of fluids in the eye is
restricted
(b) Glaucoma (ii) It is a hereditary disorder that
causes
Degeneration
of retina
(c) Hyperopia (iii) It is the result of improper
functioning of
muscles
of eye(s)
(d) Retinitis Pigmentosa (iv)
It is most commonly known as
farsightedness, results from the failure of
cornea
(v)
Result in blurred vision, caused by an
uneven curve of cornea or lens of eye
1. निम्नलिखित दो समुच्चयों को सुमेलित कीजिए। सेट - I
में अपवर्तक विकारों, रेटिना और ऑप्टिक तंत्रिका समस्याओं से संबंधित शब्द शामिल हैं। सेट - II
उन शर्तों का विवरण प्रदान करता है। अपना उत्तर दर्शाने के
लिए सही कूट का चयन करें।
सेट - I
सेट - II (शर्तें) (विवरण)
(ए) दृष्टिवैषम्य (i)
यह तब होता है जब आंख में तरल पदार्थ का
प्रवाह प्रतिबंधित होता है
(बी) ग्लूकोमा (ii)
यह एक वंशानुगत विकार है जो
रेटिना के अध: पतन का कारण बनता है
(सी) हाइपरोपिया (iii)
यह अनुचित कामकाज के आंख की मांसपेशियां
का परिणाम है
(डी) रेटिनाइटिस पिगमेंटोसा (iv) इसे आमतौर दूरदर्शिता,
कॉर्निया की
विफलता के परिणाम के रूप में जाना जाता है
(v) धुंधली दृष्टि में
परिणाम के कारण,कॉर्निया
या आंख के लेंस का असमान वक्र
Code : (a) (b) (c) (d)
(1) (v) (i) (iv) (ii)
(2) (iv) (v) (i) (ii)
(3)
(iii) (iv) (v) (i)
(4)
(ii) (iii) (iv) (v)
2. According
to Legal Perspective, a person with which of the following visual acuity will
be called partially sighted? (1) Upto
20/200 or less
(2) Between
20/70 and 20/200 (3) Between 20/100 and 20/70 (4) Upto 20/60 or less
कानूनी परिप्रेक्ष्य के अनुसार,
निम्नलिखित में से किस दृश्य तीक्ष्णता वाले व्यक्ति को
आंशिक दृष्टि वाला कहा जाएगा? (1) 20/200 या उससे कम तक
(2) 20/70 और 20/200 के बीच (3) 20/100 और 20/70
के बीच (4) 20/60 या उससे कम तक
3. Sign
language is a: (1) proper language (2) proper script (3) dialect (4)
language without grammar:
सांकेतिक भाषा है: (1)
उचित भाषा (2) उचित लिपि (3) बोली (4)
व्याकरण के बिना भाषा:
4. Education
intervention for hearing impaired children involve
(1) Language
development (2) Curriculum adaptation (3) Concept development (4) All the above
4. श्रवण बाधित
बच्चों के लिए शिक्षा हस्तक्षेप में शामिल हैं
(1) भाषा विकास (2)
पाठ्यचर्या अनुकूलन (3) अवधारणा विकास (4) उपरोक्त सभी
5. When an individual with multiple cognitive
disabilities has extraordinary proficiency in one isolated skill, this is known
as ? (1) Reunman syndrome (2) Asperger Ability (3) Intellectual Isolation (4) Savant syndrome.
जब एक से अधिक संज्ञानात्मक अक्षमता वाले
व्यक्ति के पास एक अलग कौशल में असाधारण दक्षता होती है,
तो इसे क्या कहा जाता है? (1) रेनमैन सिंड्रोम (2) एस्परगर एबिलिटी (3) बौद्धिक अलगाव (4)
सावंत सिंड्रोम।
6. A child who has unusual difficulty in oral instruction
may have the following impairment: (1)
Intellectual disability (2) Cerebral Palsy (3) Hearing
impairment (4) Visual impairment
मौखिक निर्देश में असामान्य कठिनाई वाले
बच्चे में निम्नलिखित हानि हो सकती है: (1) बौद्धिक अक्षमता (2) सेरेब्रल पाल्सी (3)
श्रवण दोष (4) दृश्य हानि
7. The child who reads numbers wrongly has the following
learning disability: (1) Dyscrasia (2) Dyslexia (3)
Dyspepsia (4) Dyscalculia
गलत अंक पढ़ने वाले बच्चे में निम्नलिखित
सीखने की अक्षमता है: (1) डिसक्रैसिया (2)
डिस्लेक्सिया (3) डिस्प्सीसिया (4) डिसकैलकुलिया
8. The child having the difficulty in picking up objects is
suspected to have: (1) Lower level of intellectual function (2) Sight
impairment (3) Speech impairment (4) Locomotor
impairment
8. बच्चे को वस्तुओं
को उठाने में कठिनाई होने का संदेह है: (1) बौद्धिक कार्य का निम्न स्तर (2) दृष्टि क्षीणता (3) भाषण हानि (4)
लोकोमोटर हानि
9. Glaucoma is a result of : (1) Vitamin A deficiency (2)
Malnutrition
(3) Aging process (4) In case of intra ocular pressure
in eye ball
ग्लूकोमा का परिणाम है : (1)
विटामिन ए की कमी (2) कुपोषण
(3) उम्र बढ़ने की
प्रक्रिया (4) नेत्रगोलक में
अंतःस्रावी दबाव के मामले में
10. Which of the
following does not belong to measure for employment of the hearing impaired? (1) Identification, assessment of hearing impaired children (2)
Establishment of special employment exchange and special cells (3)
Establishment of vocational rehabilitation centres (4) Restrictions of jobs in
the public sector
निम्नलिखित में से कौन श्रवण बाधितों के
रोजगार के उपाय से संबंधित नहीं है? (1) श्रवण बाधित बच्चों की पहचान, मूल्यांकन (2) विशेष रोजगार कार्यालय और विशेष प्रकोष्ठों की स्थापना (3)
व्यावसायिक पुनर्वास केंद्रों की स्थापना (4)
सार्वजनिक क्षेत्र में नौकरियों पर प्रतिबंध
11. Xerophthalmia is a result of insufficient amount of: (1)
Vitamin C (2) Vitamin B (3) Vitamin D (4) Vitamin A
जीरोफथाल्मिया अपर्याप्त मात्रा का
परिणाम है: (1) विटामिन सी (2)
विटामिन बी (3) विटामिन डी (4) विटामिन ए
12. Syntactic abilities referred to: (1)
Ability to make sentence structure
(2) Ability for spell well (3) Ability to visualize sentences (4) Ability to
hear well
वाक्य-रचना की योग्यताओं को संदर्भित
किया गया है: (1) वाक्य संरचना
बनाने की क्षमता
(2) अच्छी तरह से
वर्तनी की क्षमता (3) वाक्यों की कल्पना
करने की क्षमता (4) अच्छी तरह से
सुनने की क्षमता
13. Reading-disability in primary grades develops feelings
of:
(1)
Adjustment (2) Security (3) Insecurity (4) Peer Affection
प्राथमिक कक्षाओं में पढ़ने-अक्षमता की भावना विकसित होती है:
(1) समायोजन (2)
सुरक्षा (3)
असुरक्षा (4)
सहकर्मी स्नेह
14. In List – I the common condition causing learning disability are given and in List – II the statements are given. Match the List – I with List – II in correct order.
List – I List – II
a. Cerebral Palsy 1. Absence of all or part of the limb
b. Muscular dystrophies 2. Joint inflammation
c. Arthritis 3. Heterogeneous group of inherited disorders with gradual degeneration of muscle fibres
d. Amputation 4. Persistent disorder of movement and posture due to developmental non-progressive disorder of brain
सूची - I में सीखने की अक्षमता का कारण बनने वाली सामान्य स्थिति दी गई है और सूची - II में कथन दिए गए हैं। सूची-I को सूची-II से सही क्रम में सुमेलित कीजिए।
सूची - I सूची - II
ए) सेरेब्रल पाल्सी 1. सभी अंग या अंग का अभाव
बी) मस्कुलर डिस्ट्रॉफी 2. जोड़ों की सूजन
सी) गठिया 3. मांसपेशियों के तंतुओं के क्रमिक अध: पतन के साथ
विरासत में मिली विकारों का विषम समूह
डी) विच्छेदन 4. मस्तिष्क के विकासात्मक गैर-प्रगतिशील विकार के
कारण आंदोलन और मुद्रा का लगातार विकार
Codes:
a b c d
(1) 1 2 4 3
(2) 2 4 1 3
(3) 3 1 2 4
(4) 4 3 2 1
15. Match the following:
List – I List – II
(Special Schools) (Teaching Program)
a. School for the Blind 1. Sign language
b. School for the deaf 2. Braille language
c. School for the mentally retarded 3. Braille and Sign language
d. School for the deaf-dumb 4. Individual Educational Programme
5. Lip reading
निम्नलिखित को मिलाएं:
सूची - I सूची - II
(विशेष विद्यालय) (शिक्षण कार्यक्रम)
ए) नेत्रहीनों के लिए स्कूल 1. सांकेतिक भाषा
बी) बधिरों के लिए स्कूल 2. ब्रेल भाषा
सी) मानसिक रूप से मंदों के लिए स्कूल 3. ब्रेल और सांकेतिक भाषा
डी) मूक बधिरों के लिए स्कूल 4. व्यक्तिगत शैक्षिक कार्यक्रम
5. होंठ पढ़ना
Codes:
a b c d
(1) 1 3 4 5
(2) 2 3 1 4
(3) 2 1 4 3
(4) 4 2 1 5
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