Tuesday, 7 March 2023

Unit 4: NET Teacher Education MODEL PRACTICE SET 2023

 

Questions

1.      Which of the following set of statements best describes the nature and objectives of teaching? Indicate your answer by selecting from the code.

(a) Teaching and learning are integrally related.

(b) There is no difference between teaching and training.

(c) Concern of all teaching is to ensure some kind of transformation in students.

(d) All good teaching is formal in nature.

(e) A teacher is a senior person.

(f) Teaching is a social act whereas learning is a personal act.

निम्नलिखित में से कौन सा कथन शिक्षण की प्रकृति और उद्देश्यों का सबसे अच्छा वर्णन करता है? कोड से चयन करके अपना उत्तर बताएं।

(a) शिक्षण और शिक्षण अभिन्न रूप से संबंधित हैं।

(b) शिक्षण और प्रशिक्षण में कोई अंतर नहीं है।

(c) छात्रों में किसी प्रकार का परिवर्तन सुनिश्चित करने के लिए सभी शिक्षण की चिंता है।

(d) सभी अच्छे शिक्षण प्रकृति में औपचारिक हैं।

(e) एक शिक्षक एक वरिष्ठ व्यक्ति है।

(f) शिक्षण एक सामाजिक कार्य है जबकि सीखना एक व्यक्तिगत कार्य है।

Code:

(1) (a), (b) and (d)

(2) (b), (c) and (e)

(3) (a), (c) and (f)

(4) (d), (e) and (f)

2.      Which of the following set of statements represents acceptable propositions in respect of teaching-learning relationships? Choose the correct code to indicate your answer.

(i) When students fail in a test, it is the teacher who fails.

      (ii) Every teaching must aim at ensuring learning.

(iii) There can be teaching without learning taking place.

(iv) There can be no learning without teaching.

(v) A teacher teaches but learns also.

(vi) Real learning implies rote learning.

निम्नलिखित में से कौन सा कथन शिक्षण-शिक्षण संबंधों के संबंध में स्वीकार्य प्रस्तावों का प्रतिनिधित्व करता है? अपना उत्तर इंगित करने के लिए सही कोड चुनें।

(i) जब छात्र किसी परीक्षा में असफल होते हैं, तो वह शिक्षक ही होता है जो असफल होता है।

(ii) प्रत्येक शिक्षण को सीखने को सुनिश्चित करना चाहिए।

(iii) शिक्षा ग्रहण किए बिना शिक्षण हो सकता है।

(iv) शिक्षण के बिना कोई सीख नहीं हो सकती।

(v) एक शिक्षक सिखाता है लेकिन सीखता भी है।

(vi) वास्तविक शिक्षा का अर्थ है याद करके सीखने (रोट लर्निंग)

Codes:

(1) (ii), (iii), (iv) and (v)

(2) (i), (ii), (iii) and (v)

(3) (iii), (iv), (v) and (vi)

(4) (i), (ii), (v) and (vi)

 

 

3.      Assertion (A): All teaching implies learning.

Reason (R): Learning to be useful must be derived from teaching.

Choose the correct answer from the following:

(1) Both (A) and (R) are true and (R) is the correct explanation of (A).

(2) Both (A) and (R) are true but (R) is not the correct explanation of (A).

(3) (A) is true, but (R) is false.

(4) (A) is false, but (R) is true.

अभिकथन (A): सभी शिक्षण का अर्थ है सीखना।

कारण (R): सीखने के लिए उपयोगी होना शिक्षण से लिया जाना चाहिए।

निम्नलिखित में से सही उत्तर चुनें:

(1) दोनों (ए) और (आर) सत्य हैं और (आर) सही व्याख्या है (ए)।

(2) दोनों (ए) और (आर) सच हैं लेकिन (आर) सही विवरण नहीं है (ए)।

(३) (ए) सही है, लेकिन (आर) गलत है।

(4) (ए) गलत है, लेकिन (आर) सच है।

 

 

 

 

4.      In the two sets given below Set - I indicates methods of teaching while Set - II provides the basic requirements for success/effectiveness. Match the two sets and indicate your answer by choosing from the code:

 

 

 

 

 

Set - I

(Method of teaching)

Set - II

(Basic requirements for success/effectiveness)

(a) Lecturing

(b) Discussion in groups

(c) Brainstorming

(d) Programmed Instructional

(i) Small step presentation with    feedback     provided

(ii) Production of large number of ideas

(iii) Content delivery in a lucid language

(iv) Use of teaching-aids procedure

(v) Theme based interaction among participants

 

सेट I                      सेट - II          

(शिक्षण की विधि)    (सफलता / प्रभावशीलता के लिए बुनियादी आवश्यकताएं)

                                                          

(a) व्याख्यान     (i) उपलब्ध कराए गए फीडबैक के साथ लघु चरण प्रस्तुति

 

(b) समूहों में चर्चा    (ii) बड़ी संख्या में विचारों का उत्पादन

(c) मंथन           (iii) एक आकर्षक भाषा में सामग्री वितरण

 

(d) प्रोग्राम्ड इंस्ट्रक्शनल      (iv) शिक्षण-सहायक प्रक्रिया का उपयोग

 

                      (v) प्रतिभागियों के बीच थीम आधारित

                     सहभागिता

 

Code:

              (a)            (b)          (c)           (d)

(1)          (i)            (ii)          (iii)          (iv)

(2)          (ii)           (iii)         (iv)          (v)

(3)          (iii)          (v)          (ii)           (i)

(4)          (iv)          (ii)           (i)           (iii)

 

 

 

5.      Indirectness in teacher’s behaviour is related to  

(1) Motivation in the class (2) Involvement of peer groups  (3) Learning outcomes of students (4) Effectiveness of teacher presentation

शिक्षक के व्यवहार में अप्रत्यक्षता (1) कक्षा में प्रेरणा (2) सहकर्मी समूहों का समावेश (3) छात्रों के सीखने के परिणाम (4) शिक्षक प्रस्तुति की प्रभावशीलता 

 

6.      Which of the following attributes denote great strengths of a teacher?

(a)  Full-time active involvement in the institutional management (b) Setting examples (c) Willingness to put assumptions to the test (d) Acknowledging mistakes

निम्नलिखित में से कौन सी विशेषता एक शिक्षक की महान शक्तियों को दर्शाती है?

() संस्थागत प्रबंधन में पूर्णकालिक सक्रिय भागीदारी (बी) उदाहरण स्थापित करना (सी) परीक्षण की मान्यताओं को पूरा करने की इच्छा (डी) स्वीकार की गई गलतियाँ

Select the correct answer from the codes given below:

(1) (a), (b) and (d)

(2) (b), (c) and (d)

(3) (a), (c) and (d)

(4) (a), (b), (c) and (d)

 

 

 

 

 

7.      As a teacher, select the best option to ensure your effective presence in the classroom. (1) Use of peer command (2) Making aggressive statements (3) Adoption of well-established posture (4) Being authoritarian

शिक्षक के रूप में, कक्षा में अपनी प्रभावी उपस्थिति सुनिश्चित करने के लिए सबसे अच्छे विकल्प का चयन करें। (1) सहकर्मी आदेश का उपयोग (2) आक्रामक बयान देना (3) अच्छी तरह से स्थापित आसन को अपनाना (4) अधिकारवादी होना

8.      Which set of learner characteristics may be considered helpful in designing effective teaching-learning systems? Select the correct alternative from the codes given below: (i) Prior experience of learners in respect of the subject. (ii) Interpersonal relationships of learner’s family friends. (iii) Ability of the learners in respect of the subject. (iv) Student’s language background. (v) Interest of students in following the prescribed dress code. (vi) Motivational-orientation of the students.

प्रभावी शिक्षण-शिक्षण प्रणालियों को डिजाइन करने में शिक्षार्थी विशेषताओं के किस सेट को सहायक माना जा सकता है? नीचे दिए गए कोड से सही विकल्प का चयन करें: (i) विषय के संबंध में शिक्षार्थियों का पूर्व अनुभव। (ii) शिक्षार्थी के पारिवारिक मित्रों के पारस्परिक संबंध। (iii) विषय के संबंध में शिक्षार्थियों की योग्यता। (iv) छात्र की भाषा पृष्ठभूमि। (v) निर्धारित ड्रेस कोड का पालन करने में छात्रों की रुचि। (vi) छात्रों का प्रेरक-उन्मुखीकरण।

Codes:

(1) (i), (ii), (iii) and (iv)

(2) (i), (iii), (iv) and (vi)

(3) (ii), (iii), (iv) and (v)

(4) (iii), (iv), (v) and (vi)

 

 

9.      The use of teaching aids is justified on the grounds of:

(1) attracting students’ attention in the class room.

(2) minimising indiscipline problems in the classroom.

(3) optimising learning outcomes of students.

(4) effective engagement of students in learning tasks.

शिक्षण सहायता का उपयोग इस आधार पर उचित है:

(1) क्लास रूम में छात्रों का ध्यान आकर्षित करना।

(२) कक्षा में अनुशासनहीनता की समस्याओं को कम करना।

(३) छात्रों के सीखने के परिणामों का अनुकूलन करना।

(4) सीखने के कार्यों में छात्रों की प्रभावी सहभागिता।

10.   From the list given below identify the learner characteristics which would facilitate teaching learning system to become effective. Choose the correct code to indicate your answer.

(a) Prior experience of learner (b) Learner’s family lineage

(c) Aptitude of the learner        (d) Learner’s stage of development

(e) Learner’s food habits and hobbies (f) Learner’s religious affiliation

नीचे दी गई सूची से शिक्षार्थी विशेषताओं की पहचान करें जो शिक्षण प्रणाली को प्रभावी बनाने में सहायक होगी। अपना उत्तर इंगित करने के लिए सही कोड चुनें। (a) शिक्षार्थी का पूर्व अनुभव (b) शिक्षार्थी के वंश का

    (c) शिक्षार्थी की योग्यता (d) शिक्षार्थी के विकास की अवस्था

(e) शिक्षार्थी के भोजन की आदतें और शौक (f) शिक्षार्थी की धार्मिक संबद्धता Code:

(1) (a), (c) and (d)

(2) (d), (e) and (f)

(3) (a), (d) and (e)

(4) (b), (c) and (f)

11.   The main objectives of student evaluation of teachers are:

(a)  To gather information about student weaknesses.  (b) To make teachers take teaching seriously. (c) To help teachers adopt innovative methods of teaching. (d) To identify the areas of further improvement in teacher traits.

Identify the correct answer from the codes given below:

(1) (a) and (b) only

(2) (b), (c) and (d) only

(3) (a), (b) and (c) only

(4) (a) only

12.   There are a number of arguments advanced in favour of enhancing the duration of B.Edprogramme from one year to two year. Identify those which are favourable to this : (a) Longer duration of Teacher Education Programme provides scope for holistic approach to acquiring teacher behaviour (b) Enhanced duration expands the scope of interactive experiences at various levels of programme : Theoretical and Practical (c) Those who are non - serious are screened out (d) It provides opportunities for integration of theoretical knowledge with practical situations in the domains of teaching and learning (e) It helps in increasing revenue to teacher education institutions (f) It offers ample opportunities for experiential learning based exposure

Code : (1) (b), (c), (e), (a) (2) (a), (b), (d), (f) (3) (c), (e), (f), (b) (4) (a), (b), (c), (e)

 

13.   The main objectives of pre-service teacher education program are :

(a) Preparing teachers with positive attitude towards children, learning, school and manual work. (b) Developing professional competencies and skills relating to effective communication. (c) Advancing and updating the knowledge of subject matter and pedagogy. (d) Inculcating skills of organising curricular activities. Choose the correct set of answers from the following alternatives:

 (1) (a), (b) and (c) (2) (a), (b) and (d) (3) (b), (c) and (d) (4) (a), (b), (c) and (d)

 

14.   Implementation of curricular of teacher education is the direct responsibility of(1) NCERT (2) UGC(3NCTE (4)  Teacher education Institute

15.   Which of the following combinations of statements reflects the concerns of National Curriculum Framework (NCF) 2005 : (i) A commitment to democracy and values of equality, Justice, Freedom, Secularism, respect for human dignity and rights. (ii) Burdening children with information resulting from an erroneous notion of knowledge. (iii) A capacity to learn and willingness to unlearn and relearn as means of responding to new situations in a flexible and creative manner. (iv) Appreciation of beauty and art being an integral part of human life.

 

 Codes : (1) (i), (iii), (iv) (2) (ii), (iii), (iv) (3) (i), (ii), (iii) (4) (ii), (iv), (iii

 

16.  Which of the following set of statements is relevant for describing teaching as a Profession? For your answer select the correct code. (a) Teaching Profession has an organised body of knowledge (b) Teaching Profession implies a set of attitudes (c) Duration of Teacher Training Programme is not a professional pre-requisite (d) Teaching Profession has its own code of moral ethics .Code : (1) (b), (c), (d) (2) (a), (c), (d) (3) (a), (b), (d) (4) (a), (b), (c)

17.   NCTE was given statutory status in the year :

NCTE को वर्ष में वैधानिक दर्जा दिया गया:

(1) 1973 (2) 1975 (3) 1993 (4) 1996

18.   Identify the pair of institutions which is not directly responsible for the professional growth of education in India.

उन संस्थानों की जोड़ी को पहचानें जो भारत में शिक्षा के पेशेवर विकास के लिए सीधे तौर पर जिम्मेदार नहीं हैं।

 

(1)  NCERT and SCERT (2) DIET and IASE (3) NCTE and UGC (4) CSIR and ICSSR

19.   National Curriculum framework for Teacher Education in India (2009) was developed by (1) NCERT (2) NUEPA (3 NCTE (4) NAAC

भारत में शिक्षक शिक्षा के लिए राष्ट्रीय पाठ्यचर्या की रूपरेखा (2009) कोकिसके द्वारा विकसित किया गया था

20.   The purpose of establishing the NCTE is to (1) Universalisation of education (2) To improve the quality of teacher education (3) Empowerment of teachers in India (4) To encourage educational research

21.   Which of the following arrangements is an effective supplement for providing Teacher Education through distance mode ?

निम्नलिखित में से कौन सी व्यवस्था दूरस्थ शिक्षा के माध्यम से शिक्षक शिक्षा प्रदान करने के लिए एक प्रभावी पूरक है?(1) EDUSAT (2) Smart Classrooms (3) Virtual Universities  (4) MOOC

 

22.   Faculty Improvement Programme is in high level meant for (1) Primary school teachers (2) Pre-primary teachers (3) Secondary school teachers (4) College and university teachers

उचस्तारिए संकाय सुधार कार्यक्रम:   (1) प्राथमिक विद्यालय के शिक्षकों (2) पूर्व प्राथमिक शिक्षकों (3) माध्यमिक विद्यालय के शिक्षकों (4) महाविद्यालय और विश्वविद्यालय के शिक्षकों के लिए है।

 

 

23.   Which of the following has been found to be effective for modifying teacher behaviour in terms of the evidences supported by research? (1) Interaction analysis procedure for classroom teaching behaviour (2) Participation in seminars (3) Undergoing training in research methodology (4) Teacher consultation

अनुसंधान द्वारा समर्थित सबूतों के संदर्भ में शिक्षक व्यवहार को संशोधित करने के लिए निम्नलिखित में से कौन सा प्रभावी पाया गया है? (1) कक्षा शिक्षण व्यवहार के लिए सहभागिता विश्लेषण प्रक्रिया (2) सेमिनार में भाग लेना (3) अनुसंधान पद्धति में प्रशिक्षण से गुजरना (4) शिक्षक परामर्श

 

24.   Practicum in teacher education courses should be implemented with the focus on : (1) Theory courses (2) Social problems (3) Value orientation (4) Professional competencies

शिक्षक शिक्षा पाठ्यक्रमों में प्रैक्टिकम को फोकस पर लागू किया जाना चाहिए: (1) सिद्धांत पाठ्यक्रम (2) सामाजिक समस्याएं (3) मूल्य अभिविन्यास (4) व्यावसायिक दक्षताएं

 

25.   An effective programme of teacher education aims at developing teacher proficiency and competence that will consequently empower the teacher with which of the following? (a) Skill in designing the teaching learning situations (b) Eagerness for upgradation of knowledge (c) Ability to minimise the wastage of resources (d) Understanding of interpersonal relations in a class (e) Competencies in making quality decisions about managing, monitoring and evaluating learning behaviours.

 

शिक्षक शिक्षा का एक प्रभावी कार्यक्रम शिक्षक दक्षता और क्षमता विकसित करना है, जिसके परिणामस्वरूप शिक्षक निम्नलिखित में से किसके साथ सशक्त होंगे? (a) शिक्षण सीखने की स्थितियों को डिजाइन करने में कौशल (b) ज्ञान के उन्नयन के लिए उत्सुकता (c) संसाधनों की बर्बादी को कम करने की क्षमता (d) एक वर्ग में पारस्परिक संबंधों की समझ (e) प्रबंधन, निगरानी के बारे में गुणवत्ता बनाने में दक्षताएं और शिक्षण व्यवहार का मूल्यांकन

Code : (1) (b), (c), (a), (d) (2) (c), (d), (b), (a) (3) (a), (b), (d), (e) (4) (d), (e), (c), (a)

26.   As a teacher, select the best option to ensure your effective presence in the classroom.(1) Use of peer command (2) Making aggressive statements(3) Adoption of well-established posture(4) Being authoritarian.

शिक्षक के रूप में, कक्षा में अपनी प्रभावी उपस्थिति सुनिश्चित करने के लिए सबसे अच्छे विकल्प का चयन करें। (1) सहकर्मी आदेश का उपयोग (2) आक्रामक बयान देना (3) अच्छी तरह से स्थापित आसन को अपनाना (4) अधिकारवादी होना

 

27.   Select the alternative which consists of positive factors contributing to effectiveness of teaching:

List of factors:

(a) Teacher’s knowledge of the subject.

(b) Teacher’s socio-economic background.

(c) Communication skill of the teacher.

(d) Teacher’s ability to please the students.

(e) Teacher’s personal contact with students.

(f) Teacher’s competence in managing and monitoring the classroom transactions.

शिक्षण की प्रभावशीलता में योगदान करने वाले सकारात्मक कारकों के विकल्प का चयन करें:

कारकों की सूची:

(a) विषय का शिक्षक का ज्ञान

(b) शिक्षक की सामाजिक-आर्थिक पृष्ठभूमि

(c) शिक्षक का संचार कौशल।

(d) छात्रों को खुश करने के लिए शिक्षक की क्षमता

(e) छात्रों के साथ शिक्षक का व्यक्तिगत संपर्क

(f) कक्षा के लेन-देन के प्रबंधन और निगरानी में शिक्षक की क्षमता।

Codes:(1) (b), (c) and (d)(2) (c), (d) and (f)

(3) (b), (d) and (e)(4) (a), (c) and (f)

 

 

28.   Effectiveness of teaching has to be judged in terms of

(1) Course coverage(2) Students’ interest

(3) Learning outcomes of students(4) Use of teaching aids in the classroom

. शिक्षण की प्रभावशीलता के संदर्भ में निर्णय लिया जाना चाहिए

(1) कोर्स कवरेज (2) छात्रों की रुचि

(३) छात्रों के सीखने के परिणाम (४) कक्षा में शिक्षण सहायक सामग्री का उपयोग

29.   One of the most powerful factors affecting teaching effectiveness is related to

(1) Social system of the country (2) Economic status of the society

(3) Prevailing political system  (4) Educational system

शिक्षण प्रभावशीलता को प्रभावित करने वाले सबसे शक्तिशाली कारकों में से एक से संबंधित है

(१) देश की सामाजिक व्यवस्था (२) समाज की आर्थिक स्थिति

(३) प्रचलित राजनीतिक व्यवस्था (४) शैक्षिक प्रणाली

30.   Which one of the following is a key behaviour in effective teaching?

(1) Using student ideas and contribution(2) Structuring

(3) Instructional variety(4) Questioning

प्रभावी शिक्षण में निम्नलिखित में से कौन सा एक महत्वपूर्ण व्यवहार है?

(1) छात्र विचारों और योगदान का उपयोग करना (2) संरचना

(३) निर्देशात्मक विविधता (४) प्रश्न करना.

 

31.   Assertion (A): All teaching implies learning.

Reason (R): Learning to be useful must be derived from teaching.

Choose the correct answer from the following:

(1) Both (A) and (R) are true and (R) is the correct explanation of (A).

(2) Both (A) and (R) are true but (R) is not the correct explanation of (A).

(3) (A) is true, but (R) is false.

(4) (A) is false, but (R) is true.

 

 

32.   In the two sets given below Set - I indicates methods of teaching while Set - II provides the basic requirements for success/effectiveness. Match the two sets and indicate your answer by choosing from the code:

Set - I

(Method of teaching)

Set - II

(Basic requirements for success/effectiveness)

(a) Lecturing

(b) Discussion in groups

(c) Brainstorming

(d) Programmed Instructional

 (i) Small step presentation with feedback     provided

(ii) Production of large number of ideas

(iii) Content delivery in a lucid language

(iv) Use of teaching-aids procedure

(v) Theme based interaction among participants

 

 

Code:

              (a)            (b)          (c)           (d)

(1)          (i)            (ii)          (iii)          (iv)

(2)          (ii)           (iii)         (iv)          (v)

(3)          (iii)          (v)          (ii)           (i)

(4)          (iv)          (ii)           (i)           (iii)

 

33.   Which one of the following statements is correct in the context of multiple - choice type questions?

(1) They are more objective than true-false type questions.

(2) They are less objective than essay type questions.

(3) They are more subjective than short-answer type questions.

(4) They are more subjective than true-false type questions.

 

 

 

 

 

34.   Which of the following learner characteristics are likely to influence the effectiveness of teaching aids and evaluation systems to ensure positive results?

(1) Learner’s family background, age and habitation.

(2) Learner’s parentage, socio-economic  background and performance in learning of the concerned subject.

(3) Learner’s stage of development, social background and personal interests.

(4) Learner’s maturity level, academic performance level and motivational dispositions.

 

35.  In an elementary classroom, an effective teacher should aim at the students to be motivated:

(1) to learn so that they become curious and love learning for its own sake

(2) to rate memorize so that they become good at recall

(3) by using punitive measures so that they respect the teacher

(4) to perform so that they get good marks in the end of the year examination

 

 

36. Teachers who work under School Based Assessment

(1) are overburdened as they need to take frequent tests in addition to Monday tests

(2) need to assign projects work in each subject to individual students

(3) observe students minutely on a daily basis to assess their values and attitudes

(4) feel a sense of ownership for the system

37"How do grades differ from marks?" This question belongs to which of the following classes of question?

(1) Divergent

(2) Analytic

(3) Open-ended

(4) Problem-solving

 

38.A teacher should

(1) treat errors committed by students as blunders and take serious note of each error

(2) measure success as the number of times students avoid making mistakes

(3) not correct students while they're trying to communicate ideas

(4) focus more on lecturing and provide a foundation for knowledge

 

39.Seema is desperate to score A+ grade in an examination. As she enters the examination hall and the examination begins, she becomes extremely nervous. Her feet go cold, her heart starts pounding and she is unable to answer properly. The primary reason for this is that

(1) she may not be very confident about her preparation

(2) she may be thinking excessively about the result of this examination

(3) invigilator teacher on duty may be her class teacher and she is of very strict nature

(4) she may not be able to deal with sudden emotional outburst

 

 

40. Individual attention is important in the teaching - learning process because

(1) teacher training programmes prescribe it

(2) it offers better opportunities to teachers to discipline each learner

(3) children develop at different rates and learn differently

(4) learners always learn better in groups

41. Which of the following steps have been taken by NCTE for the systematic improvement in teacher education ? (a) Rationalization in the demand and supply situation in the country. (b) Curriculum of teacher education at various levels has been updated. (c) Enhancement of academic support in the form of various resources. (d) Periodic monitoring of teacher education. (e) Emphasis on reflective practices.

शिक्षक शिक्षा में व्यवस्थित सुधार के लिए NCTE ने निम्नलिखित में से कौन सा कदम उठाया है? (a) देश में मांग और आपूर्ति की स्थिति में युक्तिकरण। (b) विभिन्न स्तरों पर शिक्षक शिक्षा के पाठ्यक्रम को अद्यतन किया गया है। (c) विभिन्न संसाधनों के रूप में अकादमिक सहायता में वृद्धि। (d) शिक्षक शिक्षा की आवधिक निगरानी। (e) चिंतनशील प्रथाओं पर जोर।

 

Code : (1) (a), (b), (d), (e) (2) (b), (c), (e), (a) (3) (d), (e), (c), (b) (4) (c), (d), (b), (e)

 

42. “Animals are trained but teachers are educated”, was the observation made by : (1) W.H. Kilpatrik(2) John Dewey (3) Dr.Sarvapalli Radhakrishnan (4) Swami Vivekanand

 "जानवरों को प्रशिक्षित किया जाता है लेकिन शिक्षक शिक्षित होते हैं", किनके अवलोकन द्वारा किया गया था: (1) डब्ल्यू.एच. किलपैट्रिक (2) जॉन डेवी (3) डॉ. सर्वपल्ली राधाकृष्णन (4) स्वामी विवेकानंद

 

 

43. Match the items of Set-I (names of organizations) with their functions/relations given in Set-II. Answer by choosing the correct code : Set – I                          Set – II 

(a) NIVH                       (i) Statutory Body for Teacher Education

 (b) RCI                        (ii) Vested with function of organizing refresher

                                        courses for University and College Teachers.

(c) NCTE                  (iii) Statutory Body for Teacher Education for children

                                     with special needs.

 (d) HRDC                   (iv) Provides education to visually challenged

 

                                      children.

 (v) National Commission for Teacher Education.

                                      (vi) Conducts Research for Rural Development.

 

सेट- II में दिए गए उनके कार्यों / संबंधों के साथ सेट- I (संगठनों के नाम) की वस्तुओं का मिलान करें। सही कोड चुनकर उत्तर दें:

सेट –I सेट - II

(a) NIVH (i) शिक्षक शिक्षा के लिए वैधानिक निकाय

(b) RCI    (ii) रिफ्रेशर के आयोजन के साथ निहित

               विश्वविद्यालय और कॉलेज शिक्षकों के लिए पाठ्यक्रम।

(c) NCTE(iii)बच्चों के लिए अध्यापक शिक्षा के लिए वैधानिक

निकायविशेष जरूरतों के साथ।

 (d) HRDC (iv) नेत्रहीनों बच्चेको शिक्षा प्रदान करता है

 

                                                                           (v) शिक्षक शिक्षा के लिए राष्ट्रीय आयोग।

                      (vi) ग्रामीण विकास के लिए अनुसंधान

आयोजित करता है।

Codes : (a) (b) (c) (d)

  (1) (iv) (iii) (v) (vi)

 (2) (iv) (ii) (vi) (v)

   (3) (ii) (iv) (i) (vi)

 (4) (iv) (iii) (i) (ii)

44. NCERT was established  in the year :

   (1) 1973 (2) 1975 (3) 1961 (4) 1996

45. UGC was established  by which act  :

   (1) 1945  (2) 1986  (3) 1956 (4) 1952

 

46.An effective programme of teacher education aims at developing teacher proficiency and competence that will consequently empower the teacher with which of the following? (a) Skill in designing the teaching learning situations (b) Eagerness for upgradation of knowledge (c) Ability to minimise the wastage of resources (d) Understanding of interpersonal relations in a class (e) Competencies in making quality decisions about managing, monitoring and evaluating learning behaviours.

 

शिक्षक शिक्षा का एक प्रभावी कार्यक्रम शिक्षक दक्षता और क्षमता विकसित करना है, जिसके परिणामस्वरूप शिक्षक निम्नलिखित में से किसके साथ सशक्त होंगे? (a) शिक्षण सीखने की स्थितियों को डिजाइन करने में कौशल (b) ज्ञान के उन्नयन के लिए उत्सुकता (c) संसाधनों की बर्बादी को कम करने की क्षमता (d) एक वर्ग में पारस्परिक संबंधों की समझ (e) प्रबंधन, निगरानी के बारे में गुणवत्ता बनाने में दक्षताएं और शिक्षण व्यवहार का मूल्यांकन

Code : (1) (b), (c), (a), (d) (2) (c), (d), (b), (a) (3) (a), (b), (d), (e) (4) (d), (e), (c), (a)

47.A Review of NPE-1986 Programme of Action (POA) was done by :

 (1) National Commission for Teachers (2) Yashpal Committee (3)Aacharya Rama Murti Committee (4) Hansa Mehta Committee

एनपीई -1986 कार्यक्रम (पीओए) की एक समीक्षा की गई: (1) राष्ट्रीय शिक्षक आयोग (2) यशपाल समिति (3)आचार्य राम मूर्ति समिति (4) हंसा मेहता समिति

 

48.Establishment of DIETs was the result of one of the recommendations of : (1) Indian Education Commission (1882) (2) University Education Commission (1948-49) (3) Secondary Education Commission (1952-53) (4) National Policy on Education (1986)

DIETs की स्थापना की सिफारिशों में से एक का परिणाम थी (1) भारतीय शिक्षा आयोग (1882) (2) विश्वविद्यालय शिक्षा आयोग (1948-49) (3) माध्यमिक शिक्षा आयोग (1952-53) (4) राष्ट्रीय शिक्षा पर नीति (1986)

 

49.Match the name of agency of Teacher Education and Training in Column-A with the function given in Column-B and choose the code for your answer :

Column – A                                  Column – B

 (Name of Agency)                       (Function)

 (a) DIET                                     (i) Organises preservice and in-service

                                                       programs for Secondary School Teachers.

 (b) CBSE                             (ii) Organises pre-service and in-service programs

                                                  for Elementary School Teachers.

(c) CTE                                (iii) Advising MHRD on School Education,

                                  organises training of Teachers and Teacher Education.

(d) SCERT              (iv) Holding exams and awarding certificates, organising

                                In- service education programs for school teachers.

                              (v) State level agency for looking into in-service

                                    education and providing support to teachers.

 

कॉलम-बी में दिए गए फ़ंक्शन के साथ कॉलम-ए में शिक्षक शिक्षा और प्रशिक्षण की एजेंसी के नाम का मिलान करें और अपने उत्तर के कोड का चयन करें:

 

कॉलम - एक कॉलम - बी

 (एजेंसी का नाम) (समारोह)

 (a) DIETS   (i)प्री-सर्विस और इन-सर्विस आयोजित करता है

                   माध्यमिक विद्यालय के शिक्षकों के लिए कार्यक्रम।

 (b) CBSE (ii) प्री-सर्विस और इन-सर्विस प्रोग्राम आयोजित करता है

                     प्राथमिक विद्यालय के शिक्षकों के लिए।

(c) CTE (iii) स्कूल शिक्षा पर MHRD की सलाह देना,

            शिक्षक और शिक्षक शिक्षा का प्रशिक्षण आयोजित करता है।

(d) SCERT (iv)परीक्षा आयोजित करना और प्रमाणपत्र देना,

स्कूल के शिक्षकों के लिए सेवा

शिक्षा कार्यक्रमआयोजन करना।

                   (v) सेवा में देखने के लिए राज्य स्तरीय एजेंसी

                    शिक्षकों को शिक्षा और सहायता प्रदान करना।

 

Codes :

       (a) (b) (c) (d)

 (1) (i) (iii) (iv) (ii)

(2) (ii) (iv) (i) (v)

(3) (iv) (i) (iii) (ii)

4) (iv) (iii) (ii) (v)

 

 

 

50.Below are given the various types of Teacher Education Programmes in Set I while their functions are indicated in Set – II. Match the two sets and give your answer from the code.

Set – I Set – II

(a) In-service Teacher Education (i) To Sharpen and deepen the

subject knowledge.

(b) Pre-Service Teacher Education(ii) To bring refinement and

upgradation in teaching skills.

(c) Distance Education(iii) To prepare teachers in terms of the

requirements of demand-supply analysis.

(d) Refresher Courses (iv) To help the disadvantaged society.

 (v) To meet the large scale shortage of

teachers in rural areas.

(vi) To prepare teachers with an eye on the

Shortage of teachers in the far flung areas.

नीचे सेट I में विभिन्न प्रकार के शिक्षक शिक्षा कार्यक्रम दिए गए हैं जबकि उनके कार्यों को सेट - II में दर्शाया गया है। दो सेटों का मिलान करें और कोड से अपना उत्तर दें।

सेट –Iसेट - II

(ए) सेवा शिक्षक शिक्षा (i) तेज और गहरा करने के लिए

                    विषय ज्ञान।

(बी) पूर्व-सेवा शिक्षक शिक्षा (ii) शिक्षण कौशल में शोधन और उन्नयनलाने 
के लिए

                                                     (c) दूरस्थ शिक्षा (iii शिक्षकों को तैयार करनेके संदर्भ में

                                                         मांग-आपूर्ति विश्लेषण की आवश्यकताएं।

(d) वंचित पाठ्यक्रम (iv) वंचित समाज की मदद करना।

                                                          (v) बड़े पैमाने पर कमी को पूरा करने के लिए

                                                           ग्रामीण क्षेत्रों में शिक्षक।

                                                     (vi)दूर दराज के क्षेत्रों में शिक्षकों की कमी को पूरा 

                            करने के लिये शिक्षक तैयार करना

Codes :

(a) (b) (c) (d)

(1) (i) (iii) (vi) (ii)

(2) (ii) (i) (v) (vi)

(3) (i) (v) (iv) (iii)

(4) (ii) (iii) (iv) (v)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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