Curriculum Studies
1. The model of behavioral objectives of curriculum evaluation was presented by: 1)Tyler 2) Stuffle beam 3) Hilda taba 4) John Dewey
2. Curriculum is affected by the following factor: 1) Government 2) Religious group 3) Ideology of the nation 4) All of the above
3. Content includes 1) knowledge 2) Skills 3) Attitudes and values 4) All of the above
4. The factors that effect the development of curriculum are called: 1)Foundation of curriculum 2) Curriculum design 3)Curriculum evaluation 4) Elements of curriculum
5. Which combination of the following is related to curriculum development ? i. Hilda Taba ii. Taylor iii. Alexander and Saylor iv. Hilgard
(1) i, ii and iv (2) i, iii and iv (3) ii, iii and iv (4) i, ii and iii
6. The most appropriate approach for implementing an administrative model of curriculum is to focus on (1) Hierarchy of staff (2) Democratic values (3) Participative culture (4) Horizontal co-ordination
7. The ultimate purpose of demonstration model of curriculum is (1) Employing strategies by teachers in curriculum development (2) Maximising activity approach for curriculum transaction (3) Getting feedback for implementing at a larger scale (4) Demonstrating the feasibility of the model
8. Important factor of curriculum is to help to achieve the: (1) Education tests (2) Objectives (3) Values (4) Job
9. In planning and implementing curricula school makes its selection from: 1) Culture (2) Region (3) Nation (4 ) Mass communication
10. How many basic components of curriculum have: 1) 4 (2) 6 (3) 8 (4 ) 2
11. The arrangement of the elements of curriculum can be can as: 1) Curriculum Foundation (2) Curriculum Design (3) Curriculum Development (4 ) Curriculum Construction
12. The method used to evaluate the curriculum is: 1) Formative Evaluation (2) Summative Evaluation (3) Diagnostic Evaluation (4 ) All of the above
13. Philosophical foundation of curriculum is concerned with: 1) Ideas (2) History (3) Economy (4 ) Contents
14. Student’s needs and interests are important in (1) Historical foundation (2) Sociological foundation (3) Psychological foundation (4 ) Economical foundation
15. Subject Cantered designs revolve around: (1) Learner (2) Social problems (3) Content (4 ) Social values
16. All experiences of the children for whom school assumes responsibility is
1)Curricular activities 2) Co-curricular activities 3 )School program 4)Curriculum
17. Which curriculum is emphasized in Erikson’s theories? 1) Direct instruction curriculum 2) Psychosocial curriculum 3) Cognitive curriculum 4) Behavioural curriculum
18. Making value judgment about curriculum is: 1) Curriculum evaluation 2) Curriculum design 3) Curriculum development 4) Curriculum elements
19. At school level curriculum is developed by: 1) Provincial Govt 2) Federal Govt. 3)University of Education 4) Textbook board
20. The subject centred curriculum, the important element is: 1) Division of knowledge 2) Influence of social values 3) Mixing of activities 4) Psychomotor development
1. पाठ्यक्रम मूल्यांकन के व्यवहारिक उद्देश्यों का मॉडल निम्न द्वारा प्रस्तुत किया गया था: 1) टायलर 2) स्टफल बीम 3) हिल्डा टैब 4) जॉन डेवी
2. पाठ्यक्रम निम्नलिखित कारक से प्रभावित होता है: 1) सरकार 2) धार्मिक समूह 3) राष्ट्र की विचारधारा 4) उपरोक्त सभी
3. सामग्री में : 1) ज्ञान 2) कौशल 3) दृष्टिकोण और मूल्य 4) उपरोक्त सभी
4. पाठ्यक्रम के विकास को प्रभावित करने वाले कारक कहलाते हैं: 1) पाठ्यक्रम का आधार 2) पाठ्यक्रम डिजाइन 3) पाठ्यक्रम मूल्यांकन 4) पाठ्यक्रम के तत्व
5. निम्नलिखित में से कौन सा संयोजन पाठ्यक्रम विकास से संबंधित है? मैं। हिल्डा तबा ii। टेलर iii। अलेक्जेंडर और Saylor iv। Hilgard
(1) i, ii और iv (2) i, iii और iv (3) ii, iii और iv (4) i, ii और iii
6. पाठ्यक्रम के एक प्रशासनिक मॉडल को लागू करने के लिए सबसे उपयुक्त तरीका है (1) कर्मचारियों का पदानुक्रम (2) लोकतांत्रिक मूल्य (3) भागीदारी संस्कृति (4) क्षैतिज समन्वय
7. पाठ्यक्रम के प्रदर्शन मॉडल का अंतिम उद्देश्य है (1) पाठ्यक्रम विकास में शिक्षकों द्वारा रणनीति बनाना (2) पाठ्यक्रम लेनदेन के लिए गतिविधि दृष्टिकोण को अधिकतम करना (3) बड़े पैमाने पर लागू करने के लिए प्रतिक्रिया प्राप्त करना (4) मॉडल की व्यवहार्यता का प्रदर्शन करना
8. पाठ्यक्रम के महत्वपूर्ण कारक को प्राप्त करने में मदद करना है: (1) शिक्षा परीक्षण (2) उद्देश्य (3) मूल्य (4) नौकरी
9. पाठ्यक्रम और योजना को लागू करने में स्कूल से अपना चयन होता है: 1) संस्कृति (2) क्षेत्र (3) राष्ट्र (4) जनसंचार
10. पाठ्यक्रम के कितने मूल घटक हैं: 1) 4 (2) 6 (3) 8 (4) 2
11. पाठ्यक्रम के तत्वों की व्यवस्था निम्नानुसार हो सकती है: 1) पाठ्यक्रम फाउंडेशन (2) पाठ्यक्रम डिजाइन (3) पाठ्यक्रम विकास (4) पाठ्यक्रम निर्माण
12. पाठ्यक्रम का मूल्यांकन करने के लिए उपयोग की जाने वाली विधि है: 1) औपचारिक मूल्यांकन (2) योगात्मक मूल्यांकन (3) नैदानिक मूल्यांकन (4) उपरोक्त सभी
13. पाठ्यक्रम की दार्शनिक नींव का संबंध है: 1) विचार (2) इतिहास (3) अर्थव्यवस्था (4) सामग्री
14. (1) ऐतिहासिक आधार (2) समाजशास्त्रीय आधार (3) मनोवैज्ञानिक आधार (4) आर्थिक आधार
15. विषयवस्तु के डिजाइन के इर्द-गिर्द घूमते हैं: (1) शिक्षार्थी (2) सामाजिक समस्याएँ (3) सामग्री (4) सामाजिक मूल्य
16. बच्चों के सभी अनुभव जिनके लिए स्कूल जिम्मेदारी मानता है
1) पाठ्यक्रम गतिविधियां 2) सह-पाठ्यचर्या गतिविधियां 3) स्कूल कार्यक्रम 4) पाठ्यक्रम
17. एरिकसन के सिद्धांतों में किस पाठ्यक्रम पर बल दिया गया है? 1) प्रत्यक्ष निर्देश पाठ्यक्रम 2) मनोसामाजिक पाठ्यक्रम 3) संज्ञानात्मक पाठ्यक्रम 4) व्यवहार पाठ्यक्रम
18. पाठ्यक्रम के बारे में मूल्य निर्णय करना है: 1) पाठ्यचर्या मूल्यांकन 2) पाठ्यक्रम डिजाइन 3) पाठ्यचर्या विकास 4) पाठ्यचर्या संबंधी तत्व
19. स्कूल स्तर के पाठ्यक्रम द्वारा विकसित किया जाता है: 1) प्रांतीय सरकार 2) संघीय सरकार। 3) शिक्षा विश्वविद्यालय 4) पाठ्यपुस्तक मंडल
20. विषय केंद्रित पाठ्यक्रम, महत्वपूर्ण तत्व है: 1) ज्ञान का विभाजन 2) सामाजिक मूल्यों का प्रभाव 3) गतिविधियों का मिश्रण 4) साइकोमोटर विकास
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