Competition Coaching Centre
(Pradhan Nagar, Siliguri & Gangtok )
Contact-98323-59082, e-mail-ccc4job@gmail.com
MOCK Test for NET/SLET
Sub: PAPER I Time : 75 min.
Directions: Answer the following questions by selecting the most appropriate option.
1.
Which of the following is a secondary memory device?
निम्न में से कौन सा एक बाह्रय (secondary) मेमोरी डिवाइस है?
1) Keyboard 2) Disk 3) ALU 4) Mouse 5) Printer
2.
What is the advantage of using basic HTML to create a document?
HTML is very easy to use. 2) The document
can be displayed by all word processors. 3)The document can be displayed by all
programs. 4) The document can be displayed by all
browsers.
दस्तावेज़ बनाने के लिए मूल HTML का उपयोग करने का क्या फायदा है?
HTML का उपयोग करना बहुत आसान है। 2) दस्तावेज़ को सभी वर्ड प्रोसेसर द्वारा प्रदर्शित किया जा सकता है। 3) दस्तावेज़ को सभी कार्यक्रमों द्वारा प्रदर्शित किया जा सकता है। 4) दस्तावेज़ को सभी ब्राउज़रों द्वारा प्रदर्शित किया जा सकता है।
3.
What is the full form of PROM? PROM का पूर्ण रूप क्या है?
1) Programmable Read Only Memory 2) Progressive Read Only Memory
3) Periodic Read Only Memory 4) Perfect Read Only Memory 5) Program Read-Only
Memory
4.
The microprocessor of a computer: 1) does not understand machine
language.2) understands machine language and high-level languages. 3) Understands only machine
language. 4)
Understands only high-level languages.
एक कंप्यूटर का माइक्रोप्रोसेसर: 1) मशीन की भाषा नहीं समझता है। 2) मशीन भाषा और उच्च-स्तरीय भाषाओं को समझता है। 3) केवल मशीन भाषा समझता है। 4) केवल उच्च-स्तरीय भाषाओं को समझता है।
5.
The software used to
navigate through the web is known as
वेब के माध्यम से नेविगेट( संचालन ) करने के लिए उपयोग किए जाने वाले सॉफ़्टवेयर को किस रूप में जाना जाता है।
(1) Website (2) Web Browser (3) Internet (4) World Wide Web
6.
Teacher’s role at higher education level is
to: 1) provide information to students 2) promote self-learning in students 3) Encourage healthy competition among students 4) None of the Above .
उच्च शिक्षा स्तर पर शिक्षक की भूमिका है: 1) छात्रों को जानकारी प्रदान करना 2) छात्रों में स्व-शिक्षा को बढ़ावा देना 3) छात्रों के बीच स्वस्थ प्रतिस्पर्धा को प्रोत्साहित करना 4) उपरोक्त में से कोई नहीं।
7. National knowledge Commission for Teachers
to deal with issues related to Teachers at school level was set up by
Government of India in the year :
स्कूल स्तर पर शिक्षकों से संबंधित मुद्दों से निपटने के लिए शिक्षकों के लिए राष्ट्रीय ज्ञान आयोग भारत सरकार द्वारा वर्ष में स्थापित किया गया था:
(1) 2003
(2) 2009 (3) 2005 (4) 1985
8. In schools, physical education programmes
should be conceived primarily as (1) a means for satisfying the physical needs
of children (2) a series of planned developmental
experiences (3) a means of improving pupils health (4) a relaxation from
academic strain
स्कूलों में, मुख्य रूप से शारीरिक शिक्षा कार्यक्रमों की परिकल्पना की जानी चाहिए (1) बच्चों की शारीरिक जरूरतों को पूरा करने के लिए एक साधन (2) योजनाबद्ध विकास के अनुभवों की एक श्रृंखला (3) विद्यार्थियों के स्वास्थ्य में सुधार का साधन (4) अकादमिक से छूट तनाव
9. Assertion (A): Formative evaluation tends to
accelerate the pace of learning.
Reason (R): As against summative evaluation, formative evaluation is highly reliable.
Choose the correct answer from the following code:
(1) Both (A) and (R) are true and (R) is the
correct explanation of (A).
(2) Both (A)
and (R) are true, but (R) is not the correct explanation of (A). (3) (A) is true, but (R) is false.
(4) (A) is false, but (R) is
true.
अभिकथन (ए): औपचारिक मूल्यांकन सीखने की गति को तेज करता है।
कारण (R): जैसा कि सारांश मूल्यांकन के विरुद्ध है, प्रारंभिक मूल्यांकन अत्यधिक विश्वसनीय है। निम्नलिखित कोड से सही उत्तर चुनें: (1) दोनों (ए) और (आर) सत्य हैं और (आर) सही व्याख्या है (ए)।
(2) दोनों (ए) और (आर) सच हैं, लेकिन (आर) (ए) का सही विवरण नहीं है। (३) (ए) सही है, लेकिन (आर) गलत है। (4) (ए) गलत है, लेकिन (आर) सच है।
10. Assertion (A): Learning is a lifelong process.
Reason (R): Learning to be useful must be linked
with life processes.
Choose the correct answer from the following code: (1) Both (A) and (R) are true and (R) is the correct
explanation of (A). (2) Both (A) and (R) are true, but (R) is not the
correct explanation of (A). (3) (A) is true, but (R) is false. (4) (A) is
false, but (R) is true
अभिकथन (A): सीखना एक आजीवन प्रक्रिया है। कारण (R): सीखने के लिए उपयोगी होना जीवन प्रक्रियाओं से जुड़ा होना चाहिए। निम्नलिखित कोड से सही उत्तर चुनें:
(1) दोनों (ए) और (आर) सही हैं और (आर) सही विवरण है (ए)।
(2) दोनों (ए) और (आर) सच हैं, लेकिन (आर) (ए) का सही विवरण नहीं है। (३) (ए) सही है, लेकिन (आर) गलत है।
(4) (ए) गलत है, लेकिन (आर) सच है
Directions :( 11 to 15) : Read
the following passage carefully and answer the given questions:
To analyze industrial opportunities
developing countries should regard industry as based either on natural raw
materials or on partly or fully finished materials. Most of the industries
based on raw materials could be classified as heavy industries. Most of the
industries that use materials that are processed to various degree could be
classified as light industries. But another name, basic industries more
accurately describes the operations that depend on raw natural resources; they
are basic in the sense that they are the starting point in the process; they
convert natural resource into materials used for making mother product.
Manufacturing must start with raw materials.
Deriving from animal vegetable or mineral origin. Without manufacturing
the uses of the natural raw materials in their original form are few.
Industrial products can be divided according to the three stages of
manufacturing; basic, intermediate, and final. In some cases, these stages
occur in different factories at separate locations. The samples industries
combine two or even all phases in one factory process. For example, the sugar
industry often starts by crushing the sugarcane and ends with processed sugar
packaged for the individual customer. Most industries produce a partially
finished, or intermediate product that goes to other factories to be made into
final products. A basic metal factory, for instance, will make steel from iron
ore, the steel will then be sent to metal assembling factory, which may take
either a final product or parts for an assembly industry. Raw material industries,
unlike industries in the advanced phase of manufacturing, usually require large
operation to reduce product costs per unit, called ‘economics of scale.’ Steel
factories, cement operations. pulp paper mills and oil processing factories are
examples of such raw material industries. However, some raw material industries
such as those involved in food processing, do not have great economics of
scale. The large heavy industries usually require extensive capital investment,
but create relativity little employment. In heavy industries, the trend is
clearly toward more automatic machine process that steadily reduce employment
opportunities These industries produce more than can be absorbed by the markets
that exist in many developing countries. consequently, they often manufacture
their products for the international export market.
निर्देश :( 11 से 15): निम्नलिखित गद्यांश को ध्यान से पढ़ें और दिए गए प्रश्नों के उत्तर दें:
औद्योगिक अवसरों का विश्लेषण करने के लिए विकासशील देशों को उद्योग को या तो प्राकृतिक
कच्चे माल पर या आंशिक रूप से या पूरी तरह से तैयार सामग्री पर आधारित मानना चाहिए।
कच्चे माल पर आधारित अधिकांश उद्योगों को भारी उद्योगों के रूप में वर्गीकृत किया जा
सकता है। अधिकांश उद्योग जो सामग्री का उपयोग करते हैं जिन्हें विभिन्न डिग्री तक संसाधित
किया जाता है उन्हें हल्के उद्योगों के रूप में वर्गीकृत किया जा सकता है। लेकिन एक
और नाम, बुनियादी उद्योग कच्चे प्राकृतिक
संसाधनों पर निर्भर संचालन का अधिक सटीक वर्णन करते हैं; वे इस अर्थ में बुनियादी हैं कि वे प्रक्रिया में शुरुआती बिंदु हैं; वे प्राकृतिक संसाधनों को मातृ उत्पाद बनाने के लिए प्रयुक्त
सामग्री में परिवर्तित करते हैं। विनिर्माण कच्चे माल से शुरू होना चाहिए। पशु सब्जी
या खनिज मूल से व्युत्पन्न। निर्माण के बिना प्राकृतिक कच्चे माल का उपयोग उनके मूल
रूप में बहुत कम होता है। औद्योगिक उत्पादों को विनिर्माण के तीन चरणों के अनुसार विभाजित
किया जा सकता है; बेसिक, इंटरमीडिएट और फाइनल। कुछ मामलों में, ये चरण अलग-अलग कारखानों में अलग-अलग स्थानों पर होते हैं। नमूना उद्योग एक कारखाने
की प्रक्रिया में दो या सभी चरणों को मिलाते हैं। उदाहरण के लिए, चीनी उद्योग अक्सर गन्ने को कुचलने से शुरू होता है और
व्यक्तिगत ग्राहक के लिए पैक की गई संसाधित चीनी के साथ समाप्त होता है। अधिकांश उद्योग
आंशिक रूप से तैयार, या मध्यवर्ती उत्पाद का उत्पादन
करते हैं जो अंतिम उत्पादों में बनने के लिए अन्य कारखानों में जाता है। एक बुनियादी
धातु कारखाना, उदाहरण के लिए, लौह अयस्क से स्टील बनाएगा, फिर स्टील को धातु संयोजन कारखाने में भेजा जाएगा, जो या तो अंतिम उत्पाद या असेंबली उद्योग के लिए पुर्जे ले सकता है। कच्चे माल
के उद्योग, विनिर्माण के उन्नत चरण में उद्योगों
के विपरीत, आमतौर पर प्रति इकाई उत्पाद लागत
को कम करने के लिए बड़े संचालन की आवश्यकता होती है, जिसे 'पैमाने का अर्थशास्त्र' कहा जाता है। स्टील कारखाने, सीमेंट संचालन। लुगदी पेपर मिल और तेल प्रसंस्करण कारखाने ऐसे कच्चे माल के उद्योगों
के उदाहरण हैं। हालांकि, कुछ कच्चे माल
के उद्योग जैसे कि खाद्य प्रसंस्करण में शामिल उद्योगों में बड़े पैमाने का अर्थशास्त्र
नहीं है। बड़े भारी उद्योगों को आमतौर पर व्यापक पूंजी निवेश की आवश्यकता होती है, लेकिन सापेक्षता कम रोजगार पैदा करती है। भारी उद्योगों
में,
प्रवृत्ति स्पष्ट रूप से अधिक स्वचालित
मशीन प्रक्रिया की ओर है जो रोजगार के अवसरों को लगातार कम करती है ये उद्योग कई विकासशील
देशों में मौजूद बाजारों द्वारा अवशोषित किए जा सकने से अधिक उत्पादन करते हैं। नतीजतन, वे अक्सर अंतरराष्ट्रीय निर्यात बाजार के लिए अपने उत्पादों
का निर्माण करते हैं।
11. Which of the following is the main
reason of heavy industry exporting its products? 1)They produce quality goods at cheaper
prices. 2)They achieve’ economic of scale’ 3) they require huge capital
investment. 4)They produce more than the local
requirement.
भारी उद्योग द्वारा अपने उत्पादों
के निर्यात का मुख्य कारण निम्नलिखित में से कौन सा है? 1) वे सस्ते दामों पर गुणवत्तापूर्ण सामान का उत्पादन करते
हैं। 2) वे 'पैमाने का आर्थिक' हासिल करते हैं 3) उन्हें भारी पूंजी निवेश की आवश्यकता होती है। 4) वे स्थानीय आवश्यकता
से अधिक उत्पादन करते हैं।
12. Big operations raw material industry
helps in
1)bringing down per unit cost 2) producing for the need of other
industry 3) exporting the products
4) improving the quality of products.
बड़े परिचालन कच्चे माल उद्योग में मदद करता है
1) प्रति इकाई लागत को कम
करना 2) अन्य उद्योगों की आवश्यकता के लिए
उत्पादन करना 3) उत्पादों का निर्यात 4) उत्पादों की गुणवत्ता में सुधार करना।
13.
Which
of the following is true about the three stages of manufacturing?
1)All the three always take place in different factories. 2) All the three always take place in
the same factory. 3)The three stages
proceed in a particular order 4) Most of the industries deal in the first
stage.
विनिर्माण के तीन चरणों
के बारे में निम्नलिखित में से कौन सा सत्य है?
1) तीनों हमेशा अलग-अलग कारखानों में होते हैं। 2) तीनों हमेशा एक ही कारखाने
में होते हैं। 3) तीन चरण एक विशेष क्रम में आगे बढ़ते
हैं। 4) अधिकांश उद्योग पहले चरण में काम
करते हैं।
14.
why
is the processing of raw materials required?
1) To
convert it into usable form 2) achieve industrial growth 3) meet the needs of industries 4) generate employment.
कच्चे माल के प्रसंस्करण
की आवश्यकता क्यों है?
1) इसे प्रयोग करने
योग्य रूप में परिवर्तित करने के लिए 2) औद्योगिक विकास प्राप्त करना 3) उद्योगों की जरूरतों को पूरा करना 4) रोजगार पैदा करना।
15.
Economics
of scale is mainly adopted by
1)Basic industries 2) light industries 3) intermediate industries 4) All the industries. पैमाने का अर्थशास्त्र मुख्यतः किसके द्वारा अपनाया जाता है? 1) बुनियादी उद्योग 2) हल्के उद्योग 3) मध्यवर्ती उद्योग 4) सभी उद्योग।
16.
The typical feature of
an information-rich classroom lecture is in the nature of being:
1)
Sedentary (2) Staggered (3) Factual (4)
Sectoral
सूचना-समृद्ध कक्षा के व्याख्यान की विशिष्ट विशेषता प्रकृति की प्रकृति में है: 1) सेडेंटरी (2) कंपित (3) तथ्यात्मक (4) सेक्टोरल
17.
Expressive communication
is driven by : (1) Passive aggression (2) Encoder's personality characteristics (3) External
clues (4) Encoder-decoder contract
अभिव्यंजक संचार द्वारा संचालित है: (1) निष्क्रिय आक्रामकता (2) एनकोडर( कूटलेखक) की व्यक्तित्व विशेषताओं (3) बाहरी सुराग (4) एनकोडर-डिकोडर(कूटलेखक- कूटवाचक)अनुबंध
18.
Positive classroom
communication leads to : (1) Coercion
(3) Confrontation (2) Submission (4) Persuasion
सकारात्मक कक्षा संचार की ओर जाता है: (1) जबरदस्ती (3) टकराव (2) प्रस्तुत करना (4) अनुनय
19.
Variables that affect
the information processing in a classroom are
i.) Perception levels
ii)Learned habits
iii.) Attitudes, beliefs
and values
iv)Selectivity factor
v)Market expectation
vi)Institutional
intervention
Choose the correct
answer from the code given below:Code
चर जो कक्षा में सूचना प्रसंस्करण को प्रभावित करते हैं
i) धारणा स्तर
ii) सीखी हुई आदतें
iii।) दृष्टिकोण, विश्वास और मूल्य
iv) चयनात्मकता कारक
v) बाजार की अपेक्षा
vi) संस्थागत हस्तक्षेप
नीचे दिए गए कोड में से सही उत्तर चुनें: कोड
1)(i), (ii), (v) and
(vi)
2)(ii), (iii), (iv) and
(v)
3)(iii), (iv), (v) and
(vi)
4)(i), (ii), (iii) and
(iv)
20.
Given below are two
statements, one labelled as Assertion (A) and the other labelled as Reason (R).
Read the statements and choose the correct answer using the code given below.
Assertion (A): Selective exposure in the classroom is dependent upon
students’ perceptions and knowledge about the source of information.
Reason (R): The effectiveness of the communication source determines
the selective exposure of students to information.
Code:
1)Both (A) and (R) are
true and (R) is the correct explanation of (A).
2)Both (A) and (R) are
true, but (R) is not the correct explanation of (A).
3)(A) is true, but (R)
is false.
4)(A) is false, but (R)
is true.
नीचे दिए गए दो कथन हैं, एक को अभिकथन (A) के रूप में और दूसरे को Reason (कारण )(R) के रूप में लेबल किया गया है। स्टेटमेंट पढ़ें और नीचे दिए गए कोड का उपयोग करके सही उत्तर चुनें।
जोर (ए): कक्षा में चयनात्मक प्रदर्शन छात्रों पर निर्भर है
जानकारी के स्रोत के बारे में धारणाएं और ज्ञान।
कारण (R): संचार स्रोत की प्रभावशीलता सूचना के लिए छात्रों के चयनात्मक प्रदर्शन को निर्धारित करती है।
कोड:
1) दोनों (ए) और (आर) सत्य हैं और (आर) सही विवरण है (ए)।
2) दोनों (ए) और (आर) सच हैं, लेकिन (आर) ए (ए) की सही व्याख्या नहीं है।
3) (ए) सच है, लेकिन (आर) गलत है।
4) (ए) गलत है, लेकिन (आर) सच है।
21.
There are two sets given
below. Set – I specifies the types of research, while Set –II indicates their
characteristics. Match the two and given your answer by selecting the
appropriate code.
Set – I (Research
types) |
Set – II (Characteristics) |
||
(a)
Fundamental research |
(i)
Finding out the extent of perceived impact of an intervention |
||
(b)
Applied research |
(ii)
Developing an effective explanation through theory building |
||
(c)
Action research |
(iii)
Improving an existing situation through use of interventions |
||
(d)
Evaluative research |
(iv)
Exploring the possibility of a theory for use in various situations |
||
|
(v) Enriching technological resources नीचे दो सेट दिए गए हैं। सेट - मैं सेट –I (अनुसंधान प्रकार) सेट – II (विशेषताएँ) (a) मौलिक अनुसंधान (i) एक हस्तक्षेप के कथित प्रभाव की सीमा का पता लगाना (b) अनुप्रयुक्त अनुसंधान
(ii) सिद्धांत निर्माण के माध्यम से एक प्रभावी व्याख्या का विकास करना (c) कार्रवाई अनुसंधान (iii) हस्तक्षेपों के उपयोग के माध्यम से मौजूदा स्थिति में सुधार करना (d) मूल्यांकन अनुसंधान
(iv) विभिन्न स्थितियों में उपयोग के लिए एक सिद्धांत की संभावना की खोज (v) तकनीकी संसाधनों को समृद्ध करना Codes:
(a)
(b)
(c) (d) (1)
(ii)
(iv)
(iii) (i) (2)
(v) (iv)
(iii) (ii) (3) (iii)
(ii)
(iii) (iv) (4 ) (ii)
(iii)
(iv) (v) |
|
|
22.
Which of the following
sequence of research steps is nearer to scientific method?
(1) Suggested solution of the problem, Deducing the
consequences of the solution, Perceiving the problem situation, Location of the
difficulty and testing the solutions.
(2) Perceiving the problem
situation, Locating the actual problem and its definition, Hypothesizing,
Deducing the consequences of the suggested solution and Testing the hypothesis
in action.
(3) Defining a problem, Identifying the causes of
the problem, Defining a population, Drawing a sample, Collecting data and
Analysing results.
(4) Identifying the causal factors, Defining the
problem, Developing a hypothesis, Selecting a sample, Collecting data and
arriving at generalization and Conclusions.
निम्नलिखित में से कौन सा शोध चरण वैज्ञानिक विधि के निकट है?
(1) समस्या के समाधान का सुझाव देना, समाधान के परिणामों को कम करना, समस्या की स्थिति को समझना, कठिनाई का स्थान और समाधानों का परीक्षण करना।
(२) समस्या की स्थिति को समझना, वास्तविक समस्या और उसकी परिभाषा का पता लगाना, परिकल्पना, सुझाए गए समाधान के परिणामों को कम करना और कार्रवाई में परिकल्पना का परीक्षण करना।
(3) किसी समस्या को परिभाषित करना, समस्या के कारणों की पहचान करना, जनसंख्या को परिभाषित करना, एक नमूना खींचना, डेटा एकत्र करना और परिणामों का विश्लेषण करना।
(4) कारण कारकों की पहचान करना, समस्या को परिभाषित करना, एक परिकल्पना विकसित करना, एक नमूना का चयन करना, डेटा एकत्र करना और सामान्यीकरण और निष्कर्ष पर पहुंचना।
23.
The hypothesis in research is usually
formulated on the basis of (1) Setting up relationship
between two or more than two variables. (2) Identification of variables
and their nature. (3) Reading research articles. (4) Holding conversations with
senior researchers.
शोध में परिकल्पना आमतौर पर (1) दो या दो से अधिक चर के बीच संबंध स्थापित करने के आधार पर तैयार की जाती है। (२) चर और उनकी प्रकृति की पहचान। (३) शोध लेख पढ़ना। (४) वरिष्ठ शोधकर्ताओं के साथ बातचीत करना।
24.
Mention the non-probability
counterpart of stratified random sampling. (1) Stage sampling (2) Purposive
sampling (3) Snow ball sampling (4) Quota sampling
स्तरीकृत यादृच्छिक नमूने के गैर-संभाव्यता समकक्ष का उल्लेख करें। (1) स्टेज सैंपलिंग (2) पर्पसिव सैंपलिंग (3) स्नो बॉल सैंपलिंग (4) कोटा सैंपलिंग
25. Match the items in Set-I
with the items in Set-II and select the appropriate code.
Set – I Set – II
(a) Speed test (i) Scores correlate with an established
test.
(b) Internal
consistency (ii) Analysis of the
meaning of test scores for the
purpose it was constructed.
(c) Concurrent
validity (iii)
Students are not allowed unlimited time to
respond to all questions.
(d) Predictive validity (iv) Kuder Richardson formula
(v) The extent
to which the result is likely to
agree with subsequent outcomes.
(vi) Spearman Brown formula.
सेट - I सेट - II
(ए) गति परीक्षण (i) स्कोर एक स्थापित परीक्षण के साथ सहसंबंधी है।
(बी) आंतरिक स्थिरता (ii) परीक्षण स्कोर के के लिए अर्थ का विश्लेषण
उद्देश्य से इसका निर्माण किया गया था।
(c) समवर्ती वैधता (iii) छात्रों को असीमित समय की अनुमति नहीं है
सभी सवालों के जवाब।
(d) भविष्य कहनेवाला वैधता (iv) कुदर रिचर्डसन का सूत्र
(v) परिणाम किस हद तक होने की संभावना है
बाद के परिणामों से सहमत हैं।
(vi) स्पीयरमैन ब्राउन फार्मूला।
Codes : (a) (b) (c) (d)
(1) (ii) (v) (iii) (vi)
(2) (iii) (ii) (i) (vi)
(3) (iii) (iv)
(i) (v)
(4) (iv) (i) (ii) (iii)
26.
Assertion (A): Indoor air
pollution is serious hazard.
Reason (R): The dispersal of air pollutants is
rather limited in indoor environment. Choose the correct answer from the code
given below:
(1) Both (A) and (R) are true
and (R) is the correct explanation of (A)
(2) Both (A) and (R) are true and (R) is not the
correct explanation of (A)
(3) (A) is true and (R) is false.
(4) Both (A) and (R) are false.
जोर (ए): इनडोर(घर के अंदर) वायु प्रदूषण गंभीर खतरा है।
कारण (R): वायु प्रदूषकों का फैलाव इनडोर (घर के अंदर)
वातावरण में सीमित है। नीचे दिए गए कोड में से सही उत्तर चुनें:
(1) दोनों (ए) और (आर) सही हैं और (आर) सही विवरण है (ए)
(2) दोनों (ए) और (आर) सत्य हैं और (आर) सही विवरण नहीं है (ए)
(३) (ए) सत्य है और (आर) गलत है।
(4) दोनों (ए) और (आर) झूठे हैं।
27.
Sustainable Development Goals
(SDGs) are formally known as
(1) Transforming Our World:
2030 Agenda
(2) Sustainable Living For All: 2022 Agenda
(3) Life of Dignity For All: 2022 Agenda
(4) One Planet, One People: 2030 Agenda
सतत विकास लक्ष्य (SDG) औपचारिक रूप से जाने जाते हैं
(१) ट्रांसफॉर्मिंग अवर वर्ल्ड: २०३० एजेंडा
(२) सस्टेनेबल लिविंग फॉर ऑल: २०२२ एजेंडा
(3) सभी के लिए सम्मान का जीवन: 2022 एजेंडा
(४) वन प्लैनेट, वन पीपल: २०३० एजेंडा
28.
Municipal Solid Waste (MSW)
comprises of
(i)
Household waste
(ii) Sanitation residue
(iii) Waste from streets
(iv) Construction and demolition debris
Choose the correct answer from the code given
below:
म्युनिसिपल सॉलिड वेस्ट (MSW) में शामिल हैं
(i) घरेलू कचरा
(ii) स्वच्छता अवशेष
(iii) सड़कों से अपशिष्ट
(iv) निर्माण और विध्वंस मलबे
नीचे दिए गए कोड में से सही उत्तर चुनें:कोड:
(1) (i), (ii) and (iii)
(2) (i) and (iii)
(3) (i), (iii) and (iv)
(4) (i), (ii), (iii) and
(iv)
29.
The world's largest floating solar power
plant will be built on Omkareshwar Dam on the which river at an estimated cost
of over Rs 3000 crores.
(1) Narmada (2) kaveri (3) krishana (4) Godawari
दुनिया का सबसे बड़ा तैरता सौर ऊर्जा संयंत्र किस नदी पर ओंकारेश्वर बांध पर बनाया जाएगा जिसकी अनुमानित लागत 3000 करोड़ रुपये से अधिक है।
(1) नर्मदा (2) कावेरी (3) कृष्ण (4) गोदावरी
30. India’s first UNESCO World Heritage which City, has now been included
in the list of "World's 50 Greatest Places of 2022" by Time
Magazine."
1 ) Aagra 2) Baroda 3) Ahmedabad 4) Bhopal
भारत की पहली यूनेस्को विश्व धरोहर किस शहर को अब टाइम पत्रिका द्वारा "2022 के विश्व के 50 महानतम स्थानों" की सूची में शामिल किया गया है।
1) आगरा 2) बड़ौदा 3) अहमदाबाद 4) भोपाल
31.
The scientists at Canada's Waterloo University
have discovered a large ozone hole in which layer of atmosphere which is seven
times larger than the one over Antarctica.
1 )Mesosphere
2) Troposphere 3) Stratosphere 4) Thermosphere
कनाडा के वाटरलू विश्वविद्यालय के वैज्ञानिकों ने एक बड़े ओजोन छिद्र की खोज की है जिसमें वायुमंडल की परत अंटार्कटिका के ऊपर की परत से सात गुना बड़ी है। 1 )मध्यमंडल 2) क्षोभमंडल 3) समताप मंडल 4) थर्मोस्फीयर
32. The mandate of the University Grants Commission (UGC) includes
(i) Disbursing grants to Universities and colleges
(ii) Recognizing and monitoring technical
institutions
(iii) Funding research centers in Universities
(iv) Managing various scholarship programs
Choose the correct answer from the code given
below:
विश्वविद्यालय अनुदान आयोग (यूजीसी) के अधिदेश में शामिल हैं
(i) विश्वविद्यालयों और महाविद्यालयों को अनुदानों का वितरण करना
(ii) तकनीकी संस्थानों की पहचान और निगरानी
(iii) विश्वविद्यालयों में अनुसंधान केंद्र स्थापित करना
(iv) विभिन्न छात्रवृत्ति कार्यक्रमों का प्रबंधन
नीचे दिए गए कोड में से सही उत्तर चुनें:
कोड:
Code:
(1) (i), (ii) and (iv)
(2) (i), (iii) and (iv)
(3) (i), (ii) and (iii)
(4) (i), (ii), (iii) and (iv)
33.
The Chief Minister of a State
is not eligible to vote in the Presidential election, if
(1) he/she himself/herself is a candidate
(2) he/she is a caretaker Chief Minister
(3) he/she has a criminal case pending against
him/her
(4) he/she is a nominated
member of the State Legislative council
किसी राज्य का मुख्यमंत्री राष्ट्रपति चुनाव में मतदान करने के लिए पात्र नहीं है, यदि
(१) वह स्वयं एक उम्मीदवार है
(2) वह एक कार्यवाहक मुख्यमंत्री हैं
(३) उसके खिलाफ आपराधिक मामला दर्ज है
(4) वह राज्य विधानपरिषद का एक नामित सदस्य है
34.
The Citizen’s Charter is an
instrument which seeks to make an organisation
(i) Transparent
(ii) Accountable
(iii) Formal
(iv) Accessible
Choose the correct answer from the code given below:
Code:
सिटीजन चार्टर एक ऐसा उपकरण है जो एक संगठन बनाना चाहता है
(i) पारदर्शी
(ii) जवाबदेह
(iii) औपचारिक
(iv) सुलभ
नीचे दिए गए कोड में से सही उत्तर चुनें:
कोड:
(1) (i) and (iii)
(2) (i), (ii) and (iii)
(3) (i), (ii) and (iv)
(4) (i), (ii), (iii) and (iv)
35.
National Education Day celebrate on 11th
November on the birthday anniversary of which Indian Scholar ?
1)A.P. J
Abdul Kalam 2) S. Radhakrishnan 3) Maulana Abul Kalam
Azad 4)Zakir Hussain
राष्ट्रीय शिक्षा दिवस 11 नवंबर को किस भारतीय विद्वान की जयंती पर मनाया जाता है?
1)ए.पी. जे अब्दुल कलाम 2) एस राधाकृष्णन 3) मौलाना अबुल कलाम आजाद 4) जाकिर हुसैन
36. The following
are two statements one is an assertion (Ass) and the other is a reason (R).
Assertion
(Ass): There is no atmosphere on the
moon’s surface.
Reason
( R): Because the moon’s
gravitation is not sufficiently high to sustain an atmosphere. Which one of the
following is true?
1) Both Ass and R are true and R is the correct explanation of Ass.
2) Both Ass and R true but R is not the correct explanation of Ass. 3) Ass is
true but R is false 4) Ass is false but R is true.
निम्नलिखित दो कथन हैं जिनमें से एक एक अभिकथन (Ass) है और दूसरा एक कारण (R) है।
अभिकथन (Ass): चंद्रमा की सतह पर कोई वायुमंडल नहीं है।
कारण (R): क्योंकि वायुमंडल को बनाए रखने के लिए चंद्रमा का गुरुत्वाकर्षण पर्याप्त रूप से उच्च नहीं है। निम्नलिखित में से कौन सा सत्य है?
1) Ass और R दोनों सत्य हैं और R, Ass की सही व्याख्या है। 2) Ass और R दोनों सत्य है लेकिन R, Ass की सही व्याख्या नहीं है। 3) गधा सच है लेकिन R गलत है 4) गधा गलत है लेकिन R सच है।
37.
Statements: Some dogs are bats. Some bats are
cats. Conclusions: 1. Some dogs are
cats. 2. Some cats are dogs. 1) Only
(1) conclusion follows 2) Only (2)
conclusion follows 3) Either (1) or
(2) follows 4) Neither (1) nor (2) follows
कथन: कुछ कुत्ते चमगादड़ हैं। कुछ चमगादड़ बिल्लियाँ हैं। निष्कर्ष: 1. कुछ कुत्ते बिल्लियाँ हैं। 2. कुछ बिल्लियाँ कुत्ते हैं। 1) केवल (1) निष्कर्ष 2 अनुसरण करता है) केवल (2) निष्कर्ष 3 अनुसरण करता है) या तो (1) या (2) निम्न 4) न तो (1) और न ही (2) अनुसरण करता है।
38. In
a particular code, HOSPITALS is coded as
HSOLSAPTI. The code of BIOLOGICALS will
be (1) BLICOALIOSG (2) BOLGICAILOS (3)
SBLAOILOBCG (4)
BSILOALCOIG
एक विशेष कोड में, HOSPITALS को HSOLSAPTI के रूप में कोडित किया गया है। जीवविज्ञान का कोड होगा (1) BLICOALIOSG (2) BOLGICAILOS (3) SBLAOILOBCG (4) BSILOALCOIG
39. Which of
the codes given below contains only the correct statements? Select the code: Statements: a) Venn diagram represents
the arguments graphically. b) Venn diagram can enhance our understanding. c)
Venn diagram may be called valid or invalid. d) Venn diagram is clear method of
notation.
नीचे दिए गए कोडों में से किसमें केवल सही कथन हैं? कोड का चयन करें: कथन: a) वेन आरेख तार्किक रूप से तर्कों का प्रतिनिधित्व करता है। बी) वेन आरेख हमारी समझ को बढ़ा सकते हैं। c) वेन आरेख को वैध या अमान्य कहा जा सकता है। d)
वेन आरेख संकेतन की स्पष्ट विधि है।
Codes: 1) (a), (b) and (c) 2) (a), (b) and (d) 3)
(b), (c) and (d) 4) (a), (c) and
(d).
40. If we want
to seek new knowledge of facts about the world, we must rely on reason of the
type: 1)Inductive
2)Deductive
3)Demonstrative 4)Physiological
यदि हम दुनिया के बारे में तथ्यों का नया ज्ञान प्राप्त करना चाहते हैं, तो हमें इस प्रकार के कारण पर भरोसा करना चाहिए: 1) आगमनात्मक 2) डिडक्टिव 3) प्रदर्शन 4) शारीरिक
41.
In following question, a number series is given with one
term missing. Choose the correct alternative that will same pattern and fill in
the blank spaces.
निम्नलिखित प्रश्न में, एक संख्या श्रृंखला दी गई है जिसमें एक शब्द गायब है। सही विकल्प चुनें जो समान पैटर्न और रिक्त स्थानों को भर देगा।
1, 6, 13, 22, 33, ? 1)
44 2) 45 3) 46 4) 47
42. C and D are sisters. A and B are brothers.
E is son of A and brother of D. B is related to C as (1) Brother (2) Son (3) Uncle (4) Father-in-law
सी और डी बहनें हैं। A और B भाई हैं। E, A का पुत्र है और D का भाई है तो B का C से क्या संबंध है (1) भाई (2) पुत्र (3) चाचा (4) ससुर
43. If
Atul finds that he is twelfth from the right in a line of boys and fourth from
the left, how many boys should be added to the line such that there are 28 boys
in the line?
यदि अतुल को पता चलता है कि वह लड़कों की एक पंक्ति में दाईं ओर से बारहवें और बाएं से चौथे स्थान पर है, तो कितने लड़कों को लाइन में जोड़ा जाना चाहिए जैसे कि लाइन में 28 लड़के होंगे?
1)12
2)13 3) 14
4) 20
44. Price of sugar rises by 25 %. By how much
percent should the consumption of sugar reduced so that the expenditure does
not change?
चीनी की कीमत 25% बढ़ जाती है। चीनी की खपत कितने प्रतिशत कम होनी चाहिए ताकि खर्च में बदलाव न हो?
(1) 20 % (2) 10 % (3) 16 % (4) 15 %
45.
Zinc and copper
are in the ratio5:3 in 200 gm of an alloy. How much grams of copper be added to
make the ratio as 5:4 ?
एक मिश्रधातु के 200 ग्राम में जिंक और तांबा का अनुपात 5:3 है। अनुपात 5:4 बनाने के लिए कितना ग्राम तांबा मिलाया जाता है?
1)25 gm
2)50 gm 3)75
gm 4)125 gm
DIRECTIONS
(Qs 46 to 50 ) Study the following information carefully to answer the given
questions: Quantity of Various Food Items used by a
Restaurant during the First Half of a year (in kg)
Food Item |
Jan |
Feb |
March |
April |
May |
June |
Rice चावल |
250 |
230 |
210 |
260 |
240 |
220 |
Wheat गेहूँ |
320 |
340 |
280 |
290 |
300 |
360 |
Sugar चीनी |
240 |
210 |
200 |
210 |
160 |
150 |
Pulses दाल |
360 |
300 |
320 |
245 |
235 |
250 |
Vegetable सब्जी |
380 |
390 |
385 |
375 |
335 |
370 |
Miscellaneous विविध |
460 |
485 |
440 |
460 |
475 |
480 |
46. The Quantity of Sugar used in the
month of April is approximately what percent of the total Quantity of food
items used in the same month?
अप्रैल के महीने में उपयोग
की जाने वाली चीनी की मात्रा उसी महीने में उपयोग की जाने वाली खाद्य पदार्थों की कुल मात्रा का लगभग कितना प्रतिशत है?
1)21% 2)18% 3)11% 4)25%
47. What is the difference between the average
Quantity of rice used in the all the given months together and the average
quantity of wheat used in all the given months together? सभी दिए गए महीनों में एकसाथ उपयोग किए गए चावल की औसत मात्रा
और सभी दिए गए महीनों में एकसाथ उपयोग किए गए गेहूं की औसत मात्रा के बीच का अंतर कितना
है? 1) 60 kg 2) 75 kg 3) 80 kg 4) 90kg
48. What is the average Quantity of
miscellaneous items used in all the given month together? सभी दिए गए महीनों में एक साथ उपयोग की
जाने वाली विविध वस्तुओं की औसत मात्रा क्या है? 1)
386.45kg 2) 441.28 kg 3) 356.56 kg 4)
466.67 kg
49. What is the difference between
the total Quantity of pulses and the total quantity of vegetables used during
the given months?
दिए गए महीनों
के दौरान दालों की कुल मात्रा और उपयोग की गई सब्जियों की कुल मात्रा के बीच क्या अंतर
है? 1)545kg 2)540kg 3)380kg
4)450kg
50. What is the respective ratio of
the total quantity of food items used in the month of March to the total
quantity of food items used in month of April?
मार्च के महीने
में उपयोग की जाने वाली खाद्य पदार्थों की कुल मात्रा का अप्रैल के महीने में उपयोग
की जाने वाली खाद्य पदार्थों की कुल मात्रा का संबंधित अनुपात क्या है?
1) 336:367 2) 361:365 3) 126:125 4) None of these
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