Thursday, 18 August 2022

Inclusive Education for NET/SLET Physical and Multiple Disabilities, Causes and prevention of disabilities& Types of Disabilities

 Competition Coaching Centre, Siliguri & Gangtok

Sub: Inclusive Education for NET/SLET

Physical and Multiple Disabilities, Causes and prevention of disabilities& Types of Disabilities

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

QUESTIONS

 

Directions :   Answer the following questions by selecting the most appropriate option.

 

1.      Match the following two sets. Set - I consist of terms related to refractive disorders, retinal and optic nerve problems. Set - II provides description of those terms. Select the correct code for indicating your answer.

Set – I                                          Set - II (Terms) (Description)

 (a) Astigmatism            (i) It occurs when the flow of fluids in the eye is

                                    restricted

 (b) Glaucoma              (ii) It is a hereditary disorder that causes

                                     Degeneration of retina

(c) Hyperopia               (iii) It is the result of improper functioning of

                                        muscles of  eye(s)

(d) Retinitis Pigmentosa    (iv) It is most commonly known as

                                         farsightedness, results from the failure of cornea

                                         (v) Result in blurred vision, caused by an

                                               uneven curve of cornea or lens of eye

 

 

1. निम्नलिखित दो समुच्चयों को सुमेलित कीजिए। सेट - I में अपवर्तक विकारों, रेटिना और ऑप्टिक तंत्रिका समस्याओं से संबंधित शब्द शामिल हैं। सेट - II उन शर्तों का विवरण प्रदान करता है। अपना उत्तर दर्शाने के लिए सही कूट का चयन करें।

सेट - I सेट - II (शर्तें) (विवरण)

 (ए) दृष्टिवैषम्य         (i) यह तब होता है जब आंख में तरल पदार्थ का   

                                            प्रवाह  प्रतिबंधित  होता है

                                   

 (बी) ग्लूकोमा (ii) यह एक वंशानुगत विकार है जो   

               रेटिना के अध: पतन  का कारण बनता है

 (सी) हाइपरोपिया (iii) यह अनुचित कामकाज के आंख की मांसपेशियां

का परिणाम है

                                       

(डी) रेटिनाइटिस पिगमेंटोसा (iv) इसे आमतौर   दूरदर्शिता, कॉर्निया की

                                            विफलता के परिणाम के रूप में जाना जाता है

                                             (v) धुंधली दृष्टि में परिणाम के कारण,कॉर्निया

                                           या आंख के लेंस का असमान वक्र

 

 

 

Code :  (a) (b) (c) (d)

        (1) (v) (i) (iv) (ii)

        (2) (iv) (v) (i) (ii)

        (3) (iii) (iv) (v) (i)

       (4) (ii) (iii) (iv) (v)

2.      According to Legal Perspective, a person with which of the following visual acuity will be called partially sighted?  (1) Upto 20/200 or less

(2) Between 20/70 and 20/200 (3) Between 20/100 and 20/70 (4) Upto 20/60 or less

 

कानूनी परिप्रेक्ष्य के अनुसार, निम्नलिखित में से किस दृश्य तीक्ष्णता वाले व्यक्ति को आंशिक दृष्टि वाला कहा जाएगा? (1) 20/200 या उससे कम तक  (2) 20/70 और 20/200 के बीच (3) 20/100 और 20/70 के बीच (4) 20/60 या उससे कम तक

3.      Sign language is a: (1) proper language  (2) proper script (3) dialect (4) language without grammar:

सांकेतिक भाषा है: (1) उचित भाषा (2) उचित लिपि (3) बोली (4) व्याकरण के बिना भाषा:

4.      Education intervention for hearing impaired children involve

(1)  Language development (2) Curriculum adaptation (3) Concept development (4) All the above 

4. श्रवण बाधित बच्चों के लिए शिक्षा हस्तक्षेप में शामिल हैं

(1) भाषा विकास (2) पाठ्यचर्या अनुकूलन (3) अवधारणा विकास (4) उपरोक्त सभी

5.       When an individual with multiple cognitive disabilities has extraordinary proficiency in one isolated skill, this is known as ? (1) Reunman syndrome (2) Asperger Ability (3) Intellectual Isolation  (4) Savant syndrome.

जब एक से अधिक संज्ञानात्मक अक्षमता वाले व्यक्ति के पास एक अलग कौशल में असाधारण दक्षता होती है, तो इसे क्या कहा जाता है? (1) रेनमैन सिंड्रोम (2) एस्परगर एबिलिटी (3) बौद्धिक अलगाव (4) सावंत सिंड्रोम।

 

6.      A child who has unusual difficulty in oral instruction may have the following impairment:  (1) Intellectual disability (2) Cerebral Palsy (3) Hearing impairment (4) Visual impairment

मौखिक निर्देश में असामान्य कठिनाई वाले बच्चे में निम्नलिखित हानि हो सकती है: (1) बौद्धिक अक्षमता (2) सेरेब्रल पाल्सी (3) श्रवण दोष (4) दृश्य हानि

 

7.      The child who reads numbers wrongly has the following learning disability:  (1) Dyscrasia  (2) Dyslexia (3) Dyspepsia (4) Dyscalculia

गलत अंक पढ़ने वाले बच्चे में निम्नलिखित सीखने की अक्षमता है: (1) डिसक्रैसिया (2) डिस्लेक्सिया (3) डिस्प्सीसिया (4) डिसकैलकुलिया

 

8.      The child having the difficulty in picking up objects is suspected to have: (1) Lower level of intellectual function (2) Sight impairment (3) Speech impairment (4) Locomotor impairment

 

8. बच्चे को वस्तुओं को उठाने में कठिनाई होने का संदेह है: (1) बौद्धिक कार्य का निम्न स्तर (2) दृष्टि क्षीणता (3) भाषण हानि (4) लोकोमोटर हानि

9.      Glaucoma is a result of : (1) Vitamin A deficiency (2) Malnutrition
(3) Aging process (4) In case of intra ocular pressure in eye ball

ग्लूकोमा का परिणाम है : (1) विटामिन ए की कमी (2) कुपोषण

(3) उम्र बढ़ने की प्रक्रिया (4) नेत्रगोलक में अंतःस्रावी दबाव के मामले में

 

10.    Which of the following does not belong to measure for employment of the hearing impaired? (1) Identification, assessment of hearing impaired children (2) Establishment of special employment exchange and special cells (3) Establishment of vocational rehabilitation centres (4) Restrictions of jobs in the public sector

निम्नलिखित में से कौन श्रवण बाधितों के रोजगार के उपाय से संबंधित नहीं है? (1) श्रवण बाधित बच्चों की पहचान, मूल्यांकन (2) विशेष रोजगार कार्यालय और विशेष प्रकोष्ठों की स्थापना (3) व्यावसायिक पुनर्वास केंद्रों की स्थापना (4) सार्वजनिक क्षेत्र में नौकरियों पर प्रतिबंध

11.   Xerophthalmia is a result of insufficient amount of: (1) Vitamin C (2) Vitamin B (3) Vitamin D (4) Vitamin A

जीरोफथाल्मिया अपर्याप्त मात्रा का परिणाम है: (1) विटामिन सी (2) विटामिन बी (3) विटामिन डी (4) विटामिन ए

12.   Syntactic abilities referred to: (1) Ability to make sentence structure
(2) Ability for spell well (3) Ability to visualize sentences (4) Ability to hear well

 

 

वाक्य-रचना की योग्यताओं को संदर्भित किया गया है: (1) वाक्य संरचना बनाने की क्षमता

(2) अच्छी तरह से वर्तनी की क्षमता (3) वाक्यों की कल्पना करने की क्षमता (4) अच्छी तरह से सुनने की क्षमता

 

13.   Reading-disability in primary grades develops feelings of:

(1)  Adjustment (2) Security (3) Insecurity (4) Peer Affection

प्राथमिक कक्षाओं में पढ़ने-अक्षमता की भावना विकसित होती है:  (1) समायोजन (2) सुरक्षा (3) असुरक्षा (4) सहकर्मी स्नेह

14. In List – I the common condition causing learning disability are given and in List – II the statements are given. Match the List – I with List – II in correct order.
List – I                                    List – II
a. Cerebral Palsy                     1. Absence of all or part of the limb
b. Muscular dystrophies          2. Joint inflammation
c. Arthritis                               3. Heterogeneous group of inherited disorders with gradual degeneration of muscle fibres
d. Amputation                         4. Persistent disorder of movement and posture due to developmental non-progressive disorder of brain
सूची - I में सीखने की अक्षमता का कारण बनने वाली सामान्य स्थिति दी गई है और सूची - II में कथन दिए गए हैं। सूची-I को सूची-II से सही क्रम में सुमेलित कीजिए।
सूची - I                                      सूची - II
) सेरेब्रल पाल्सी            1. सभी अंग या अंग का अभाव
बी) मस्कुलर डिस्ट्रॉफी    2. जोड़ों की सूजन
सी) गठिया                     3. मांसपेशियों के तंतुओं के क्रमिक अध: पतन के साथ 
                                            विरासत में मिली विकारों का विषम समूह
डी) विच्छेदन                     4. मस्तिष्क के विकासात्मक गैर-प्रगतिशील विकार के 
                                                 कारण आंदोलन और मुद्रा का लगातार विकार
 
 
 

Codes:
      a          b          c          d
(1)       1          2          4          3
(2)       2          4          1          3
(3)       3          1          2          4
(4)       4          3          2          1

15. Match the following:
List – I                                                List – II
(Special Schools)                                 (Teaching Program)
a. School for the Blind                        1. Sign language
b. School for the deaf                         2. Braille language
c. School for the mentally retarded    3. Braille and Sign language
d. School for the deaf-dumb              4. Individual Educational Programme
                              5. Lip reading
 
 
निम्नलिखित को मिलाएं:
सूची - I                                        सूची - II
(विशेष  विद्यालय)               (शिक्षण कार्यक्रम)
) नेत्रहीनों के लिए स्कूल     1. सांकेतिक भाषा
बी) बधिरों के लिए स्कूल        2. ब्रेल भाषा
सी) मानसिक रूप से मंदों के लिए स्कूल 3. ब्रेल और सांकेतिक भाषा
डी) मूक बधिरों के लिए स्कूल     4. व्यक्तिगत शैक्षिक कार्यक्रम
                                                        5. होंठ पढ़ना

Codes:
      a          b          c          d
(1)       1          3          4          5
(2)       2          3          1          4
(3)       2          1          4          3
(4)       4          2          1          5

 



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