Competition
Coaching Centre, Siliguri & Gangtok
Sub:
Inclusive
Education for
NET/SLET
Inclusive Education: Concept,
Principles, Scope and Legal Provisions
Diverse student learners include students from
racially, ethnically, culturally, and linguistically diverse families
and communities of lower socioeconomic status. If educators act on the
knowledge research offers, we can realize the educational excellence we desire
for all children.
IMPORTANT QUESTIONS
Directions: Answer
the following questions by selecting the most appropriate option.
1.
Inclusive Education: (1) encourages strict
admission procedures (2) includes indoctrination of facts (3) includes teachers
from marginalized groups (4) celebrates diversity in the classroom
समावेशी शिक्षा: (1) सख्त प्रवेश प्रक्रियाओं को प्रोत्साहित करती है (2) इसमें तथ्यों का समावेश शामिल है (3) इसमें हाशिए के समूहों के शिक्षक शामिल हैं (4) कक्षा में विविधता का जश्न मनाते हैं
2.
Inclusion of children with
special needs:
(1) is an unrealistic goal
(2) is detrimental to children without disabilities
(3) will increase the burden on schools
(4) requires a change in attitude, content and
approach to teaching
विशेष आवश्यकता
वाले बच्चों
को शामिल
करना:
(1) एक
अवास्तविक लक्ष्य
है
(2) विकलांग
बच्चों के
लिए हानिकारक
है
(3) स्कूलों
पर बोझ
बढ़ेगा
(४)
शिक्षण के
प्रति दृष्टिकोण,
सामग्री और
दृष्टिकोण में
बदलाव की
आवश्यकता है
3.
Which
of the following statements is correct in the context of students with learning
disabilities ?
(1) They show perceptual impairment affecting
perceptual skills such as thinking and reasoning. (2) They learn in the same
way as efficiently as their classmates. (3) They display academic performance
higher than expected. (4) They have the emotional problem which is one of the
primary causes of their learning disabilities.
सीखने
में अक्षम
छात्रों के
संदर्भ में
निम्नलिखित में
से कौन
सा कथन
सही है?
(1) वे अवधारणात्मक कौशल को प्रभावित करते हैं जैसे कि अवधारणात्मक कौशल जैसे सोच और तर्क। (२) वे अपने सहपाठियों की तरह कुशलता से सीखते हैं। (३) वे अपेक्षा से अधिक अकादमिक प्रदर्शन प्रदर्शित करते हैं। (४) उन्हें भावनात्मक समस्या है जो उनके सीखने की अक्षमता के प्राथमिक कारणों में से एक है।
4.
Which
of the following is not an element of inclusive education?
(1) Regard for diversity (2) Special class placement (3) Zero rejection (4) Collaboration
निम्नलिखित में से कौन समावेशी शिक्षा का तत्व नहीं है?
(1) विविधता के लिए पंजीकरण (2) विशेष वर्ग प्लेसमेंट (3) शून्य अस्वीकृति (4) सहयोग
5.
Govt.
of India has enacted four special statutes for people with disabilities during
different years. Match the List - A, which indicates the year of enactment,
with that of List - B which indicates the statutes/provisions :
List - A List
– B
(Year of enactment) (Caption of the statutes/
provisions)
(a) 1987 (i) Persons with disabilities Act (PWD
Act)
(b) 1992 (ii) The Mental Health Act
(c) 1995
(iii) Rehabilitation Council of India Act
(d) 1999 (iv) National Trust for welfare of
persons with Autism,
Cerebral palsy,
Mental Retardation and
Multiple Disabilities
Act
(v) National Association
for the Blind Act
Code :
(a) (b) (c) (d)
(1) (ii) (iii) (i) (iv)
(2) (iv) (ii) (iii) (i)
(3) (iii) (i) (ii) (iv)
(4) (i) (iii) (iv) (ii)
भारत
सरकार के
विभिन्न वर्षों
के दौरान
विकलांग लोगों
के लिए
चार विशेष
क़ानून बनाए
गए हैं।
सूची से
मिलान करें
- A, जो
कि अधिनियम
के वर्ष
को इंगित
करता है,
उस सूची
- B के
साथ जो
विधियों / प्रावधानों
को इंगित
करता है:
सूची
- A सूची
- B
(अधिनियमन
का वर्ष)
(क़ानून / प्रावधानों
का कैप्शन)
(a) 1987 (i) विकलांग
व्यक्ति अधिनियम
(पीडब्ल्यूडी अधिनियम)
(b)
1992 (ii) मानसिक
स्वास्थ्य अधिनियम
(c)
1995 (iii) भारतीय
पुनर्वास परिषद
अधिनियम
(d) 1999 (iv) आत्मकेंद्रित
व्यक्तियों के
कल्याण के
लिए राष्ट्रीय
ट्रस्ट,सेरेब्रल
पाल्सी, मानसिक
मंदता और
एकाधिक
विकलांग अधिनियम
(v) नेशनल
एसोसिएशन फॉर
द ब्लाइंड
एक्ट
कोड: (a) (b) (c) (d)
(1) (ii) (iii) (i) (iv)
(2) (iv) (ii) (iii) (i)
(3) (iii) (i) (ii) (iv)
(4)
(i) (iii) (iv) (ii)
6.
Which
of the following statements is not true in the context of Gifted Children? (1)
Analytical understanding (2) Synthetic insights (3) Creative reproduction (4) Practical Application Skills
प्रतिभाशाली बच्चे के संदर्भ में निम्नलिखित में से कौन सा कथन सही नहीं है? (1) विश्लेषणात्मक समझ (2) सिंथेटिक अंतर्दृष्टि (3) रचनात्मक प्रजनन (4) व्यावहारिक अनुप्रयोग कौशल
7.
Which
of the following is not characteristic of the intellectually challenged child ?
(1) He/She tends to be retarded in his/her physical development. (2) He/She is above average in sensory motor and artistic aptitude. (3) He/She is lacking in ability to conceptualise
and generalise. (4) He/she tends to display socially undesirable traits very
often.
निम्नलिखित में से कौन बौद्धिक रूप से विकलांग बच्चे की विशेषता नहीं है? (१) वह अपने शारीरिक विकास में मंद हो जाती है। (२) वह संवेदी मोटर और कलात्मक अभिरुचि में औसत से ऊपर है। (३) वह अवधारणा और सामान्यीकरण की क्षमता में कमी है। (४) वह सामाजिक रूप से अवांछनीय लक्षणों को बहुत बार प्रदर्शित करता है।
8.
Which
of the following could you associate to the greatest extent with the education
of the Mentally Retarded Children ? (1) Leta Hollingworth (2) Lewis M.
Terman (3) Nancy Bayley (4) Christine Ingram.
मेंटल
रिटायर्ड बच्चों
की शिक्षा
के साथ
कौन संबद्ध
हो सकते
हैं? (1) लेटा
हॉलिंगवर्थ (2) लुईस
एम. टरमन
(3) नैन्सी बेले
(4) क्रिस्टीन इनग्राम।
9.
The objective of Inclusive Education is: (1) to uncover and minimize
barriers to learning (2) to change attitudes, behaviours, teaching methods,
curricular and environments to meet the needs of all children (3) to promote
constantly the local cultures and contents of various communities of the
society (4) All the above
समावेशी शिक्षा का उद्देश्य है: (1) सीखने के लिए बाधाओं को कम करना और कम करना (2) दृष्टिकोण, व्यवहार, शिक्षण विधियों, पाठयक्रम और वातावरण को बदलना सभी बच्चों (3) की जरूरतों को पूरा करने के लिए लगातार स्थानीय संस्कृतियों को बढ़ावा देना और समाज के विभिन्न समुदायों की सामग्री (4) उपरोक्त सभी
10.
Learning Disability is related to:
(1) Poor environment is a contributing factor to learning
disability.
(2) Learning disabilities are related to mental
retardation.
(3) Learning disability
is related to emotional disturbance.
(4) Learning-disabled children have perceptual problems.
.
अधिगम अक्षमता
से संबंधित
है:
(1)
गरीब वातावरण
विकलांगता को
सीखने में
योगदान देने
वाला कारक
है।
(२)
सीखने की
अक्षमता मानसिक
मंदता से
संबंधित है।
(3)
अधिगम विकलांगता
भावनात्मक अशांति
से संबंधित
है।
(४)
सीखने-अक्षम
बच्चों को
अवधारणात्मक समस्याएं
हैं।
No comments:
Post a Comment