MODEL Set for NET/SLET
Sub: EDUCATION
Time: 1.45hrs.
1. Which
one of the following is an essential part of the curricular designing process ?
(1) Demographic features of the community (2) Development index of the parents
(3) Consideration of inputs, process and output of
instruction (4) Affiliation of the school to a particular school board
निम्नलिखित में से कौन-सा
पाठ्यचर्या निर्माण प्रक्रिया का एक अनिवार्य अंग है ? (१) समुदाय की जनसांख्यिकीय विशेषताएं (२) माता-पिता का
विकास सूचकांक (३) इनपुट, प्रक्रिया और
निर्देश के आउटपुट पर विचार करना (४) स्कूल की किसी विशेष स्कूल बोर्ड से संबद्धता
2.
A curriculum is the sum total of a school’s t influence a
child’s: 1) Personality 2) Attitude 3) Behaviors 4) action
पाठ्यचर्या एक बच्चे के
स्कूल के प्रभाव का कुल योग है: 1) व्यक्तित्व 2)
दृष्टिकोण 3) व्यवहार 4) क्रिया
3. There
is a maximum scope of change in curricular contents by the state boards of
school education in (1) Demonstration
Model (2) Administrative Model (3) System
Analysis Model (4) Grassroot Model
राज्य के स्कूली शिक्षा बोर्डों द्वारा पाठ्यचर्या सामग्री में परिवर्तन की
अधिकतम गुंजाइश है (1) प्रदर्शन मॉडल (2) प्रशासनिक मॉडल (3) सिस्टम विश्लेषण
मॉडल (4) ग्रासरूट मॉडल
4. In
which Curricular Model a school teacher enjoys maximum autonomy? (1)
Demonstration Model (2) Administrative Model (3) System Analysis Model (4) Grassroot Model
किस पाठ्यचर्या मॉडल में एक स्कूल शिक्षक को अधिकतम स्वायत्तता प्राप्त है? (१) प्रदर्शन मॉडल (२) प्रशासनिक मॉडल (३) सिस्टम विश्लेषण
मॉडल (४) ग्रासरूट मॉडल
5. In
which of the following approaches to curriculum design, constructivist orientation
will be manifest ? (1) Job analysis of learning tasks (2) Evaluation approach
to curriculum design (3) Concept mapping as a tool for
curricular choice (4) Input process emphasis on curriculum
पाठ्यचर्या डिजाइन के लिए निम्नलिखित में से किस दृष्टिकोण में रचनावादी
अभिविन्यास प्रकट होगा ? (1) सीखने के कार्यों का कार्य विश्लेषण (2) पाठ्यक्रम डिजाइन के लिए मूल्यांकन दृष्टिकोण (3)
पाठ्यचर्या चयन के लिए एक उपकरण के
रूप में अवधारणा मानचित्रण (4) पाठ्यचर्या पर इनपुट प्रक्रिया पर जोर
6. .
Curriculum is regarded as the sum total of experiences acquired by the learner
in a school. Which combination of the following set of experiences will be
deemed congruent in this regard ? (a) Planned and known experiences (b)
Unplanned and unknown experiences (c) Experience gained during co-curricular
activities (d) Lived experiences which promote creative outlook:
पाठ्यचर्या को एक
विद्यालय में शिक्षार्थी द्वारा प्राप्त किए गए अनुभवों का कुल योग माना जाता है।
इस संबंध में अनुभवों के निम्नलिखित समुच्चय में से किस संयोजन को सर्वांगसम माना
जाएगा? (ए) नियोजित और ज्ञात
अनुभव (बी) अनियोजित और अज्ञात अनुभव (सी) सह-पाठयक्रम गतिविधियों के दौरान
प्राप्त अनुभव (डी) रचनात्मक दृष्टिकोण को बढ़ावा देने वाले जीवंत अनुभव
Code
: (1) (a), (b), (c) and (d) (2) (a), (b) and (c)
(3) (a), (c), and (d) (4) (a) and (c)
7.
Psychological foundations of curriculum help curriculum
developers to understand the nature of: 1) Teacher 2) Content 3)learner 4)Ideas
पाठ्यचर्या के मनोवैज्ञानिक आधार पाठ्यचर्या विकासकर्ताओं
को इसकी प्रकृति को समझने में मदद करते हैं: 1) शिक्षक 2) सामग्री 3) शिक्षार्थी 4) विचार
8.
All experiences of the
children for whom school assumes responsibility is
1)Curricular activities 2) Co-curricular activities
3 )School program 4)Curriculum
जिन बच्चों के लिए स्कूल जिम्मेदारी लेता है, उनके सभी अनुभव हैं
1)पाठ्यचर्या गतिविधियाँ 2) सह-पाठयक्रम गतिविधियाँ 3) स्कूल कार्यक्रम 4)पाठ्यचर्या
9.
Which curriculum is emphasized
in Erikson’s theories? 1) Direct
instruction curriculum 2) Psychosocial curriculum 3) Cognitive
curriculum 4) Behavioural curriculum
एरिकसन के सिद्धांतों में
किस पाठ्यक्रम पर जोर दिया गया है? १) प्रत्यक्ष
निर्देश पाठ्यक्रम २) मनोसामाजिक पाठ्यचर्या ३) संज्ञानात्मक पाठ्यचर्या ४)
व्यवहारिक पाठ्यचर्या
10.
In
which of the following Communication Model, there is optimum scope for encoding
and decoding messages?
(1) International Model based on
learner participation
(2) Distance Learning Model based on
use of Information and Communication technology support
(3) Discussion-cum-Lecture session
model conducted by the teacher
(4) Transactional model based on
collaborative projects
निम्नलिखित में से किस संचार मॉडल में संदेशों को एन्कोडिंग और डिकोडिंग के
लिए इष्टतम गुंजाइश है?
(1) शिक्षार्थी की भागीदारी पर आधारित अंतर्राष्ट्रीय मॉडल
(2) सूचना और संचार प्रौद्योगिकी समर्थन के उपयोग पर आधारित दूरस्थ शिक्षा मॉडल
(3) शिक्षक द्वारा संचालित चर्चा-सह-व्याख्यान सत्र मॉडल
(4) सहयोगी परियोजनाओं पर आधारित लेन-देन मॉडल
11. Which is the most widely accepted method of
education, according to the pragmatists?
(1) Lecturing by the teacher.
(2) Leaving the child free to learn.
(3) Learning by
doing.
(4) Heuristic method.
व्यावहारिकतावादियों के अनुसार शिक्षा का सबसे व्यापक रूप से स्वीकृत तरीका
कौन सा है?
(1) शिक्षक द्वारा व्याख्यान।
(२) बच्चे को सीखने के लिए स्वतंत्र छोड़ना।
(3) करके सीखना।
(४) अनुमानी विधि।
12. Learning by Project Method is technically
known as
(1) Incidental
learning.
(2) Efficient learning.
(3) Systematic learning.
(4) Adequate learning.
परियोजना विधि द्वारा सीखना तकनीकी रूप से जाना जाता है
(१) आकस्मिक सीखना।
(२) कुशल सीखना।
(३) व्यवस्थित सीखना।
(४) पर्याप्त शिक्षा।
13. Which
of the following is not criticised by realism in education?
(1) Teachers denying the value of school co-curricular activities
(2) Pupils cramming for
knowledge from books for reproducing in
examination
(3) Organizing
schools in a way that is conducive to practical training in citizenship
(4) Teaching which drifts away from life of the child.
शिक्षा में यथार्थवाद द्वारा निम्नलिखित में से किसकी आलोचना नहीं की जाती है?
(1) स्कूल सह-पाठयक्रम गतिविधियों के मूल्य को नकारते शिक्षक
(२) में पुनरुत्पादन के लिए पुस्तकों से ज्ञान के लिए
तड़पते छात्र
इंतिहान
(३) स्कूलों का आयोजन इस तरह से करना जो नागरिकता में व्यावहारिक प्रशिक्षण के
अनुकूल हो
(४) वह शिक्षण जो बच्चे के जीवन से दूर हो जाता है।
14. Which
of the following philosophies held that ‘Men in the world feel lonely and
anxious, being unsure of their meaning and fearful of their annihilation’?
(1) Existentialism
(2) Idealism
(3) Marxism
(4) Pragmatism.
निम्नलिखित में से किस दर्शन ने माना कि 'दुनिया में पुरुष अकेला और चिंतित महसूस करते हैं, अपने अर्थ के बारे में अनिश्चित हैं और अपने विनाश से डरते हैं'?
(1) अस्तित्ववाद
(2) आदर्शवाद
(3) मार्क्सवाद
(४) व्यावहारिकता।
15. Why
is a knowledge of Philosophy of Education essential for an educator?
1)To understand how Philosophy influences
various educational decisions
2)To
develop a sound Philosophy of his/ her own
3)To
promote inter-disciplinary approach in Education
4)To
make classroom teaching more effective.
शिक्षा के दर्शनशास्त्र का ज्ञान एक शिक्षक के लिए क्यों आवश्यक है?
1) यह समझने के लिए कि दर्शनशास्त्र विभिन्न शैक्षिक निर्णयों को कैसे प्रभावित
करता है
2) अपने स्वयं के एक ध्वनि दर्शन विकसित करने के लिए
3)शिक्षा में अंतर-अनुशासनात्मक दृष्टिकोण को बढ़ावा देना
4) कक्षा शिक्षण को अधिक प्रभावी बनाना।
16. Which
Philosophy believes in the duality of existence, prakriti and souls ?
1)
Buddhism (2)
Sankhya (3) Vedanta (4) None of these.
कौन सा दर्शन अस्तित्व, प्रकृति और आत्माओं के द्वैत में विश्वास करता है?
1) बौद्ध धर्म (2) सांख्य (3) वेदांत (4) इनमें से कोई नहीं।
17. Match the following two sets. Set - I provides the
form of causation while Set - II gives the name of metaphysical entities as
postulated by Sankhya Philosophy.
Set
- I (Form of causation) Set - II (Metaphysical entities)
(a)
Cause only
(i) Purusa
(b)
Effect only
(ii) Tanmatras
(c)
Both cause and effect
(iii) Sensory and Motor organs
(d)
Neither cause nor effect (iv)
Ishwar
(v) Prakriti
निम्नलिखित दो सेटों को सुमेलित कीजिए। सेट - I कार्य-कारण का रूप प्रदान करता है जबकि सेट - II सांख्य दर्शन के अनुसार तत्वमीमांसा संस्थाओं का नाम देता है।
सेट - I (कारण का रूप) सेट - II (आध्यात्मिक संस्थाएं)
(ए) केवल कारण (i) पुरुष
(बी) केवल प्रभाव (ii) तन्मात्रास
(सी) दोनों कारण और प्रभाव (iii) संवेदी और मोटर अंग
(डी) न कारण और न ही प्रभाव (iv) ईश्वर
(v) प्रकृति
Code
: (a) (b) (c) (d)
(1) (v) (ii) (iv) (iii)
(2) (iv) (i) (v) (iii)
(3) (iv) (i) (v) (ii)
(4) (v) (iii) (ii) (i)
18. Eight-fold path is related to
(1) Judaism (2) Buddhism
(3) Christianity (4) Islam
अष्टांगिक पथ का संबंध से है
(1)
यहूदी धर्म (2)
बौद्ध धर्म (3) ईसाई धर्म (4) इस्लाम
19. Which school maintained:
“Natural impulses of the child are of great importance and are good in
themselves?”
(1) Biological Naturalism
(2) Mechanical Naturalism
(3) Naturalism of physical science
(4) Romantic Naturalism.
किस स्कूल ने कहा: "बच्चे के प्राकृतिक आवेग बहुत महत्व के हैं और अपने
आप में अच्छे हैं?"
(1) जैविक प्रकृतिवाद
(2) यांत्रिक प्रकृतिवाद
(3) भौतिक विज्ञान की प्रकृतिवाद
(४) रोमांटिक प्रकृतिवाद।
20.
Philosophy and education are
(1)
Different in all aspect
(2) Like two sides of the same coin
(3)
Deals in different goals
(4)
Separate field of knowledge
दर्शन और शिक्षा हैं
(1) सभी पहलुओं में भिन्न
(२) एक ही सिक्के के दो पहलू की तरह
(3) विभिन्न लक्ष्यों में सौदे
(4) ज्ञान का अलग क्षेत्र
21.
Which one of the following factors is
associated with positive social change ?
(1) Cultural inertia (2) Fear of consequences (34) Dogmatic outlook (4) Striving for excellence
निम्नलिखित में से कौन सा कारक सकारात्मक
सामाजिक परिवर्तन से जुड़ा है? (१) सांस्कृतिक
जड़ता (२) परिणामों का डर (३४) हठधर्मी दृष्टिकोण (४) उत्कृष्टता के लिए प्रयास
करना
22. In
ensuring quality education to women and rural sections of the population, which
of the following will be considered most effective in the Indian context ? (1)
Enforcing uniform curriculum in the school. (2)
Adopting multiple strategies to address the diverse needs of this group.
(3) Appointing teachers of the same cadre and class as of educates. (4)
Observing strict rules for participation in school programmes.
महिलाओं और आबादी के ग्रामीण वर्गों को
गुणवत्तापूर्ण शिक्षा सुनिश्चित करने में, भारतीय संदर्भ में निम्नलिखित में से किसे सबसे प्रभावी माना जाएगा?
(1) स्कूल में एक समान पाठ्यक्रम लागू करना। (२) इस
समूह की विविध जरूरतों को पूरा करने के लिए कई रणनीतियों को अपनाना। (3) उसी संवर्ग और वर्ग के शिक्षकों की नियुक्ति
करना। (४) स्कूल के कार्यक्रमों में भाग लेने के लिए सख्त नियमों का पालन करना।
23.
Education is a factor that explains social
change in various ways. Which of the following will be considered as the most
appropriate indicators in this regard ? (1) Reflection, Assimilation,
Production (2) Research, Reflection, Transmission (3) Investigation,
Reflection, Attitude formation (4) Assimilation, Preservation,
Transformation
शिक्षा एक ऐसा कारक है जो
विभिन्न तरीकों से सामाजिक परिवर्तन की व्याख्या करता है। इस संबंध में निम्नलिखित
में से किसे सबसे उपयुक्त संकेतक माना जाएगा? (1) परावर्तन, आत्मसात, उत्पादन (2) अनुसंधान, परावर्तन,
संचरण (3) जांच, प्रतिबिंब,
मनोवृत्ति निर्माण (4) आत्मसात, संरक्षण, परिवर्तन
24. Below
are given a number of concepts in Set - I and their descriptions in Set - II.
Match the items in Set - I with that of Set - II :
Set
- I Set – II
(Concepts) (Description)
(a) Social
stratification (i) Ensuring equality
of educational opportunities
(b) Social mobility (ii) Development of knowledge and
skills in society (c) Social change (iii) Denotes high level of
interaction among various
groups
(d) Social equity (iv) Stands for closed
systems with less scope of
interaction within
(v) Moving from
one level to the other similar or higher level Select the correct
नीचे सेट - I में कई अवधारणाएं और सेट - II में उनका विवरण दिया गया है। सेट - I के आइटम्स को सेट - II के आइटम से सुमेलित करें:
सेट - I सेट - II
(अवधारणाएं)
(विवरण)
(ए) सामाजिक स्तरीकरण (i)
शैक्षिक अवसरों की समानता
सुनिश्चित करना
(बी) सामाजिक गतिशीलता (ii)
समाज में ज्ञान और कौशल का विकास
(सी) सामाजिक परिवर्तन (iii)
विभिन्न समूहों के बीच उच्च स्तर की बातचीत को
दर्शाता है
(डी) सामाजिक इक्विटी (iv) कम दायरे वाले बंद सिस्टम के
के भीतर बातचीत
लिए स्थिर है
(v) एक स्तर से दूसरे समान या उच्च स्तर पर जाना
code : (a) (b)
(c) (d)
(1)
(ii) (i) (iv) (iii)
(2)
(i) (iii) (v) (ii)
(3) (iv) (v) (ii) (i)
(4) (iii) (ii) (i) (v)
25. Regarding co-education at
the secondary stage, the 1952-53 Education Commission has suggested that (1) To start,
resource, in several states could not afford (2) There should be objection to
extend coeducational school (3) To maintain separate schools for boys and
girls (4) The situation in our country warrants establishment of more boys
schools than co-educational school.
माध्यमिक स्तर पर सह-शिक्षा के संबंध में,
1952-53 शिक्षा आयोग ने सुझाव दिया है कि (1) शुरू करने के लिए, संसाधन, कई राज्यों में वहन नहीं कर सकता (2) सह-शिक्षा विद्यालय के विस्तार पर आपत्ति होनी चाहिए (3) लड़कों और लड़कियों के लिए अलग-अलग स्कूल बनाए रखने के लिए (4) हमारे देश में सह-शिक्षा स्कूलों की तुलना में अधिक लड़कों के स्कूलों की
स्थापना की स्थिति है।
26. Which combination of the following factors tends to
slow down the progress in education in India ? (i) High interest rates on
educational loans (ii) Regionalism (iii) Urban way of life (iv) Ethnicity (v)
Less emphasis on training of teachers (vi) Scarcity of ICT resources in schools
निम्नलिखित कारकों में से कौन सा संयोजन भारत
में शिक्षा की प्रगति को धीमा कर देता है? (i) शैक्षिक ऋणों पर उच्च ब्याज दर (ii) क्षेत्रवाद (iii) शहरी जीवन शैली (iv) जातीयता (v)
शिक्षकों के प्रशिक्षण पर कम जोर (vi) स्कूलों में आईसीटी संसाधनों की कमी
Code
: (1) (i), (ii), (iii) and (iv) (2) (ii), (iii), (iv) and (v) (3) (iii), (iv),
(v) and (vi) (4)
(ii), (iv), (v) and (vi)
27. Which one of the following is an example of social
mobility ? (1) En masse withdrawal of learners from school by their parents (2)
Shifting school to a far off place (3) Weekend visits to villages by city
dwellers (4)
Deputising village youths in Indian Army
निम्नलिखित में से कौन सा सामाजिक गतिशीलता का उदाहरण है ? (1) शिक्षार्थियों को उनके माता-पिता द्वारा स्कूल से सामूहिक रूप से वापस लेना (2) स्कूल को दूर स्थान पर स्थानांतरित करना (3)
शहरवासियों द्वारा गाँवों में
सप्ताहांत का दौरा (4) गाँव के युवाओं को भारतीय सेना में नियुक्त करना
28. The 1968 national policy
teacher education adopted by the Indian Government laid stress on the following
aspects of teacher’s education (1) Adequate emoluments and academic freedom for
teachers. (2) Travel allowance and family pensions for teachers (3) In-service
training and correspondence education for teachers. (4) Promotion and
retirement facilities for teachers.
भारत सरकार द्वारा अपनाई गई 1968 की राष्ट्रीय नीति शिक्षक शिक्षा ने शिक्षक शिक्षा के
निम्नलिखित पहलुओं पर जोर दिया (1) शिक्षकों के लिए
पर्याप्त परिलब्धियाँ और शैक्षणिक स्वतंत्रता। (2) शिक्षकों के लिए
यात्रा भत्ता और पारिवारिक पेंशन (3) शिक्षकों के लिए
सेवाकालीन प्रशिक्षण और पत्राचार शिक्षा। (४) शिक्षकों के लिए पदोन्नति और
सेवानिवृत्ति की सुविधा।
29. Application
of principles of sociology to education in known as (1)
Educational Sociology (2) Sociology of Education (3) Social foundation
of Education (4) Social Science of Education
शिक्षा के लिए समाजशास्त्र के सिद्धांतों के अनुप्रयोग के रूप में जाना जाता है (1) शैक्षिक समाजशास्त्र (2) शिक्षा का
समाजशास्त्र (3) शिक्षा का सामाजिक आधार (4) शिक्षा का सामाजिक विज्ञान
30.
“Education and society are two mutually
supporting systems, interconnected, that one cannot thrive in the absence of
the other.” What is the reason? (1) Education sustains
society, preserves culture, ushers in new one and inculcates values (2)
Education helps to do away with social divisions and produces leaders for
governance (3) Education makes people employable (4) Education modernizes and
makes society civilized
शिक्षा और समाज दो परस्पर
सहायक प्रणालियाँ हैं, परस्पर जुड़ी हुई
हैं, कि एक दूसरे की
अनुपस्थिति में पनप नहीं सकती।" क्या कारण है? (१) शिक्षा समाज को बनाए रखती है, संस्कृति की रक्षा करती है, नए मूल्यों की शुरूआत करती है और मूल्यों को विकसित करती है
(२) शिक्षा सामाजिक विभाजन को दूर करने में मदद करती है और शासन के लिए नेताओं का
निर्माण करती है (३) शिक्षा लोगों को रोजगार योग्य बनाती है (४) शिक्षा आधुनिकीकरण
करती है और समाज को सभ्य बनाती है.
31. ‘Learning
by Cathexis’ is a term used by (1) Thorndike (2) Skinner (3) Tolman (4)
Hull
कैथेक्सिस द्वारा सीखना 'एक शब्द है जिसका प्रयोग (1) थार्नडाइक (2)
स्किनर (3) टोलमैन (4) हल' द्वारा किया जाता है
32. A
child on the very first day of his entry to the school campus starts crying
like an infant out of the fear or shows over dependence-proneness on the
teacher. This is an example of which kind of defence mechanism ? (1)
Displacement (2) Fixation (3) Rationalization (4) Regression
एक बच्चा स्कूल परिसर में प्रवेश के पहले ही
दिन डर के मारे एक शिशु की तरह रोने लगता है या शिक्षक पर निर्भरता-प्रवणता दिखाता
है। यह किस प्रकार के रक्षा तंत्र का उदाहरण है ? (१) विस्थापन (२) निर्धारण (३) युक्तिकरण (४) प्रतिगमन
33. In
a learning situation, a student is able to give the same or similar responses
to a class of stimuli. This will be called a case of (1) discrimination linked
with acquisition (2) extinction connected with elimination of behaviour (3) generalization explaining transfer of learning (4)
spontaneous recovery of a response
सीखने की स्थिति में, एक छात्र उत्तेजनाओं के एक वर्ग को समान या समान
प्रतिक्रिया देने में सक्षम होता है। इसे (1) अधिग्रहण से जुड़े भेदभाव (2) व्यवहार के उन्मूलन से जुड़े विलुप्त होने का मामला कहा
जाएगा (3) सीखने के हस्तांतरण की
व्याख्या करने वाला सामान्यीकरण (4) प्रतिक्रिया की सहज वसूली
34. What
is the critical difference between Pavlovian and Skinnerian conditioning? From the code select the combination which is
most appropriate. (i) Stimulus – Stimulus Substitution. (ii) Elicited Vs
Emitted class of responses. (iii) Reinforcement comes before the response in
one while in the other reinforcement follows the response. (iv) In one the no.
of pairings of two stimuli is critical while in the other response
reinforcement contingency is critical. (v) In one the learner is passive while
in the other learner is active. (vi) Elapsed time between two stimuli or two
responses is not important.
पावलोवियन और स्किनेरियन कंडीशनिंग के बीच महत्वपूर्ण अंतर क्या है? कूट से उस संयोजन का चयन करें जो सबसे उपयुक्त है। (i) स्टिमुलस - स्टिमुलस प्रतिस्थापन। (ii)
प्रतिक्रियाओं का उत्सर्जित बनाम
उत्सर्जित वर्ग। (iii) एक में प्रतिक्रिया से पहले सुदृढीकरण आता है जबकि दूसरे में सुदृढीकरण
प्रतिक्रिया का अनुसरण करता है। (iv)
एक में नं। दो उत्तेजनाओं की जोड़ी
महत्वपूर्ण है जबकि अन्य प्रतिक्रिया में सुदृढीकरण आकस्मिकता महत्वपूर्ण है। (v) एक में शिक्षार्थी निष्क्रिय है जबकि दूसरे में शिक्षार्थी सक्रिय है। (vi) दो उत्तेजनाओं या दो प्रतिक्रियाओं के बीच बीता हुआ समय महत्वपूर्ण नहीं है।
Codes : (1) (i), (ii), (iii),
(iv) (2) (ii),
(iii), (iv) (v) (3) (ii), (iii), (iv), (vi) (4) (ii), (iv), (v), (iii)
35. For
performance in learning to take place in a positive way which of the following
combinations provides an appropriate explanation (1) Prior experience, training and ability. (2) Prior experience, ability and motivation. (3)
Training, social background and ability. (4) Training, Practice and
Socio-cultural background.
सीखने में प्रदर्शन के लिए सकारात्मक तरीके से
होने के लिए निम्नलिखित में से कौन सा संयोजन उपयुक्त स्पष्टीकरण प्रदान करता है (1)
पूर्व अनुभव, प्रशिक्षण और क्षमता। (2) पूर्व अनुभव, क्षमता और प्रेरणा। (3) प्रशिक्षण,
सामाजिक पृष्ठभूमि और क्षमता। (4) प्रशिक्षण, अभ्यास और सामाजिक-सांस्कृतिक पृष्ठभूमि।
36. In
Gagne’s hierarchy, the assumption is that (1) lower order learning runs
parallel with other learning (2) lower order learning
occurs before higher order learning (3) higher order learning goes
together with other learning (4) lower and higher order learning are not
related
गैग्ने के पदानुक्रम में, यह धारणा है कि (1) निम्न क्रम का अधिगम अन्य अधिगम के साथ समानांतर चलता है (2)
निम्न क्रम अधिगम उच्च क्रम अधिगम से पहले होता
है (3) उच्च क्रम अधिगम अन्य
अधिगम के साथ जाता है (4) निम्न और उच्च
क्रम सीखना संबंधित नहीं ह
37. There
are two sets given below, Set - I mentions the theories of intelligence while
Set - II provides the chief proponents of the theories of intelligence. Match
the two sets and indicate your answer by selecting from the code :
Set - I Set
- II
(Theories of intelligence) (Proponents of the theories of
intelligence)
(a) Group factor theory (i) Daniel Goleman
(b) Hierarchical structure
theory (ii) Guilford
(c) Structure of intellect model (iii) Burt
(d) Emotional intelligence theory (iv) Vernon
(v) Spearman
नीचे दो सेट दिए गए हैं, सेट - I में बुद्धि के सिद्धांतों का उल्लेख है जबकि सेट - II में बुद्धि के सिद्धांतों के प्रमुख प्रस्तावक हैं। दोनों सेटों को सुमेलित
कीजिए और कूट में से चुनकर अपना उत्तर दीजिए :
सेट - I सेट - II
(बुद्धि के सिद्धांत) (बुद्धि के
सिद्धांतों के समर्थक)
(ए) समूह कारक सिद्धांत (i) डैनियल गोलेमैन
(बी) पदानुक्रमित संरचना सिद्धांत (ii) गिलफोर्ड
(सी) बुद्धि मॉडल की संरचना (iii) बर्ट
(डी) भावनात्मक खुफिया सिद्धांत (iv) वर्नोन
(v) स्पीयरमैन
Code : (a) (b)
(c) (d)
(1) (iii) (iv) (ii) (i)
(2) (i) (ii) (iii) (iv)
(3) (ii) (iii) (iv) (v)
(4) (i) (iv) (iii) (v)
38. Intrapersonal
intelligence refers to:
1) the ability to relate to the needs of others 2) the
ability to understand one's feelings and needs 3) the ability to understand oneself and others 4) intelligence based on responding to the environment
इंट्रापर्सनल इंटेलिजेंस
से तात्पर्य है:
1)
दूसरों की जरूरतों से संबंधित होने की क्षमता 2)
किसी की भावनाओं और जरूरतों को समझने की क्षमता
3) खुद को और दूसरों को
समझने की क्षमता 4) पर्यावरण पर
प्रतिक्रिया के आधार पर बुद्धि
39. Match
the following Guidance Services in relation to their purpose.
Set – I Set –
II
(a) Placement Service (i) To ascertain whether students
placed in job are going ahead
satisfactorily or not.
(b) Follow-up Service (ii) To help the individual student in
solving his/her problem through face to face interaction.
(c) Counselling Service (iii) To help the students in getting
part-time/summer/full time job.
(d) Occupational Information Service (iv) To provide information about world
of work.
निम्नलिखित मार्गदर्शन सेवाओं को उनके उद्देश्य के अनुसार सुमेलित कीजिए।
सेट - I सेट - II
(ए) प्लेसमेंट सेवा (i) यह पता लगाने के लिए कि नौकरी में रखे गए छात्र संतोषजनक ढंग से
आगे बढ़ रहे हैं या नहीं।
(बी) अनुवर्ती सेवा (ii) आमने-सामने बातचीत के माध्यम से व्यक्तिगत छात्र को उसकी समस्या को
हल करने में मदद करने के लिए।
(सी) परामर्श सेवा (iii) अंशकालिक/ग्रीष्मकालीन/पूर्णकालिक नौकरी पाने में
छात्रों की सहायता करने के लिए।
(डी) व्यावसायिक सूचना सेवा (iv) काम की दुनिया के बारे में जानकारी प्रदान करने के लिए।
Codes : (a) (b) (c) (d)
(1) (i) (iv) (ii) (iii)
(2) (iii) (ii) (iv) (i)
(3) (iii) (i) (ii)
(iv)
(4) (ii) (i) (iii) (iv)
40. In the following two
sets, Set - I indicates the theory of motivation while Set - II gives the name
of the promoters of these theories in a random order. Match the two sets and
indicate your answer by selecting from the code given below :
Set - I
Set
- II
(Theory of Motivation) (Promoters of theories
of motivation)
(a) Theory of Self
Actualization (i) Allport
(b) Theory of Achievement
Motivation (ii) Maslow
(c) Theory of
Ego-involvement (iii)
Alderfer
(d) ERG Theory (iv)
Meclelland
(e) Functional Autonomy
Theory (v) Sherif and Cantril
(vi) Harlow
निम्नलिखित दो सेटों में, सेट - I प्रेरणा के सिद्धांत को इंगित करता है जबकि सेट - II इन सिद्धांतों के प्रमोटरों के नाम यादृच्छिक क्रम में देता है। दोनों सेटों
को सुमेलित कीजिए और नीचे दिए गए कूट में से चुनकर अपना उत्तर दीजिए :
सेट - I सेट - II
(प्रेरणा का सिद्धांत) (प्रेरणा के
सिद्धांतों के प्रवर्तक)
(ए) आत्म-बोध का सिद्धांत (i) ऑलपोर्ट
(बी) उपलब्धि प्रेरणा का सिद्धांत (ii) मास्लो
(सी) अहंकार-भागीदारी का सिद्धांत (iii) एल्डरफेर
(डी) ईआरजी सिद्धांत (iv) मेक्लेलैंड
(ई) कार्यात्मक स्वायत्तता सिद्धांत (v) शेरिफ और कैंट्रिल
(vi) हार्लो
Code : (a) (b) (c) (d)
(e)
(1) (i) (ii) (iii) (iv)
(v)
(2) (ii) (iv)
(v) (iii) (i)
(3) (ii) (iii) (iv) (v)
(vi)
(4) (iii) (iv) (ii) (v)
(vi)
41. Anoxia
is one of the causes of : (1) Mental retardation due to
deprivation of oxygen at birth. (2) Physical disability due to weakness.
(3) Hard of hearing due to bacterial infection. (4) Speech Impairment due to
Psychological cause.
एनोक्सिया निम्नलिखित कारणों में से एक है: (1) जन्म के समय
ऑक्सीजन की कमी के कारण मानसिक मंदता। (2) कमजोरी के कारण
शारीरिक अक्षमता। (3) जीवाणु संक्रमण के
कारण सुनने में कठिनाई। (4) मनोवैज्ञानिक कारण
से भाषण हानि।
42. Which
of the following interventions for the gifted child
is most appropriate ? (1) Enrichment while in a regular
class. (2) Separation from other children into special schools for the
gifted. (3) Subgrouping of the children. (4) Acceleration through double
promotion.
प्रतिभाशाली बच्चे के लिए निम्नलिखित में से
कौन सा हस्तक्षेप सबसे उपयुक्त है? (1) नियमित कक्षा में रहते हुए संवर्धन। (२) उपहार के लिए अन्य बच्चों से विशेष
स्कूलों में अलगाव। (३) बच्चों का उपसमूह। (4) दोहरे पदोन्नति के माध्यम से त्वरण।
43. In
which of the following areas do deaf children tend to show relative inferiority
as compared to hearing children ? (1) Language
development (2) Socio-emotional development (3) Personal and Social
adjustment (4) Academic progress
निम्नलिखित में से किस क्षेत्र में बधिर बच्चे
सुनने वाले बच्चों की तुलना में सापेक्ष हीनता दिखाते हैं? (१) भाषा विकास (२) सामाजिक-भावनात्मक विकास (३) व्यक्तिगत
और सामाजिक समायोजन (४) शैक्षणिक प्रगति
44. Oralism
is (1) Oral speech (2) Multisensory cueing (3) Oral
mode of auditory training (4) ability to talk comfortably
मौखिकवाद है (1) मौखिक भाषण (2) बहुसंवेदी संकेत (3) श्रवण प्रशिक्षण
की मौखिक विधा (4) आराम से बात करने
की क्षमता
45. Which
of the following is not an element of inclusive education?
(1) Regard
for diversity (2) Special class placement (3)
Zero rejection (4) Collaboration
निम्नलिखित में से कौन समावेशी शिक्षा का एक
तत्व नहीं है?
(1) विविधता के संबंध में (2) विशेष श्रेणी की नियुक्ति (3) शून्य अस्वीकृति (4) सहयोग
46. Epilepsy
is a kind of : (1) Muscular disorder (2) Communication disorder (3) Neurological Impairement (4) Psychiatric disorder
मिरगी एक प्रकार की है : (1) पेशीय विकार (2) संचार विकार (3) स्नायविक दुर्बलता
(4) मानसिक विकार
47.
Match
the following two sets given below. Set - I consists of terms related to
specific deviations and Set - II consists of resultant impairments.
Set
- I
Set - II
(Terms
denoting nature of deviations) (Resultant Impairments)
(a)
Cerebral Palsy (i)
Problems related to reading words and letter (b) Congenital
Cytomegalovirus (ii) Characterised
by rapid, involuntary
movements of eyes
which make it
difficult to focus on objects and causes dizziness
(c)
Dyslexia (iii) Disorder
related to movements and posture
(d)
Nystagmus (iv) Herpes - related viral infection
causes hearing loss
(v)
Disorder related to farsightedness
नीचे दिए गए दो सेटों को सुमेलित कीजिए। सेट - I में विशिष्ट विचलन से संबंधित शब्द होते हैं और सेट -
II में परिणामी हानि होती है।
सेट – I
सेट - II
(विचलन की प्रकृति को दर्शाने वाली शर्तें) (परिणामस्वरूप हानि)
(ए) सेरेब्रल पाल्सी (i) शब्दों और अक्षरों को पढ़ने से संबंधित समस्याएं
(बी) जन्मजात साइटोमेगालोवायरस (ii)
तीव्र, अनैच्छिक द्वारा विशेषता
आँखों की हलचल जो इसे बनाती है
वस्तुओं पर ध्यान
केंद्रित करना मुश्किल होता है और चक्कर आते हैं
(सी) डिस्लेक्सिया (iii) आंदोलनों और मुद्रा से संबंधित विकार
(डी) निस्टागमस (iv) हरपीज - संबंधित वायरल संक्रमण से सुनवाई हानि होती है
(v) दूरदर्शिता से संबंधित विकार
Code :
(a) (b) (c) (d)
(1) (iii) (ii) (i) (v)
(2) (ii) (v) (i) (iv)
(3) (iv) (iii) (i) (v)
(4) (iii) (iv) (i) (ii)
48. Syntactic abilities referred to: (1)
Ability to make sentence structure
(2) Ability for spell well (3) Ability to visualize sentences (4) Ability to
hear well
वाक्यात्मक क्षमताओं को
संदर्भित किया गया है: (१) वाक्य संरचना बनाने की क्षमता
(2)
अच्छी तरह से वर्तनी की क्षमता (3) वाक्यों की कल्पना करने की क्षमता (4) अच्छी तरह से सुनने की क्षमता
49. Match the following:
List – I List – II
(Special Schools) (Teaching Program)
a. School for the Blind 1. Sign language
b. School for the deaf 2. Braille language
c. School for the mentally retarded 3. Braille and Sign language
d. School for the deaf-dumb 4. Individual Educational Programme
5. Lip reading
निम्नलिखित का मिलान करें:
सूची - I सूची - II
(विशेष विद्यालय) (शिक्षण कार्यक्रम)
ए। नेत्रहीनों के लिए स्कूल 1. सांकेतिक भाषा
बी। बधिरों के लिए स्कूल 2. ब्रेल भाषा
सी। मानसिक रूप से मंदों के लिए स्कूल 3.
ब्रेल और सांकेतिक भाषा
डी। मूक बधिरों के लिए स्कूल 4.
व्यक्तिगत शैक्षिक कार्यक्रम
5. होंठ पढ़ना
Codes:
a b c d
(1) 1 3 4 5
(2) 2 3 1 4
(3) 2 1 4 3
(4) 4 2 1 5
50. The child who calculate numbers wrongly has the following
learning disability: (1) Dyscrasia (2)
Dyslexia (3) Dyspepsia (4) Dyscalculia
गलत तरीके से संख्याओं की
गणना करने वाले बच्चे में निम्नलिखित सीखने की अक्षमता है:
(1)
डिसक्रैसिया (2) डिस्लेक्सिया (3) अपच (4) डिसकैलकुलिया
51. Which
of the following set of features represent the functions of Community Colleges
of U.S.A ? (i) Low fee structure (ii) Locally situated (iii) International
quality education (iv) Helping the deprived sections (v) Helping the urban poor
निम्नलिखित में से कौन सा फीचर यू.एस.ए. के सामुदायिक कॉलेजों के कार्यों का
प्रतिनिधित्व करता है? (i) कम शुल्क संरचना (ii) स्थानीय रूप से स्थित (iii) अंतर्राष्ट्रीय
गुणवत्तापूर्ण शिक्षा (iv) वंचित वर्गों की
सहायता करना (v) शहरी गरीबों की सहायता करना
Code
: (1) (ii), (iii) and (iv) (2) (i), (ii), (iii) and (iv) (3) (i), (ii) and (iv) (4) (ii), (iii), (iv) and (v)
52. In
the two sets which follow, Set - I contains the names of leaders of modern
concepts of Educational Administration and Set - II indicates their theories.
Match the two and indicate your answer from the code given :
Set
- I Set – II
(Leaders of modern concepts ) (Specific theory contributed of Educational
Administration)
(a)
Frederick Winslow Taylor (i)
Theory X and Theory Y
(b)
Elton Mayo
(ii) Management systems
(c) Rennis Likert (iii) Human
relations movement
(d)
Douglas Mc Gregor
(iv) Scientific management movement
(v)
SOAR peak performance model
निम्नलिखित दो सेटों में, सेट - I में शैक्षिक प्रशासन की आधुनिक अवधारणाओं के नेताओं
के नाम शामिल हैं और सेट - II उनके सिद्धांतों को इंगित करता है। दोनों को सुमेलित
कीजिए और दिए गए कूट से अपना उत्तर दीजिए :
सेट - I सेट - II
(आधुनिक अवधारणाओं के नेता) (शैक्षिक के विशिष्ट सिद्धांत का प्रशासन)
(ए) फ्रेडरिक विंसलो टेलर (i) थ्योरी एक्स और थ्योरी वाई
(बी) एल्टन मेयो (ii) प्रबंधन प्रणाली
(सी) रेनिस लिकर्ट (iii) मानव संबंध आंदोलन
(डी) डगलस मैक ग्रेगर (iv) वैज्ञानिक प्रबंधन आंदोलन
(v) SOAR शिखर प्रदर्शन मॉडल
Code
: (a) (b) (c) (d)
(1)
(i) (ii) (iii) (iv)
(2)
(v) (iv) (iii) (ii)
(3) (iv) (iii) (ii) (i)
(4)
(ii) (iv) (iii) (v)
53. The
scientific theory as developed by Taylor in respect of administration can be
described by a set of statements like the ones given below. Identify the
correct set from the codes given : (i) A rule of thumb should be replaced by
the organized knowledge. (ii) The administrator should follow his/her
discretion in running the organization.
(iii) Instead of individualism, cooperation should be the focus. (iv)
The concern should be output, not Maximum or Minimum. (v) The participants
should be given opportunity for development.
प्रशासन के संबंध में
टेलर द्वारा विकसित वैज्ञानिक सिद्धांत को नीचे दिए गए कथनों के समूह द्वारा
वर्णित किया जा सकता है। दिए गए कूटों में से सही समुच्चय की पहचान कीजिए : (i)
अंगूठे के नियम को संगठित ज्ञान से बदल देना
चाहिए। (ii) संगठन को चलाने में
प्रशासक को अपने विवेक का पालन करना चाहिए। (iii) व्यक्तिवाद के बजाय सहयोग पर ध्यान देना चाहिए। (iv)
चिंता आउटपुट होनी चाहिए, अधिकतम या न्यूनतम नहीं। (v) प्रतिभागियों को विकास का अवसर दिया जाना
चाहिए।
Codes
: (1) (i), (ii) & (iii) (2) (ii), (iii) & (iv) (3)
(i), (iii) & (v) (4) (i), (ii) & (iv)
54. Leadership
becomes most effective on the basis of (1)
leadership personality traits (2) followers motivation (3) situational
factors (4) leadership style
नेतृत्व सबसे प्रभावी होता है (1)
नेतृत्व व्यक्तित्व लक्षण (2) अनुयायियों की प्रेरणा (3) स्थितिजन्य कारकों (4)
नेतृत्व शैली के आधार पर
55. Basic
function of supervision should be : (1) To maintain discipline among students
(2) To look into office management (3) Development of
constructive and creative environment in the institution (4) To
implement rules and regulation in the school
पर्यवेक्षण का मूल कार्य होना चाहिए: (1)
छात्रों में अनुशासन बनाए रखना (2) कार्यालय प्रबंधन पर ध्यान देना (3) संस्था में रचनात्मक और रचनात्मक वातावरण का
विकास (4) स्कूल में नियमों और
विनियमों को लागू करना
56. Which
set of the following factors should be given attention for a meaningful
institutional planning? (a) High delinquency rates in the country (b) Frequent
natural hazards in the adjoining localities (c) Needs and aspirations of school
teachers (d) Number of unemployed trained graduates in the vicinity (e)
Educational practices prevalent in the top educational institutions of the
country.
सार्थक संस्थागत
नियोजन के लिए निम्नलिखित कारकों में से किस पर ध्यान दिया जाना चाहिए?
(ए) देश में उच्च अपराध दर (बी) आसपास के इलाकों में
लगातार प्राकृतिक खतरे (सी) स्कूल शिक्षकों की आवश्यकताएं और आकांक्षाएं (डी)
आसपास के बेरोजगार प्रशिक्षित स्नातकों की संख्या (ई) शीर्ष शैक्षणिक संस्थानों
में प्रचलित शैक्षिक प्रथाएं देश का
Code
: (1) (b), (c) and (e) (2) (b), (c) and (d) (3)
(a), (b), (c) and (d) (4) (a), (b), (c) and (e)
57. What
is the purpose of educational supervision? (1) To set norms, procedures and
practices (2) To develop an efficient office management system (3) To develop a positive teaching-learning ethos in the
institution (4) To ensure high pass percentage in school final
examinations
शैक्षिक पर्यवेक्षण का उद्देश्य क्या है?
(1) मानदंडों, प्रक्रियाओं और प्रथाओं को निर्धारित करने के लिए (2)
एक कुशल कार्यालय प्रबंधन प्रणाली विकसित करने
के लिए (3) संस्था में सकारात्मक
शिक्षण-शिक्षण लोकाचार विकसित करने के लिए (4) स्कूल की अंतिम परीक्षाओं में उच्च उत्तीर्ण प्रतिशत
सुनिश्चित करने के लिए
आधुनिक पर्यवेक्षण
इस बात पर बल देता है कि (i) विद्यालय में प्रत्येक व्यक्ति पर कड़ी निगरानी रखी जाए। (ii) संबंधित
व्यक्तियों के प्रशासनिक कर्तव्यों की नियमित जांच। (iii)
विकास कारकों को
प्राथमिक चिंताओं के रूप में लेना। (iv) कर्तव्यों की उपेक्षा करने वालों के प्रति सहानुभूतिपूर्ण
दृष्टिकोण विकसित करना। (v) प्रेरित और प्रेरणा देकर प्रबंध करना।
(1) (iii), (iv)
& (v) (2)
(i), (iii) & (iv) (3) (ii), (iii) & (iv) (4) (i), (ii) & (v)
नियोजन प्रक्रिया
एक महत्वपूर्ण प्रबंधकीय संचालन है। इस प्रक्रिया में लगे रहने के दौरान विभिन्न
अपेक्षित अनुक्रमिक कार्य क्या हैं? सही क्रम का चयन करके अपने उत्तर का संकेत दें। (i) संगठन के विजन और
मिशन पर विचार करना। (ii) रणनीतिक योजना तय करना। (iii) विशिष्ट उद्देश्यों का निर्धारण। (iv)
उपलब्ध भौतिक और
गैर-भौतिक संसाधनों का आकलन। (v) लक्ष्य तय करना।
(1) (i), (iii),
(v), (iv) & (ii) (2)
(i), (iii), (ii), (iv) & (v) (3) (v), (i), (ii), (iv) & (v) (4) (v),
(iv), (iii), (i) & (ii)
60. QCI playing a pivotal role in propagating,
adoption and adherence
1) To quality standards in all important spheres
of activities including education.
2) To Quantitative
analysis in all activities including
education
3) To stimulate the
academic environment for promotion of quality of teaching-learning and research
in higher education institutions;
4) To achieve planned and coordinated development of the
teacher education system
क्यूसीआई प्रचार, गोद लेने और पालन करने में एक महत्वपूर्ण भूमिका निभा
रहा है
1) शिक्षा सहित गतिविधियों के सभी महत्वपूर्ण क्षेत्रों में गुणवत्ता मानकों के
लिए।
2) शिक्षा सहित सभी गतिविधियों में मात्रात्मक विश्लेषण करने के लिए
3)
उच्च शिक्षा संस्थानों में शिक्षण-शिक्षण और अनुसंधान की गुणवत्ता को बढ़ावा
देने के लिए शैक्षणिक
4)
शिक्षक शिक्षा प्रणाली के नियोजित और समन्वित विकास को प्राप्त करने के लिए
वातावरण को प्रोत्साहित करना;
61. Match
the two lists given below. List - I consists of item types used for measurement
and List - II provides their characteristics. Select the code for indicating
your answer :
List - I
List - II
(Item Type)
(Characteristics)
(a) Short Answer items (i) require students to demonstrate
skills by
actually engaging in the task
(b) Interpretive exercises (ii)
measure exclusively the recall of memorized
information
(c) Performance based tests (iii)
assess a large amount of related factual
material in a relatively short time
(d) Matching exercises (iv) more flexible to measure a variety of
learning
outcomes
(v) provide scope to measure a large number of
factual information in a given field
नीचे दी गई दो सूचियों को सुमेलित कीजिए। सूची - I में माप के लिए उपयोग किए जाने वाले आइटम प्रकार होते हैं और सूची - II उनकी विशेषताओं को प्रदान करता है। अपना उत्तर दर्शाने के लिए कूट का चयन करें
:
सूची - I सूची - II
(आइटम प्रकार) (विशेषताएं)
(ए) संक्षिप्त उत्तर आइटम (i) छात्रों को कौशल का प्रदर्शन करने की आवश्यकता है
वास्तव में कार्य में संलग्न
(बी) व्याख्यात्मक अभ्यास (ii) विशेष रूप से याद किए गए याद को मापें
जानकारी
(सी) प्रदर्शन आधारित परीक्षण
(iii)
संबंधित तथ्यात्मक की एक बड़ी
मात्रा का आकलन करें
अपेक्षाकृत कम समय में सामग्री
(डी) मिलान अभ्यास (iv) विभिन्न प्रकार के सीखने को मापने के लिए अधिक लचीला
परिणामों
(v) की एक बड़ी संख्या को मापने के लिए गुंजाइश प्रदान करते हैं
किसी दिए गए क्षेत्र में
तथ्यात्मक जानकारी
Code : (a) (b) (c) (d)
(1) (ii) (v) (i) (iii)
(2) (i) (ii) (iii) (v)
(3) (iii) (iv) (i) (ii)
(4) (v) (i) (iii) (iv)
62. In
modifying teaching behaviour which of the following focuses on teacher -
learner exchanges leading to influence patterns ?
(1) Micro teaching (2) Simulated teaching
(3) Ned Flanders’ procedure of systematic observation
(4) Concept attainment model of teaching
शिक्षण व्यवहार को संशोधित करने में निम्नलिखित में से कौन शिक्षक-शिक्षार्थी
आदान-प्रदान पर ध्यान केंद्रित करता है जिससे पैटर्न प्रभावित होते हैं?
(1) सूक्ष्म शिक्षण (2)
नकली शिक्षण (3) नेड फ्लैंडर्स की व्यवस्थित अवलोकन की प्रक्रिया (4) शिक्षण का अवधारणा प्राप्ति मॉडल
63.
What are the characteristics
of Continuous and Comprehensive Evaluation?
(a)
It increases the workload on
students by taking multiple tests.(b) It replaces marks with grades.(c) It
evaluates every aspect of the student. (d) It helps in reducing examination
phobia.
सतत और व्यापक मूल्यांकन की विशेषताएं क्या हैं?
ए) यह कई परीक्षण करके छात्रों पर काम का बोझ बढ़ाता है। (बी) यह ग्रेड के साथ अंकों की जगह लेता है। (सी) यह छात्र के हर पहलू का मूल्यांकन करता है। (डी) यह परीक्षा भय को कम करने में मदद करता है।
Select the correct answer from the codes given
below:
(1) (a), (b), (c) and (d)
(2) (b) and (d)
(3) (a), (b) and (c)
(4) (b), (c) and (d)
64. Assessment of learning gains may be
considered as dependent variable in which of the following areas of research in
teacher education? (a) Teaching effectiveness (b) Modification of teacher
behaviour (c) School effectiveness (d) Classroom research (e) Criteria of
admission (f) Teacher professional background Choose the correct set of answers
from the following alternatives.
शिक्षक शिक्षा में अनुसंधान के निम्नलिखित में से किस क्षेत्र में सीखने के
लाभ के आकलन को आश्रित चर माना जा सकता है?
(ए) शिक्षण प्रभावशीलता (बी) शिक्षक
व्यवहार में संशोधन (सी) स्कूल प्रभावशीलता (डी) कक्षा अनुसंधान (ई) प्रवेश के
मानदंड (एफ) शिक्षक पेशेवर पृष्ठभूमि निम्नलिखित विकल्पों में से उत्तरों का सही
सेट चुनें।
Codes : (1)
(a), (b) and (c) (2) (b), (c) and (d) (3) (c), (d) and (f) (4) (b), (c)
and (e)
65. In a test, a question was correctly
answered by only 20 students out of 80. The difficulty level of that question
is (1) 40 (2) 20 (3) 25 (4) 80
एक परीक्षा में,
80 में से केवल 20 छात्रों द्वारा एक प्रश्न का सही उत्तर दिया गया था। उस
प्रश्न का कठिनाई स्तर है (1) 40 (2) 20 (3) 25 (4) 80
66. Assessment is purposeful if:
(1) it induces fear and stress
among the students
(2) it serves as a
feedback for the students as well as the teachers
(3) it is done only once at the
end of the year
(4) comparative evaluations are
made to differentiate between the students’ achievements
मूल्यांकन उद्देश्यपूर्ण है यदि:
(१) यह छात्रों में भय और तनाव पैदा करता है
(२) यह छात्रों के साथ-साथ शिक्षकों के लिए एक प्रतिक्रिया के रूप में कार्य करता
है
(३) यह वर्ष के अंत में केवल एक बार किया जाता है
(4) छात्रों की उपलब्धियों के बीच अंतर करने के लिए तुलनात्मक मूल्यांकन किया जाता
है
67.
Match the
following in the given Set - I and Set – II. & Choose from the code
to give your answer
Set – I Set – II
(a) Herbartian Model) i. Values and skills
(b) Morrison teaching Model
ii. Reflective Level
(c)
Herbert Simon bounded rationality model iii. Memory Level
(d) Bigge and Hunt teaching Model iv. Understanding level
दिए गए सेट - I और सेट - II में निम्नलिखित का मिलान करें। अपना उत्तर देने के लिए कूट में से चुनें
सेट - I सेट - II
(ए) हर्बर्टियन मॉडल i.
मूल्य और कौशल
(बी) मॉरिसन शिक्षण मॉडल ii चिंतनशील स्तर
(सी) हर्बर्ट साइमन बाध्य तर्कसंगतता मॉडल iiiस्मृति स्तर
(डी) बिग और हंट शिक्षण मॉडल iv समझ का स्तर
Code: (a) (b) (c) (d)
(1) (i) (ii) (iii) (iv)
(2) (ii) (iii) (iv) (i)
(3) (iii) (ii) (iv) (i)
(4) (iii)
(iv) (i) (ii)
68. Which
one of the following concerns objectives of teaching and instruction? (1) Criterion test (2) Achievement test (3) performance test (4)
Inventories
निम्नलिखित में से कौन शिक्षण और निर्देश के
उद्देश्यों से संबंधित है? (१) मानदंड
परीक्षण (२) उपलब्धि परीक्षण (३) प्रदर्शन परीक्षण (४) इन्वेंटरी
69.
Assertion (A): Longer
Tests are more reliable than shorter ones
Reason (R): Each item adds to test reliability
Choose the correct answer from the following code:
(1) Both (A) and (R) are true and (R) is the
correct explanation of (A).
(2) Both (A) and (R) are true, but (R) is not the
correct explanation of (A).
(3) (A)
is true, but (R) is false.
(4) (A) is false, but (R) is true.
अभिकथन (ए): लंबे परीक्षण छोटे वाले की तुलना में अधिक विश्वसनीय होते हैं
कारण (R) : प्रत्येक वस्तु परीक्षण विश्वसनीयता में वृद्धि करती है
निम्नलिखित कूट में से सही उत्तर चुनिए:
(1) (ए) और (आर) दोनों सत्य हैं और (आर) (ए) की सही व्याख्या है।
(2) (ए) और (आर) दोनों सत्य हैं, लेकिन (आर) (ए) की सही व्याख्या नहीं है।
(3) (ए) सच है, लेकिन (आर) गलत है।
(४) (ए) गलत है, लेकिन (आर) सच है।
70. What type of evaluation identifies learning
deficiencies and difficulties of the learners?
1) Placement 2) Summative 3) Continuous 4)
Diagnostic
किस प्रकार का मूल्यांकन सीखने की कमियों और शिक्षार्थियों की कठिनाइयों की
पहचान करता है? 1) प्लेसमेंट 2) योगात्मक 3) सतत 4) निदान
71. Approaches
to sampling commonly used in qualitative research design are given in Set - I
and their characteristics in Set - II. Match Set - I and Set - II and select
appropriate code.
Set - I
Set – II
(Approaches to sampling (Characteristics in qualitative
research)
(a) Extreme case sampling (i) Seeks cases that are typical
(b) Purposive sampling (ii) Seeks cases that are
highly similar to
each other
(c)
Snowball sampling
(iii) Seeks cases that are unusual
(iv) Seeks help from participants to
identify
additional participants
(v) Seeks cases according to his/her
judgement about the appropriateness
गुणात्मक अनुसंधान डिजाइन में आमतौर पर उपयोग किए जाने वाले नमूने के
दृष्टिकोण सेट - I और सेट - II में उनकी विशेषताओं में दिए गए हैं। सेट - I और सेट - II
का मिलान करें और उपयुक्त कोड
चुनें।
सेट – I
सेट - II
(नमूना के दृष्टिकोण (गुणात्मक अनुसंधान में विशेषताएं)
(ए) चरम मामले का नमूनाकरण (i) विशिष्ट मामलों की तलाश करता है
(बी) उद्देश्यपूर्ण नमूनाकरण (ii) ऐसे मामलों की तलाश करता है जो अत्यधिक समान हैं
एक दूसरे
(सी) स्नोबॉल नमूनाकरण (iii) असामान्य मामलों की तलाश
(iv) प्रतिभागियों से मदद मांगता है
अतिरिक्त प्रतिभागियों की पहचान करें
(v) अपने अनुसार मामलों की तलाश करता
है
उपयुक्तता के बारे में निर्णय
Code : (a) (b) (c)
(1)
(i) (iv) (iii)
(2) (ii) (iv) (i)
(3) (iii) (v) (iv)
(4)
(iv) (ii) (iii)
72.
The The
frequency distribution of a research data which is symmetrical in shape similar
to a normal distribution but center peak is much higher is called (1) Skewed (2) Mesokurtic (3) Leptokurtic (4) Platykurtic
एक शोध डेटा का बारंबारता
वितरण जो सामान्य वितरण के समान आकार में सममित होता है लेकिन केंद्र शिखर बहुत
अधिक होता है उसे कहा जाता है (1) तिरछा (2)
मेसोकोर्टिक (3) लेप्टोकुर्टिक (4) प्लेटिकर्टिक
73. Which
of the following decisions will tend to decrease sampling error ? (1) Obtaining representative sample (2) Decreasing the sample size (3)
Homogeneous grouping of individuals (4) Possibility of reduction of the sample
size
निम्नलिखित में से कौन सा निर्णय नमूना त्रुटि
को कम करेगा? (1) प्रतिनिधि नमूना
प्राप्त करना (2) नमूना आकार घटाना
(3) व्यक्तियों का सजातीय
समूह (4) नमूना आकार में कमी की
संभावना
74. A
group of 10 students was randomly drawn from Class 12 and was given yoga
training for three weeks. Their wellness life style was compared with another
similarly selected group which did not undergo such training. Which type of
statistical test will be appropriate for testing the tenability of Null
Hypothesis ? (1) Independent t-test (2)
Dependent t-test (3) Wilcoxon T-test
(4) Sign test.
कक्षा १२ से १० छात्रों का एक समूह यादृच्छिक रूप से तैयार किया गया था और
उन्हें तीन सप्ताह के लिए योग प्रशिक्षण दिया गया था। उनकी स्वस्थ जीवन शैली की
तुलना समान रूप से चयनित एक अन्य समूह से की गई, जो इस तरह के प्रशिक्षण से नहीं गुजरा था। शून्य
परिकल्पना की वैधता के परीक्षण के लिए किस प्रकार का सांख्यिकीय परीक्षण उपयुक्त
होगा? (1) स्वतंत्र टी-टेस्ट (2) आश्रित टी-टेस्ट (3)
विलकॉक्सन टी-टेस्ट (4) साइन टेस्ट
75. Categories
of Tests are given as Set - I and their description as Set - II. Match Set - I
with Set - II and select appropriate code.
Set
– I
Set - II
(Categories
of Test)
(Description)
(a) Standardized test (i) developed by teachers for
local purposes
to measure achievement
(b)
Norm referenced test (ii) used
for comparing individuals in terms of
their relative position
(c)
Diagnostic test (iii)
analysis of strength and weakness of students
for further help
(d)
Criterion referenced test (iv)
developed by experts, administered and
scored by using an objective procedure
(v) raw scores are compared with some pre-
determined
standard
परीक्षणों की श्रेणियां सेट - I के रूप में दी गई हैं और उनका विवरण सेट - II के रूप में दिया गया है। सेट - I को सेट - II
के साथ सुमेलित करें और उपयुक्त
कोड का चयन करें।
सेट - I सेट - II
(परीक्षण की श्रेणियां) (विवरण)
(ए) मानकीकृत परीक्षण (i) स्थानीय
उद्देश्यों के लिए शिक्षकों
द्वारा विकसित माप उपलब्धि
(बी) सामान्य संदर्भित परीक्षण (ii) के संदर्भ में व्यक्तियों की तुलना करने के लिए प्रयोग किया जाता है
उनकी सापेक्ष स्थिति
(सी) नैदानिक परीक्षण (iii) छात्रों की ताकत और कमजोरी का विश्लेषण
आगे की मदद के लिए
(डी) मानदंड संदर्भित परीक्षण (iv)
विशेषज्ञों द्वारा विकसित, प्रशासित और
एक
उद्देश्य प्रक्रिया का उपयोग करके स्कोर किया गया
(v) कच्चे अंकों की तुलना कुछ पूर्व निर्धारित
मानक
Code
:
(a)
(b) (c) (d)
(1)
(iii) (v) (i) (iv)
(2) (iv) (ii) (iii)
(v)
(3)
(ii) (iii) (iv) (i)
(4)
(iv) (v) (iii) (ii)
76. A
teacher prepares a test for measuring socially acceptable behaviour of
participants in the school programme. What type of reliability would be
considered to be important ? (1) Internal consistency reliability (2)
Split-half reliability (3) Equivalent forms reliability (4) Inter-rater reliability
एक शिक्षक स्कूल
कार्यक्रम में प्रतिभागियों के सामाजिक रूप से स्वीकार्य व्यवहार को मापने के लिए
एक परीक्षण तैयार करता है। किस प्रकार की विश्वसनीयता को महत्वपूर्ण माना जाएगा ?
(१) आंतरिक स्थिरता विश्वसनीयता (२) स्प्लिट-हाफ
विश्वसनीयता (३) समतुल्य रूप विश्वसनीयता (४) अंतर-रेटर विश्वसनीयता
Set – I
Set – II
(Tools/Techniques) (Characteristics)
(a) Interview (i) Useful instrument for
collecting survey
information.
(b) Discourse
analysis (ii) Development of an
elaborate system of
categories by preserving essential complexity.
(c) Questionnaire (iii) Flexible tool enabling multi
sensory channels
to be used.
(d) Observation (iv) Explores the organization
of ordinary talk,
explanations or social actions to fit a pattern.
(v) Offers the researcher an opportunity to
gather data from natural settings.
सेट-I में दिए गए शोध के उपकरणों/तकनीकों को सेट-II में दी गई उनकी विशेषताओं के साथ सुमेलित करें और उपयुक्त कोड का चयन करें।
सेट - I सेट - II
(उपकरण/तकनीक) (विशेषताएं)
(ए) साक्षात्कार (i) सर्वेक्षण एकत्र करने के लिए उपयोगी साधन
जानकारी।
(बी) प्रवचन विश्लेषण (ii) की एक विस्तृत प्रणाली का विकास
आवश्यक जटिलता को संरक्षित करके श्रेणियां।
(सी) प्रश्नावली (iii) बहु संवेदी चैनलों को सक्षम करने वाला लचीला उपकरण
इस्तेमाल किया गया।
(डी) अवलोकन (iv) साधारण बातचीत के संगठन की पड़ताल करता है,
एक पैटर्न फिट करने के लिए स्पष्टीकरण या सामाजिक कार्य।
(v) शोधकर्ता को एक अवसर प्रदान करता
है
प्राकृतिक सेटिंग्स से डेटा
इकट्ठा करें।
Codes : (a)
(b) (c) (d)
(1) (v) (i) (ii) (iv)
(2) (iii) (iv)
(i) (v)
(3) (iii) (v) (ii) (iv)
(4) (ii) (iv) (i) (iii)
78. Identify
the set which mention the disadvantage of Longitudinal research studies using
the codes given below : (i) Time consuming and expensive. (ii) Subject dropout
or refusal for further cooperation. (iii) Re-interpretation of remembered
information. (iv) Interaction of biological, environmental and intervention
influences.
उस सेट की पहचान करें जो
नीचे दिए गए कोड का उपयोग करके अनुदैर्ध्य अनुसंधान अध्ययन के नुकसान का उल्लेख
करता है: (i) समय लेने वाला और महंगा।
(ii) आगे सहयोग के लिए
ड्रॉपआउट या इनकार का विषय। (iii) याद की गई
जानकारी की पुन: व्याख्या। (iv) जैविक, पर्यावरण और हस्तक्षेप प्रभावों की बातचीत।
Codes
: (1) (i), (iv), (iii) (2) (iii), (ii),
(i) (3) (iv), (iii), (ii) (4) (i), (ii), (iv)
79. Which
of the following is a distribution-free statistics? (1) t-test (2) F-test (3)
Pearson’s ‘r’ co-efficient (4) Chi-square test
निम्नलिखित में से कौन सा
वितरण-मुक्त सांख्यिकी है? (1) टी-टेस्ट (2)
एफ-टेस्ट (3) पियर्सन का 'आर' गुणांक (4) ची-स्क्वायर टेस्ट
80. A
teacher has introduced calorie-rich mid-day meal programme as an intervention
in school programmes. He /she should conduct which of the following tests at
the data interpretation stage : (1) one-tailed test (2)
two-tailed test (3) both (A) and (B) (4) non-parametric tests
एक शिक्षक ने स्कूली कार्यक्रमों में एक हस्तक्षेप के रूप में कैलोरी युक्त मध्याह्न भोजन कार्यक्रम शुरू किया है। उसे डेटा इंटरप्रिटेशन चरण में निम्नलिखित में से कौन सा परीक्षण करना चाहिए: (1) एक-पूंछ परीक्षण (2) दो-पूंछ परीक्षण (3) दोनों (ए) और (बी) (4) गैर-पैरामीट्रिक
परीक्षण
81. Implementation of curricular of teacher
education is the direct responsibility of (1) NCERT (2) UGC(3NCTE (4) Teacher education
Institute
शिक्षक शिक्षा के
पाठ्यक्रम का कार्यान्वयन प्रत्यक्ष जिम्मेदारी है (1) एनसीईआरटी (2) यूजीसी (3 एनसीटीई (4) शिक्षक शिक्षा संस्थान
82. Which
of the following has relatively greater promise for professionalization of
teacher education in India? (1) Forming of teacher associations (2) Developing teacher code for transaction of
teaching-learning systems (3) Special packages to teachers offered (4)
Enhancing the period of pre-service teacher education programme
निम्नलिखित में से किसके पास भारत में शिक्षक
शिक्षा के व्यावसायीकरण के लिए अपेक्षाकृत अधिक वादा है? (1) शिक्षक संघों का गठन (2) शिक्षण-अधिगम प्रणाली के संचालन के लिए शिक्षक कोड विकसित
करना (3) शिक्षकों को विशेष पैकेज
की पेशकश (4) सेवा पूर्व शिक्षक शिक्षा
कार्यक्रम की अवधि बढ़ाना
83. For
application of Total Quality Management (TQM) in teacher education, which of
the following measures will be considered helpful ? Select the correct code to
indicate your answer. (a) Finding out the needed number of teachers in various
states-demand and supply of teachers (b) ‘Can do’, Will do’ analysis for
specified groups of teacher educators (c) Finding out the number of teacher
education institutions (d) SWOC analysis by teacher educators (e) Action
research projects to improve school practices
शिक्षक शिक्षा में टोटल क्वालिटी मैनेजमेंट (टीक्यूएम) को लागू करने के लिए
निम्नलिखित में से कौन सा उपाय मददगार माना जाएगा? अपना उत्तर
दर्शाने के लिए सही कोड का चयन करें। (ए) विभिन्न राज्यों में शिक्षकों की आवश्यक
संख्या का पता लगाना-शिक्षकों की मांग और आपूर्ति (बी) शिक्षक शिक्षकों के
निर्दिष्ट समूहों के लिए 'कर सकते हैं', करेंगे' विश्लेषण (सी)
शिक्षक शिक्षा संस्थानों की संख्या का पता लगाना (डी) ) शिक्षक शिक्षकों द्वारा
एसडब्ल्यूओसी विश्लेषण (ई) स्कूल प्रथाओं में सुधार के लिए कार्रवाई अनुसंधान
परियोजनाएं
Code : (1) (a), (b), (d) (2) (b), (d), (e) (3) (c), (d), (e) (4) (a), (c), (d)
84. Which
of the following arrangements is an effective supplement for providing Teacher
Education through distance mode ?
(1) EDUSAT
(2) Smart Classrooms (3) Virtual Universities
(4) MOOC
दूरस्थ माध्यम से शिक्षक शिक्षा प्रदान करने के लिए निम्नलिखित में से कौन-सी
व्यवस्था एक प्रभावी पूरक है ? (1) एडुसैट (2)
स्मार्ट क्लासरूम (3) वर्चुअल यूनिवर्सिटी (4) एमओओसी
85. Which
of the following steps have been taken by NCTE for the systematic improvement
in teacher education ? (a) Rationalization in the demand and supply situation
in the country. (b) Curriculum of teacher education at various levels has been
updated. (c) Enhancement of academic support in the form of various resources.
(d) Periodic monitoring of teacher education. (e) Emphasis on reflective
practices.
शिक्षक शिक्षा में
व्यवस्थित सुधार के लिए एनसीटीई द्वारा निम्नलिखित में से कौन से कदम उठाए गए हैं?
(ए) देश में मांग और आपूर्ति की स्थिति में
युक्तिकरण। (बी) विभिन्न स्तरों पर शिक्षक शिक्षा के पाठ्यक्रम को अद्यतन किया गया
है। (सी) विभिन्न संसाधनों के रूप में अकादमिक समर्थन में वृद्धि। (डी) शिक्षक
शिक्षा की आवधिक निगरानी। (ई) चिंतनशील प्रथाओं पर जोर।
Code
: (1) (a), (b), (d), (e) (2) (b), (c), (e), (a) (3)
(d), (e), (c), (b) (4) (c), (d), (b), (e)
86. Match
the items of Set-I (names of organizations) with their functions/relations
given in Set-II. Answer by choosing the correct code :
Set – I Set – II
(a) NIVH (i) Statutory Body for
Teacher Education
(b) RCI (ii) Vested with function
of organizing refresher
courses
for University and College Teachers.
(c) NCTE (iii) Statutory Body for
Teacher Education for children
with
special needs.
(d) HRDC (iv) Provides education to
visually challenged
children.
(v)
National Commission for Teacher Education.
(vi)
Conducts Research for Rural Development.
सेट-I (संगठनों के नाम) की मदों को सेट-II
में दिए गए उनके कार्यों/संबंधों
से सुमेलित करें। सही कूट चुनकर उत्तर दीजिए :
सेट – I सेट - II
(ए) एनआईवीएच (i)
शिक्षक शिक्षा के लिए सांविधिक
निकाय
(बी) आरसीआई (ii) पुनश्चर्या के आयोजन के कार्य के साथ निहित
विश्वविद्यालय और कॉलेज के शिक्षकों के लिए पाठ्यक्रम।
(सी) एनसीटीई (iii) बच्चों के लिए शिक्षक शिक्षा के लिए सांविधिक निकाय
विशेष जरूरतों के साथ।
(डी) एचआरडीसी (iv) दृष्टिहीनों बच्चे को शिक्षा प्रदान करता है
(v) राष्ट्रीय शिक्षक शिक्षा आयोग।
(vi) ग्रामीण विकास के लिए अनुसंधान आयोजित करता है।
Codes : (a) (b) (c) (d)
(1) (iv) (iii) (v) (vi)
(2) (iv) (ii) (vi) (v)
(3) (ii) (iv) (i) (vi)
(4) (iv) (iii) (i) (ii)
87. NCTE
was given statutory status in the year : (1) 1973 (2) 1975 (3) 1993 (4) 1996
किस वर्ष में एनसीटीई को वैधानिक दर्जा दिया गया
था: (1) 1973 (2) 1975 (3) 1993 (4) 1996
88. Identify
the pair of institutions which is not directly responsible for the professional
growth of education in India.
उन संस्थाओं के जोड़े की पहचान कीजिए जो भारत में शिक्षा के व्यावसायिक विकास के लिए प्रत्यक्ष रूप से उत्तरदायी नहीं हैं।
(1)
NCERT and SCERT (2) DIET and IASE (3) NCTE and UGC (4)
CSIR and ICSSR
89. Establishment
of DIETs was the result of one of the recommendations of : (1) Indian Education
Commission (1882) (2) University Education Commission (1948-49) (3) Secondary
Education Commission (1952-53) (4) National Policy on
Education (1986)
DIETs की स्थापना किसकी
सिफारिशों में से एक का परिणाम थी: (1) भारतीय शिक्षा
आयोग (1882) (2) विश्वविद्यालय शिक्षा आयोग (1948-49) (3) माध्यमिक शिक्षा आयोग (1952-53)
(4) राष्ट्रीय शिक्षा पर नीति (1986)
90. Below
are given a few programmes for enhancing teacher quality. Which of these are
specially related to in-service teacher education? Select the correct code to
indicate your answer. (a) Induction
training (b) Skill development training (c) Pedagogy courses in specific
subjects (d) Foundation courses in teacher educations (e) Micro-simulation for
particular competencies
शिक्षक गुणवत्ता बढ़ाने के लिए नीचे कुछ कार्यक्रम दिए गए हैं। इनमें से कौन विशेष रूप
से सेवारत शिक्षक शिक्षा से संबंधित हैं? अपना उत्तर
दर्शाने के लिए सही कोड का चयन करें। (ए) प्रेरण प्रशिक्षण (बी) कौशल विकास
प्रशिक्षण (सी) विशिष्ट विषयों में शिक्षाशास्त्र पाठ्यक्रम (डी) शिक्षक शिक्षा
में फाउंडेशन पाठ्यक्रम (ई) विशेष दक्षताओं के लिए माइक्रो-सिमुलेशन
Code : (1) (a), (c), (d) (2) (a), (b),
(e) (3) (c), (d), (e) (4) (b), (c), (d)
91. In
which of the following Communication Model, there is optimum scope for encoding
and decoding messages? (1) International
Model based on learner participation (2) Distance Learning Model based on use
of Information and Communication technology support (3) Discussion-cum-Lecture
session model conducted by the teacher (4)
Transactional model based on collaborative projects
निम्नलिखित में से किस संचार मॉडल में संदेशों को एन्कोडिंग और डिकोडिंग के लिए इष्टतम गुंजाइश है?
(1) शिक्षार्थी की भागीदारी पर आधारित अंतर्राष्ट्रीय मॉडल (2) सूचना और संचार प्रौद्योगिकी सहायता के उपयोग पर आधारित
दूरस्थ शिक्षा मॉडल (3) शिक्षक द्वारा
आयोजित चर्चा-सह-व्याख्यान सत्र मॉडल (4) सहयोगी परियोजनाओं
पर आधारित लेनदेन मॉडल
92. The use of
technology to enhance learning process is called --------in education? (1 )IT
(2) ICT (3) Communication technology (4)
None of the Above
शिक्षा में सीखने की प्रक्रिया को बढ़ाने के लिए प्रौद्योगिकी के उपयोग को
-------- कहा जाता है? (१) आईटी (२) आईसीटी (३) संचार प्रौद्योगिकी (४)
उपरोक्त में से कोई नहीं
93. Which of the
following is Doordarshan's educational television channel? (1) Gurukul 2 )Gyan Bharati (3) Gyan Darshan (4 )Vidya
निम्नलिखित में से
कौन दूरदर्शन का शैक्षिक टेलीविजन चैनल है? (१) गुरुकुल २)
ज्ञान भारती (३) ज्ञान दर्शन (४) विद्या
94. Optimum
use of the ‘Principle of successive approximation’ has been empirically
demonstrated through which model of instruction? (1) Model of school learning
(2) Programmed instructional model (3) Concept
attainment model (4) Basic teaching model
'अनुक्रमिक
सन्निकटन के सिद्धांत' के इष्टतम उपयोग
को निर्देश के किस मॉडल के माध्यम से अनुभवजन्य रूप से प्रदर्शित किया गया है?
(१) स्कूली शिक्षा का मॉडल (२) प्रोग्राम किए गए
निर्देशात्मक मॉडल (३) अवधारणा प्राप्ति मॉडल (४) बुनियादी शिक्षण मॉडल
95. Which
of the following reflects the correct sequence in the development of
Educational technology approach ? (1) Mass media, Hardware, System’s approach,
Software, Multimedia and ICT. (2) Hardware, Software, Mass media, Multimedia
and ICT, System’s approach. (3) Hardware, Mass media, Software, System’s
approach, ICT and Multimedia. (4) Hardware, Software,
Mass media, System’s approach, Multimedia and ICT.
निम्नलिखित में से कौन
शैक्षिक प्रौद्योगिकी दृष्टिकोण के विकास में सही अनुक्रम को दर्शाता है? (१) मास मीडिया, हार्डवेयर, सिस्टम का
दृष्टिकोण, सॉफ्टवेयर, मल्टीमीडिया और आईसीटी। (2) हार्डवेयर, सॉफ्टवेयर, मास मीडिया,
मल्टीमीडिया और आईसीटी, सिस्टम का दृष्टिकोण। (3) हार्डवेयर, मास मीडिया,
सॉफ्टवेयर, सिस्टम का दृष्टिकोण, आईसीटी और मल्टीमीडिया। (४) हार्डवेयर, सॉफ्टवेयर, मास मीडिया, सिस्टम का
दृष्टिकोण, मल्टीमीडिया और आईसीटी।
96. Which
of the following sets of statements relate more appropriately to the meaning
and scope of Educational technology ? For your answer, select the correct
alternative set from the code given under the list of statements. (i) Hardware
in ET is the modality of presentation whereas software is the content or
message which is presented. (ii) ET caters to memory level teaching only. (iii)
Interactive stage of teaching is outside the scope of ET. (iv) ET aims at
optimizing learning outcomes. (v) ET is restricted to only conditioning and
training modalities. (vi) System’s approach in ET followed hardware and
software approaches. (vii) The purpose of multimedia is confined to making
engagement in learning sustained for a long time. (viii) Simple cognitive
interchanges in teacher and learner form part of reflective level teaching.
निम्नलिखित में से कौन सा कथनों का सेट शैक्षिक प्रौद्योगिकी के अर्थ और कार्यक्षेत्र से अधिक उपयुक्त रूप से संबंधित है? अपने उत्तर के लिए, कथनों की सूची के अंतर्गत दिए गए कूट से सही वैकल्पिक समुच्चय का चयन करें। (i) ईटी में हार्डवेयर प्रस्तुति का तरीका है जबकि सॉफ्टवेयर
सामग्री या संदेश है जो प्रस्तुत किया जाता है। (ii) ET केवल मेमोरी लेवल
टीचिंग को पूरा करता है। (iii) शिक्षण का
इंटरएक्टिव चरण ET के दायरे से बाहर
है। (iv) ET का उद्देश्य सीखने के परिणामों का
अनुकूलन करना है। (v) ET केवल कंडीशनिंग और
प्रशिक्षण के तौर-तरीकों तक ही सीमित है। (vi) ईटी में सिस्टम का
दृष्टिकोण हार्डवेयर और सॉफ्टवेयर दृष्टिकोण का अनुसरण करता है। (vii) मल्टीमीडिया का उद्देश्य सीखने में संलग्नता को लंबे समय तक
बनाए रखने तक ही सीमित है। (viii) शिक्षक और शिक्षार्थी
में सरल संज्ञानात्मक आदान-प्रदान चिंतनशील स्तर के शिक्षण का हिस्सा है।
Codes : (1) (i), (ii), (iii) and (iv) (2)
(vi), (vii), (viii) and (ii) (3) (i), (iv), (vi) and
(viii) (4) (ii), (iii), (iv) and (vi)
97.
Indira
Gandhi National Open University (IGNOU) launched its e-Gyankosh initiative in
which year to store, index, preserve,
distribute & share the digital learning resources developed by them.
इंदिरा गांधी राष्ट्रीय मुक्त विश्वविद्यालय (इग्नू) ने अपने द्वारा विकसित
डिजिटल शिक्षण संसाधनों को संग्रहीत, अनुक्रमित, संरक्षित, वितरित और साझा करने के लिए किस वर्ष अपनी ई-ज्ञानकोश
पहल शुरू की।
1) 2005 2) 2010 3) 2000
4 )1985
98.
Which of the following computer based
instructional materials can be used to learn new concepts? 1)
Tutorials 2) Simulation 3) Drill and Practice 4) Games?
नई अवधारणाओं को सीखने के लिए निम्नलिखित में से कौन सी कंप्यूटर आधारित
शिक्षण सामग्री का उपयोग किया जा सकता है? १) ट्यूटोरियल २) सिमुलेशन ३) ड्रिल और अभ्यास ४) खेल
99. The invisible web refers to-
(1) The internet, since we cannot see it (2) That part of the internet,
which is hidden from the search engines (3) The telecommunication signals which are not
seen (4) The failure in accessing the web
pages
अदृश्य वेब को संदर्भित करता है- (1) इंटरनेट, क्योंकि हम इसे
नहीं देख सकते हैं (2) इंटरनेट का वह
हिस्सा, जो खोज इंजन से छिपा हुआ है (3) दूरसंचार सिग्नल जो नहीं देखा जाता है (4) विफलता वेब पेजों तक पहुँचने में
100.
Strengthening
ICT competency in teachers to take a
which approach towards learning resources and to engage actively with
technology? 1)
constructivist
2) Communicative 3) Direct 4 ) Functional-notional
सीखने के संसाधनों की दिशा में कौन सा दृष्टिकोण
अपनाने और प्रौद्योगिकी के साथ सक्रिय रूप से जुड़ने के लिए शिक्षकों में आईसीटी
योग्यता को मजबूत करना? 1) रचनावादी 2)
संचारी 3) प्रत्यक्ष 4) कार्यात्मक-कल्पित
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