Tuesday, 2 November 2021

Teacher Education : Meaning, Nature and Scope of Teacher Education.

 

Teacher Education

 Meaning, Nature and Scope of Teacher Education.

 

 


 



 

 

 




Questions:

1.      Which of the following set of statements best describes the nature and objectives of teaching? Indicate your answer by selecting from the code.

(a) Teaching and learning are integrally related.

(b) There is no difference between teaching and training.

(c) Concern of all teaching is to ensure some kind of transformation in students.

(d) All good teaching is formal in nature.

(e) A teacher is a senior person.

(f) Teaching is a social act whereas learning is a personal act.

निम्नलिखित में से कौन सा कथन शिक्षण की प्रकृति और उद्देश्यों का सबसे अच्छा वर्णन करता है? कोड से चयन करके अपना उत्तर बताएं।

(a) शिक्षण और शिक्षण अभिन्न रूप से संबंधित हैं।

(b) शिक्षण और प्रशिक्षण में कोई अंतर नहीं है।

(c) छात्रों में किसी प्रकार का परिवर्तन सुनिश्चित करने के लिए सभी शिक्षण की चिंता है।

(d) सभी अच्छे शिक्षण प्रकृति में औपचारिक हैं।

(e) एक शिक्षक एक वरिष्ठ व्यक्ति है।

(f) शिक्षण एक सामाजिक कार्य है जबकि सीखना एक व्यक्तिगत कार्य है।

Code:

(1) (a), (b) and (d)

(2) (b), (c) and (e)

(3) (a), (c) and (f)

(4) (d), (e) and (f)

2.      Which of the following set of statements represents acceptable propositions in respect of teaching-learning relationships? Choose the correct code to indicate your answer.

(i) When students fail in a test, it is the teacher who fails.

      (ii) Every teaching must aim at ensuring learning.

(iii) There can be teaching without learning taking place.

(iv) There can be no learning without teaching.

(v) A teacher teaches but learns also.

(vi) Real learning implies rote learning.

निम्नलिखित में से कौन सा कथन शिक्षण-शिक्षण संबंधों के संबंध में स्वीकार्य प्रस्तावों का प्रतिनिधित्व करता है? अपना उत्तर इंगित करने के लिए सही कोड चुनें।

(i) जब छात्र किसी परीक्षा में असफल होते हैं, तो वह शिक्षक ही होता है जो असफल होता है।

(ii) प्रत्येक शिक्षण को सीखने को सुनिश्चित करना चाहिए।

(iii) शिक्षा ग्रहण किए बिना शिक्षण हो सकता है।

(iv) शिक्षण के बिना कोई सीख नहीं हो सकती।

(v) एक शिक्षक सिखाता है लेकिन सीखता भी है।

(vi) वास्तविक शिक्षा का अर्थ है याद करके सीखने (रोट लर्निंग)

Codes:

(1) (ii), (iii), (iv) and (v)

(2) (i), (ii), (iii) and (v)

(3) (iii), (iv), (v) and (vi)

(4) (i), (ii), (v) and (vi)

 

 

3.      Assertion (A): All teaching implies learning.

Reason (R): Learning to be useful must be derived from teaching.

Choose the correct answer from the following:

(1) Both (A) and (R) are true and (R) is the correct explanation of (A).

(2) Both (A) and (R) are true but (R) is not the correct explanation of (A).

(3) (A) is true, but (R) is false.

(4) (A) is false, but (R) is true.

अभिकथन (A): सभी शिक्षण का अर्थ है सीखना।

कारण (R): सीखने के लिए उपयोगी होना शिक्षण से लिया जाना चाहिए।

निम्नलिखित में से सही उत्तर चुनें:

(1) दोनों (ए) और (आर) सत्य हैं और (आर) सही व्याख्या है (ए)।

(2) दोनों (ए) और (आर) सच हैं लेकिन (आर) सही विवरण नहीं है (ए)।

(३) (ए) सही है, लेकिन (आर) गलत है।

(4) (ए) गलत है, लेकिन (आर) सच है।


4.      In the two sets given below Set - I indicates methods of teaching while Set - II provides the basic requirements for success/effectiveness. Match the two sets and indicate your answer by choosing from the code:


Set - I

(Method of teaching)

Set - II

(Basic requirements for success/effectiveness)

(a) Lecturing

(b) Discussion in groups

(c) Brainstorming

(d) Programmed Instructional

(i) Small step presentation with    feedback     provided

(ii) Production of large number of ideas

(iii) Content delivery in a lucid language

(iv) Use of teaching-aids procedure

(v) Theme based interaction among participants

 

सेट I                      सेट - II          

(शिक्षण की विधि)    (सफलता / प्रभावशीलता के लिए बुनियादी आवश्यकताएं)

                                                          

(a) व्याख्यान     (i) उपलब्ध कराए गए फीडबैक के साथ लघु चरण प्रस्तुति

 

(b) समूहों में चर्चा    (ii) बड़ी संख्या में विचारों का उत्पादन

(c) मंथन           (iii) एक आकर्षक भाषा में सामग्री वितरण

 

(d) प्रोग्राम्ड इंस्ट्रक्शनल      (iv) शिक्षण-सहायक प्रक्रिया का उपयोग

 

                      (v) प्रतिभागियों के बीच थीम आधारित

                     सहभागिता

 

Code:

              (a)            (b)          (c)           (d)

(1)          (i)            (ii)          (iii)          (iv)

(2)          (ii)           (iii)         (iv)          (v)

(3)          (iii)          (v)          (ii)           (i)

(4)          (iv)          (ii)           (i)           (iii)

 

 

 

5.      Indirectness in teacher’s behaviour is related to  

(1) Motivation in the class (2) Involvement of peer groups  (3) Learning outcomes of students (4) Effectiveness of teacher presentation

शिक्षक के व्यवहार में अप्रत्यक्षता (1) कक्षा में प्रेरणा (2) सहकर्मी समूहों का समावेश (3) छात्रों के सीखने के परिणाम (4) शिक्षक प्रस्तुति की प्रभावशीलता 

 

6.      Which of the following attributes denote great strengths of a teacher?

(a)  Full-time active involvement in the institutional management (b) Setting examples (c) Willingness to put assumptions to the test (d) Acknowledging mistakes

निम्नलिखित में से कौन सी विशेषता एक शिक्षक की महान शक्तियों को दर्शाती है?

(ए) संस्थागत प्रबंधन में पूर्णकालिक सक्रिय भागीदारी (बी) उदाहरण स्थापित करना (सी) परीक्षण की मान्यताओं को पूरा करने की इच्छा (डी) स्वीकार की गई गलतियाँ

Select the correct answer from the codes given below:

(1) (a), (b) and (d)

(2) (b), (c) and (d)

(3) (a), (c) and (d)

(4) (a), (b), (c) and (d)


7.      As a teacher, select the best option to ensure your effective presence in the classroom. (1) Use of peer command (2) Making aggressive statements (3) Adoption of well-established posture (4) Being authoritarian

शिक्षक के रूप में, कक्षा में अपनी प्रभावी उपस्थिति सुनिश्चित करने के लिए सबसे अच्छे विकल्प का चयन करें। (1) सहकर्मी आदेश का उपयोग (2) आक्रामक बयान देना (3) अच्छी तरह से स्थापित आसन को अपनाना (4) अधिकारवादी होना

8.      Which set of learner characteristics may be considered helpful in designing effective teaching-learning systems? Select the correct alternative from the codes given below: (i) Prior experience of learners in respect of the subject. (ii) Interpersonal relationships of learner’s family friends. (iii) Ability of the learners in respect of the subject. (iv) Student’s language background. (v) Interest of students in following the prescribed dress code. (vi) Motivational-orientation of the students.

प्रभावी शिक्षण-शिक्षण प्रणालियों को डिजाइन करने में शिक्षार्थी विशेषताओं के किस सेट को सहायक माना जा सकता है? नीचे दिए गए कोड से सही विकल्प का चयन करें: (i) विषय के संबंध में शिक्षार्थियों का पूर्व अनुभव। (ii) शिक्षार्थी के पारिवारिक मित्रों के पारस्परिक संबंध। (iii) विषय के संबंध में शिक्षार्थियों की योग्यता। (iv) छात्र की भाषा पृष्ठभूमि। (v) निर्धारित ड्रेस कोड का पालन करने में छात्रों की रुचि। (vi) छात्रों का प्रेरक-उन्मुखीकरण।

Codes:

(1) (i), (ii), (iii) and (iv)

(2) (i), (iii), (iv) and (vi)

(3) (ii), (iii), (iv) and (v)

(4) (iii), (iv), (v) and (vi)

 

 

9.      The use of teaching aids is justified on the grounds of:

(1) attracting students’ attention in the class room.

(2) minimising indiscipline problems in the classroom.

(3) optimising learning outcomes of students.

(4) effective engagement of students in learning tasks.

शिक्षण सहायता का उपयोग इस आधार पर उचित है:

(1) क्लास रूम में छात्रों का ध्यान आकर्षित करना।

(२) कक्षा में अनुशासनहीनता की समस्याओं को कम करना।

(३) छात्रों के सीखने के परिणामों का अनुकूलन करना।

(4) सीखने के कार्यों में छात्रों की प्रभावी सहभागिता।

10.   From the list given below identify the learner characteristics which would facilitate teaching learning system to become effective. Choose the correct code to indicate your answer.

(a) Prior experience of learner (b) Learner’s family lineage

(c) Aptitude of the learner        (d) Learner’s stage of development

(e) Learner’s food habits and hobbies (f) Learner’s religious affiliation

नीचे दी गई सूची से शिक्षार्थी विशेषताओं की पहचान करें जो शिक्षण प्रणाली को प्रभावी बनाने में सहायक होगी। अपना उत्तर इंगित करने के लिए सही कोड चुनें। (a) शिक्षार्थी का पूर्व अनुभव (b) शिक्षार्थी के वंश का

    (c) शिक्षार्थी की योग्यता (d) शिक्षार्थी के विकास की अवस्था

(e) शिक्षार्थी के भोजन की आदतें और शौक (f) शिक्षार्थी की धार्मिक संबद्धता Code:

(1) (a), (c) and (d)

(2) (d), (e) and (f)

(3) (a), (d) and (e)

(4) (b), (c) and (f)

 

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